در رویداد منتورینگ «نشانی» بیان شد

کسب‌وکارهای حاشیه شهر زیر چتر حمایت مدیریت‌شهری

امیررضا وثوقی - کارشناسان حوزه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی رونق چرخ دنده های اقتصاد و بهبود معیشت خانواده ها را یکی از مؤلفه های تأثیرگذار در کاهش معضلات اجتماعی می دانند. در وضعیت کنونی و با شیوع همه گیری کرونا کسب وکارهای خرد یا خانگی در توسعه اقتصادی شهر اهمیت پیدا کرده اند. در این راستا مدیریت شهری با برگزاری رویداد «نشانی» با تمرکز بر کسب وکارهای خانگی در حاشیه شهر سعی در حمایت همه جانبه و تخصصی از فعالان حوزه کسب وکار دارد.
عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد در این رویداد که با حضور جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد، معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار، معاون اقتصادی شهردار و فعالان عرصه کسب وکار خانگی در محل کارخانه نوآوری برگزار شد، گفت: شورای ششم با شعار جدیدی با عنوان «مشهدالرضا(ع)؛ جهان شهر برکت و کرامت» دوره جدید مدیریتی را در شهر امام مهربانی ها آغاز کرده است و انتخاب این شعار نگاهی به حوزه اقتصادی و کسب وکار نیز دارد.


فرصت استفاد از چرخش مالی دوهزارمیلیاردی سوغات زائر
مجید طهوریان عسکری در این رویداد با اشاره به اینکه چرخش مالی حوزه سوغات زائر در مشهد سالانه بیش از2 هزارمیلیارد تومان است، افزود: فعالان حوزه کسب وکار باید با استفاده از سازوکارهای نوین در این حوزه بتوانند سهمی برای کارآفرینی خود و دیگران ایجاد کنند.
وی بیان کرد: یکی مأموریت های مهم مجموعه مدیریت شهری این است که بتواند تجلی بخش عملی شعار برکت و کرامت باشد که بخشی از آن در حوزه کسب وکارهای خانگی است. مدیریت شهری آماده است تا با همه توان کمک کند تا اقتصاد این شهر شکوفاتر شود.
عضو شورای شهر با اشاره به اینکه رویداد توسعه کسب وکارهای خانگی در کارخانه نوآوری و یکی از بهترین مکان ها برای رشد و بالندگی و ایجاد ارتباط با بهترین شرکت های تولیدکننده و آموزش دهنده برگزار می شود، افزود: این رویداد می تواند وضعیت خوبی در حوزه توانمندسازی کسب وکارها فراهم کند و پس از این رویداد باید پای فعالان حوزه کسب وکار مستمر به این مکان باز شود.


مسیر متفاوت بودن از کارخانه نوآوری می گذرد
طهوریان عسکری بیان کرد: اگر شما به عنوان صاحبان کسب وکار قرار است در همین بسته دوهزارمیلیاردتومانی صنعت سوغات زائر، حوزه فرهنگی و مشاغل خانگی ایفای نقش کنید، باید با دیگران متفاوت باشید. مسیر متفاوت بودن از کارخانه نوآوری می گذرد.
وی تصریح کرد: کارخانه نوآوری می تواند به شما برای ایجاد ارزش افزوده در تولیداتتان و بسترسازی های گوناگون در مراحل تولید و عرضه کالا کمک کند و همچنین امکان حرکت به سمت موفقیت در حوزه کسب وکار را فراهم کند.


الزامات جهانی شدن
رئیس کمیسیون توسعه و بهسازی توس شورای شهر، لازمه جهانی شدن کسب وکار را توجه به ظرفیت های فراموش شده دانست و افزود: دریچه های بازار اقتصاد دنیا فقط به کوچه و محله شما ختم نمی شود و فعالان حوزه کسب وکار می توانند اقدام جهانی داشته باشند. حضور بارگاه امام رضا(ع)، آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی و شهدای ما در جبهه مقاومت می توانند به جهانی شدن کسب وکارهای فعالان اقتصادی در شهر کمک کنند.
طهوریان عسکری اظهار کرد: یک ظرفیت بسیار ساده و راحت که به آن فکر نشده است، بازار جبهه مقاومت از مشهد تا دمشق است. تعداد زیادی شهید در سوریه و در جبهه مقاومت داده ایم، اما سهم ما از بازار در این کشور 12درصد است، درحالی که سهم ترکیه 16درصد است. وی ادامه داد: بازار دیگری که باید به آن توجه داشته باشیم، بازار کشور روسیه است.


اکسیر نجات بخش شهر در دستان فعالان اقتصادی
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای اسلامی شهر نیز در این رویداد با بیان اینکه حال این روزهای شهر مشهد خوب نیست، گفت: نمی توان شهری را که در آن سالانه 700هزار نزاع خیابانی رخ می‌دهد، نزدیک به 6000 کودک بازمانده از تحصیل دارد، آمار طلاق در آن حدود 40درصد است و شهری که میانگین عمر زندگی متأهلی کمتر از 10سال است، شهر دوستدار کودک و مهربانی دانست.
حجت الاسلام حسن منصوریان با تأکید بر اینکه راهکار نجات بخش این شهر تقویت بنیاد خانواده و صیانت از آن است، افزود: پیوند افراد جامعه با خانواده یک اصل است و این موضوع باعث کاهش نزاع ها، طلاق، کودک آزاری و دیگر ناهنجاری های جامعه می شود.
وی اصل اولیه حفاظت و نگهداری خانواده را موضوع های معیشتی و اقتصاد خانواده دانست و بیان کرد: اکنون علت و مشکل اصلی بسیاری از طلاق ها که منجر به ناسازگاری ها می شود، مسائل اقتصادی است.
عضو شورای شهر مشهد گفت: اقدامی که فعالان حوزه کسب وکار خانگی انجام می دهند، از این منظر که موجب حفاظت و افزایش پیوند خانواده می شود، مقدس است. اگر بتوانیم رونق اقتصادی را در خانواده ایجاد کنیم، نه فقط فرزندان را نجات می دهیم، بلکه باعث تولد کودک دیگری خواهیم شد. منصوریان خطاب به فعالان حوزه کسب وکار اظهار کرد: نیتی که شما فعالان این حوزه دارید، مقدس است و باید با این نیت زندگی و کار کنید و این موضوع را فراموش نکنید که حال شهر امام رضا(ع) خوب نیست و اکسیر نجات بخش آن در دستان شما فعالان حوزه اقتصادی است.


بسیج امکانات برای بهبود زندگی در حاشیه شهر
رئیس کمیسیون ویژه سامان دهی حاشیه شهر شورای اسلامی مشهدمقدس نیز در حاشیه این رویداد گفت: این رویداد بر بسیج امکانات بالقوه، منابع و همه عوامل گوناگون برای بهبود وضعیت زندگی جوامع فقیر نیز تأکید دارد .
سیدابراهیم علیزاده با بیان اینکه آن گونه که باید از ظرفیت های مشاغل خانگی برای تحقق اقتصاد مقاومتی استفاده نشده است، افزود: یکی از ظرفیت هایی که در مناطق شهری وجود دارد و می تواند بهبود وضعیت اقتصادی ساکنان این مناطق را به دنبال داشته باشد، وجود کسب وکارهای خانگی و مشاغل کوچکی است که این افراد داخل منازل انجام می دهند.
علیزاده بیان کرد: از مسائل اصلی مشاغل خانگی، اتصال و حضور در بازار است که باید فرصت حضور قابلیت های خود را داشته باشند. در این راستا ابتدا باید مسیر شغلی و فعالیت خود را مشخص کنند و آینده روشنی را برای کسب وکار خود در نظر داشته باشند. حضور در این رویداد می تواند در این امر مؤثر باشد.


تمرکز مدیریت شهری بر کسب وکارهای حاشیه
معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد نیز در این مراسم گفت: کارخانه نوآوری با نگاه حمایت از استارت آپ ها راه اندازی شده است تا رشد و گسترش کسب وکار را شاهد باشیم .
آیدا مهربان با بیان اینکه به دنبال حل مسائل و مشکلات شهر با نوآوری و خلاقیت هستیم، افزود: در این رویداد تلاش داریم تا به شکل ویژه بر کسب وکارهای حاشیه شهر تمرکز کنیم و با استفاده از دانش «مسیر کسب وکار» بتوانیم در رشد و حمایت مدون از کسب وکارهای خانگی حاشیه شهر نتیجه بخش باشیم.
وی بیان کرد: یکی از موضوع هایی که به عنوان دغدغه و معضل در شهرمان وجود دارد، مسئله حاشیه شهر است و از سویی دیگر موضوع عمده در حوزه کسب وکار، بحث کسب وکارهای خانگی است که در همه دنیا شناخته شده است و به عنوان یکی از بنگاه های اقتصادی زودبازده مطرح است. وی با بیان اینکه رویداد «نشانی» با هدف ترسیم مسیر فعالیت های لازم برای رشد یک کسب وکار خانگی و مستقل شکل گرفته است، گفت: در رویداد «نشانی» به دنبال این هستیم که از کسب وکارهای خانگی حمایت کنیم و همچنین مسیر کسب وکار را برای این افراد با استفاده از استادان دانشگاه و منتورهای مجموعه سهل و هموار کنیم.
مهربان افزود: می خواهیم فضای آموزشی برای شرکت کنندگان فعال شود، به نحوی که مدل کسب وکاری را تدوین کنیم تا کسب وکارهای خرد رونق بگیرند و بتوانند برای ارائه محصول خود موفق تر از قبل عمل کنند.

پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->