امدادرسانی به درختان غرب مشهد

یک گروه «امداد گیاه» در بوستان نیلوفر آبی مستقر شد

ظریفیان| از هفته گذشته یک گروه کمک‌رسانی به گیاهان با عنوان «امداد گیاه» در بوستان نیلوفر آبی مستقر شده است تا به درخواست‌های اورژانسی شهروندان ساکن در مناطق غربی مشهد، درباره گیاهان در معرض نابودی به‌ویژه در معابر فرعی پاسخ دهد. به همین بهانه به‌سراغ کارشناس گیاه‌پزشک سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد رفتیم که به طور مستقیم مدیریت این پروژه را برعهده دارد و درباره جزئیات ماجرا با او گفت‌وگو کردیم.
نرگس پورطوسی به شهرآرامحله می‌گوید: معمولا شهرداری‌های مناطق بخشی از رسیدگی به درختان معابر فرعی را به خود شهروندان واگذار می‌کنند. از سویی شهروندان اغلب با شیوه صحیح رسیدگی به درختان آشنا نیستند. بنابراین این درختان بیشتر مورد حمله آفات و بیماری‌ها قرار می‌گیرند و دچار زوال تدریجی می‌شوند.
او می‌گوید: این گروه از سال97 به طور رسمی فعالیت خود را با دو دستگاه ون شروع کرد و اکنون با چهار ون فعالیت خود را ادامه می‌دهد. درخواست‌ها از طریق سامانه 137 به ما ارجاع می‌‌شوند. گروه با مراجعه به محل از درخت آسیب‌دیده بازدید می‌کند و بعد از اینکه نوع بیماری را تشخیص داد، برای درمان آن نسخه می‌پیچد تا توسط گروه‌های عملیاتی اجرا شود.
او با تأکید بر اینکه گروه مستقر در بوستان نیلوفر آبی علاوه بر منطقه10، مناطق 9 و 11 و 12 شهرداری را نیز پوشش می‌دهد می‌افزاید: بیشتر کار گروه در بهار و تابستان است که درختان بیشتر در معرض آفات مکنده‌ای مانند شته هستند. کارهایی مانند آزادسازی طوقه، هرس سبک، ترمیم آبخور و سم‌پاشی از اقداماتی هستند که این گروه‌ها برای بازگرداندن درختان آسیب‌دیده انجام می‌دهند. چنانکه از ابتدای سال تاکنون 189درخواست از منطقه 9 و 128 درخواست نیز از منطقه 10 به واحد امدادگیاه رسیده است و در پی آن در مجموع 1659 درخت در این دو منطقه تیمار شده‌اند.او می‌گوید با اطلاع‌رسانی‌هایی که درباره فعالیت‌های این گروه انجام شده است، شهروندان روز به روز بیشتر با کارکردهای آن آشنا می‌شوند. به‌گونه‌ای که آمار سم‌پاشی در مشهد از 600 مورد در سال97 به بیش از 7400 مورد در سال99 رسیده است.

پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->