خبر

پیکر مرحوم کفشچیان‌مقدم امروز در مشهد آرام می‌گیرد

ــ ــــ
مهدی کفشچیان‌مقدم پسر زنده‌یاد اصغر کفشچیان‌مقدم در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد که پیکر این هنرمند نقاش و پژوهشگر مشهدی امروز چهارشنبه ۲۱ مهر ساعت ۱۰ صبح در آرامستان خواجه‌ربیع مشهد به خاک سپرده می‌شود.
اصغر کفشچیان‌مقدم روز دوشنبه ۱۹ مهر بر اثر عوارض ناشی از ویروس کرونا و سکته قلبی دار فانی را وداع گفت.
او استاد دانشکده هنر دانشگاه تهران بود و سابقه حضور در نمایشگاه‌های مختلف فردی و گروهی در داخل و خارج از کشور را داشت. کفشچیان‌مقدم دارای مدرک دکترای نقاشی از دانشگاه سوربن و دکترای تاریخ هنرهای تجسمی از دانشگاه استراسبورگ بود.

 

محفل ادبی «در محضر لسان‌الغیب» برگزار شد
ــ ــــ
محفل ادبی «در محضر لسان‌الغیب» هم‌زمان با روز بزرگداشت حافظ با حضور محمدکاظم کاظمی، شاعر و نویسنده اهل افغانستان، و زهرا محدثی‌خراسانی، شاعر مشهدی، برگزار شد. در این مراسم محمدکاظم کاظمی، یکی از دلایل محبوبیت حافظ در بین شاعران ایرانی را پختگی او در اشعارش دانست و گفت: حافظ میوه و حاصل تلاش چندین قرن بزرگان در عرصه ادبیات است. در اعصار گذشته از رودکی تا سعدی شعرها غالبا در دو بستر عشق و عرفان سروده می‌شدند، درصورتی‌که حافظ این دو حوزه را با هم تلفیق می‌کند. یکی دیگر از عوامل ماندگاری اشعار حافظ این است که علاوه‌بر جنبه عشق و عرفان به مسائل اجتماعی دوران خود نیز می‌پردازد؛ به‌عبارتی این ویژگی خاص حافظ نسبت‌به دیگر شاعران است که غزلیاتش چندوجهی است.
به گفته کاظمی، شعر حافظ، وجوه باطنی زندگی انسان‌ها را به نمایش می‌گذارد. او گفت: حافظ حکمت الهی را با تجربه‌های زندگی ادغام و به شعر تبدیل می‌کند. به‌طور مثال، بیت «آسمان بار امانت نتوانست کشید/ قرعه کار به نام من دیوانه زدند» اشاره به وظیفه الهی و اجتماعی فرد در جامعه دارد؛ هم جنبه معنوی و هم جنبه اجتماعی زندگی انسان را بیان می‌کند. می‌توان این‌گونه گفت که غزلیات حافظ، آینه مفاهیم الهی و تجربه‌های زندگی انسان‌هاست و این یکی از مهم‌ترین دلایل ماندگاری و تفأل مردم به غزلیات حافظ است.
محمدکاظم کاظمی در ادامه به خوانش غزلی از حافظ و سروده‌ای از اشعار خود به نام «تنظیمات اصلی» پرداخت.

پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->