معرفی انیمیشن | «آخرین داستان»، اقتباسی آزاد از شاهنامه

عاطفه جوینی - حکیم ابوالقاسم فردوسی نامی است که از کودکی بارها و بارها شنیده‌ایم و در کتاب‌های درسی با اشعارش آشنا شدیم اما در حقیقت، خیلی از ما چیزهای زیادی درباره‌ی فردوسی نمی‌دانیم.

فقط می‌دانیم یک شاعر بزرگ و توانا بوده که ۳۰ سال وقت صرف کرده است که شاهنامه را بسراید. اگربخواهیم بیشتر درباره‌ی شاهنامه بدانیم، باید بگویم که این کتاب، یک شناسنامه‌ی ملی و ایرانی است که اطلاعات تاریخی زیادی را می‌شود از آن به‌دست آورد.

داستان‌های شاهنامه روایتگر نبرد خوبی و بدی است که پهلوانان و جنگجویان، مبارزان این نبرد دائمی هستند. دیدگاه فردوسی و اندیشه‌ی شاهنامه همیشه پشتیبان خوبی‌ها در برابر ستم و بدی‌هاست.

نام:
آخرین داستان

سال انتشار:
۱۳۹۸

کارگردان:
اشکان رهگذر

شرکت تولیدکننده:
استودیوی هورخش

زمان:
۱۰۰ دقیقه

کشور:
ایران

جوایز:
پروانه‌ی زرین
برای بهترین کارگردانی
فیلم بلند پویانمایی، بخش بین‌المللی

انیمیشن ایرانی «آخرین داستان» اقتباسی آزاد از شاهنامه است که به فرمانروایی جمشید در زمانه‌ی جنگ‌ها می‌پردازد.

جمشید شخصیتی جاه‌طلب و مغرور دارد که می‌خواهد فرمانروایی شهرهای زیادی را از آن خود کند. این غرور و تکبر باعث می‌شود خوبی‌‌هایی که در حق مردم کرده از بین برود و تباهی به سراغش بیاید.

مردم از او ناراضی می‌شوند و او مرداس را جانشین خود معرفی می‌کند. ضحاک پسر مرداس، که نماد بدی و سیاهی‌ست، با اهریمن متحد می‌شود و به جنگ مردم می‌رود.

در «آخرین داستان» از بازیگران سینما برای دوبله‌ی اثر، استفاده شده است و نباید از تأثیر یک صداگذاری مناسب غافل شد.

بهترین هنرنمایی در این بخش را پرویز پرستویی با صداپیشگی نقش‌های تهمورث و ارشیا به ثبت رسانده است. هم‌چنین حسن پورشیرازی (در نقش جمشید و مرداس)، اکبر زنجان‌پور (کاوه) و بیتا فرهی (اهریمن) به خوبی به این شخصیت‌ها جان بخشیده‌اند.

لیلا حاتمی نیز به‌عنوان راوی عملکرد خیلی بهتری در مقایسه با دوبله‌ی «شهرزاد» ایفا کرده است. حامد‌ بهداد (ضحاک)، اشکان خطیبی (آفریدون)، باران کوثری (ماندانا)، شقایق فراهانی (فرانک)، فرخ نعمتی (شهراسب)، زهیر یاری (آبتین)، پانیبال شومون (روزبه) و مجید مظفری (بارمان) از دیگر بازیگرانی هستند که در این پروژه به کسب تجربه پرداخته‌اند.