رئیس شورای اسلامی شهر مشهد:

جامعه‌ای که رهبرش کتاب خوان است باید کتاب‌خوان باشد

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با هدف افزایش تعاملات فرهنگی با اعضای مجمع خیرین توسعه کتابخانه ها و ترویج کتاب خوانی دیدار و گفت وگو کرد.
حسن موحدیان، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در این دیدار ضمن تسلیت ایام محرم و صفر گفت: ما در جامعه ای زندگی می کنیم که رهبر آن اهل کتاب و کتاب خوانی است و این وظیفه ماست که به عنوان افراد این جامعه راه رهبر انقلاب اسلامی(مدظله العالی) را دنبال کنیم.
به گفته او ،کتاب و کتاب خوانی نیاز به تبلیغ و ترویج دارد و در دوره ای که استفاده از فضای مجازی در بین اقشار جامعه با روندی رو به رشد در جریان است و گاهی در زمینه های ضد فرهنگی نیز فعالیت هایی انجام می شود، گسترش فرهنگ استفاده از کتابخانه ها و فرهنگ سراها می تواند علاوه بر ارتقای فرهنگ عمومی یکی از بهترین گزینه ها برای پرکردن ایام فراغت جامعه باشد. حسن موحدیان همچنین خاطرنشان کرد: حق الناس در دین ما از اهمیت بالایی برخوردار است. بخشی از این حق الناس مربوط به فراهم سازی زمینه های رشد‌و‌پویایی جامعه است. ما باید بیش از پیش برای ارتقای فرهنگ اجتماعی و شهروندی فعالیت داشته باشیم.
او استفاده از ظرفیت خیران را مهم دانست و یادآور شد: هر اقدامی که ما برای اعتلای فرهنگ عمومی، درک و آگاهی جامعه انجام دهیم، اثر بخشی و بهره وری چندین برابری آن را در جامعه مشاهده خواهیم کرد.


ارائه خدمات کتابخانه ای به مناطق کم برخوردار
در ادامه محمدحسین روشنک، مدیرعامل و رئیس مجمع خیرین توسعه کتابخانه ها و ترویج کتاب خوانی، با قدردانی از زحمات رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، یادآور شد: این مجمع محصول زحمات گذشته شما در زمان تصدی فرمانداری شهرستان مشهد است. همان طور که می دانید هدف ما ارائه خدمات کتابخانه ای به تمامی مناطق شهرستان به ویژه مناطق کم برخوردار است.
روشنک خاطرنشان کرد: از جمله اقدامات مؤثر این مجمع تجهیز برخی از کتابخانه های تازه تأسیس، احداث کتابخانه و راه اندازی 3 دستگاه کتابخانه سیار در قالب پیک دانایی و تجهیز آن برای ارائه خدمات کتابخانه ای در راستای برقراری عدالت فرهنگی در مناطق کم برخوردار استان است.


حمایت از تشکل های مردمی
جواد آرین منش، نائب رئیس مجمع خیرین توسعه کتابخانه ها و ترویج کتاب خوانی، کاهش تصدیگری دولت را سبب رونق اقتصادی دانست و گفت: نمونه بارز این خصوصی سازی تشکیل مجمع خیرین توسعه کتابخانه ها و ترویج کتاب خوانی استان است که بدون استفاده از منابع دولتی و به همت گروهی از خیران نیک اندیش کارهای بسیار بزرگی را در حوزه فرهنگ انجام داده است.
او تأکید کرد: تشکل هایی همچون مجمع خیرین استان از اقداماتی مردمی است که دولت نقش کم رنگ تری در آن ایفا می کند اما برای تداوم و گسترش این فعالیت ها نیاز به حمایت های دولتی است. این حمایت می تواند شامل استفاده از ظرفیت فرهنگ سراها، منابع مالی، آموزش نیروی کار و ... باشد و نتیجه آن به طور حتم کاهش مشکلات و معضلات اقتصادی و رشد فرهنگی جامعه خواهد بود.
به گفته آرین منش، حمایت، جنبه های دیگری هم دارد، همچون استفاده از ظرفیت نخبگان در زمینه های فرهنگی، افرادی که دارای فکر و ایده های ناب هستند اما چنان که شایسته و بایسته است از این ظرفیت استفاده نمی شود.


ترویج کتاب و کتاب خوانی
در ادامه دکتر رحمت ا... فتاحی، عضو هیئت امنای مجمع خیرین توسعه کتابخانه ها و ترویج کتاب خوانی، نیز گفت: مهاجرت روستاییان به شهرها باعث افزایش معضلات اجتماعی و فرهنگی در جامعه می شود که باید برای کاهش این معضلات و تغییر و اصلاح ذهنیت افراد اقداماتی صورت پذیرد. یکی از مؤثرترین آن ها ترویج کتاب و کتاب خوانی است.
به گفته او، کتاب و کتاب خوانی هم پیشگیری است و هم درمان، با مقداری اصلاح در بودجه شهرستان ها و اختصاص بخشی از هزینه های انبوه در فضاسازی شهری به کتاب می توان کمک شایانی به عرصه فرهنگ و افزایش درک و آگاهی اجتماعی و فرهنگی و در نتیجه کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه کرد.

پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->