شرح حال شهر

«شرح حال» اصطلاحی است که بیشتر بین پزشکان مرسوم است. هر روز صبح اول وقت، پزشک بر بالین بیمار حاضر می‌شود و با کمک پرستاران به اصطلاح شرح حال او را می‌گیرد. این گزارش شامل مجموعه اطلاعاتی است که بیمار درباره شاخص‌های سلامتی اش به گروه درمانی می‌دهد.

این اقدام کمک می‌کند پزشک بهترین تصمیم را برای بیمار بگیرد و بهترین نسخه را برای او تجویز و او را در جهت رفع تمام نیازهایش یاری کند. شهر هم به عنوان یک موجود زنده که حیات دارد و گاهی حالش خوب است و گاهی هم می‌تواند بد باشد، شرح حالی دارد.

سطح آلایندگی ها، حال وروز جسمی، روحی و روانی شهروندان، اتفاقات مهمی که در شهر رخ داده است، وضعیت پروژه‌های عمرانی و زیرساخت ها، نظام ارتباطی بین شهروندان باهم و با محیط و عواملی از این دست درمجموع بیانگر حال وروز شهر است.

مدیریت شهری موظف است هر روز شرح حال شهر را بگیرد و مابه ازای وضعیت جاری آن به نفع شهر و شهروندان تصمیم‌هایی بگیرد که هم حال مردم را بهتر کند، هم کیفیت خدمات را افزایش دهد و هم سطح معیشت عامه را ارتقا بخشد.

این اقدامات هم کالبدی و هویتی است، هم عمرانی و اجتماعی و به بیان ساده‌تر در تمام عرصه‌های فعالیت‌های متنوع شهرداری‌ها انجام شدنی است. زندگی ماشینی امروز که بیشتر مردم را دچار روزمرگی کرده است، درکنار پدیده‌های مکانیکی یا صنعتی که اثرات مهمی بر ترافیک، آلودگی زیست محیطی، آلودگی صوتی و... می‌گذارد، درمجموع می‌تواند حال عمومی شهر را نامطلوب کند.

در همین راستا باید مدیریت شهری نگاهی جامع به مجموعه اقدامات خود بیندازد که هرکدام با پیوستی اجتماعی و انسانی، اثرگذاری پدیده‌ها بر مردم و شهر را ارزیابی کند.

فرض کنید تیم فوتبال پرطرفدار یک شهر به دسته پایین‌تر سقوط کند، وضعیت کرونایی شهر قرمز شود یا میزان فوتی‌های آن افزایش یابد، این‌ها و سایر رخداد‌ها همچون آتش سوزی پلاسکو و پروژه‌های عمرانی که مرکز پرتردد یک شهر را قفل می‌کند، همه و همه می‌تواند بیانگر بخشی از حال شهر باشد که باید به آن‌ها توجه کرد.

در این راستا هم اقدامات کلان و جامع موردنیاز است که روند عمومی حال شهر و شهروندان را بهبود بخشد؛ همانند توسعه فضای سبز، ایجاد تفرجگاه‌های عمومی، توسعه زیرساخت‌ها و حمل ونقل عمومی، مدرنیزه کردن و منطقی کردن فرایند‌ها و... و هم اقدامات روزانه و مناسبتی؛ همانند جشن‌های عمومی، خدمات نظافتی شهر، افزایش جذابیت‌های بصری و تبلیغات محیطی و... بنابراین باید هوای یکدیگر و هوای شهر را داشته باشیم و همواره از حال وروز آن باخبر باشیم و با نگرشی متفاوت برای بهبود حال شهر و شهروندان تلاش کنیم.