گفت‌وگو با آیت‌ا... غروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، درباره روز قدس

فضای مجازی صحنه اعتراض به رژیم صهیونیستی باشد

روز قدس همواره مورد توجه بزرگان نظام و انقلاب بوده است که شرکت در آن، جزئی از مناسک ماه مبارک رمضان به‌حساب می‌آید اما امسال بعد از 41سال به‌دلیل شیوع کرونا و براساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، مقرر شد راهپیمایی روز قدس برگزار نشود. درباره این موضوع با آیت‌ا... سیدمحمدغروی که از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه سراسر کشور است، گفت‌وگو کرده‌ایم که مشروح آن را می‌خوانید.
آیت‌ا... غروی با بیان اینکه اهمیت روز قدس را نمی‌توان به هیچ‌وجه نادیده گرفت، گفت: روز قدس، روزی است که امام‌خمینی(ره) آن را بنیان نهادند تا اشغالگری اسرائیل و مظلومیت مردم فلسطین را فراموش نکنیم.
او ادامه داد: حضرت امام(ره)، از ابتدای مبارزه و پیش از انقلاب، دربرابر مسئله فلسطین، حساس و معتقد بودند که جهان اسلام نباید دربرابر این موضوع بی‌توجه باشد. ملتی به‌خاطر اشغالگری دولت غاصب اسرائیل، آواره و اسیر شده‌اند و طبعا روحیه حق‌طلبی هرمسلمان و لزوم کمک‌رسانی به مظلوم، ایجاب می‌کند که روز قدس را بزرگ و گرامی بدارد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اقدامات شرورانه و ظالمانه‌ اسرائیل در منطقه اظهار کرد: اگر در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، راهپیمایی برگزار می‌شود، بدین منظور است که به کارها و برنامه‌ها و جنایت‌های اسرائیل توجه شود و محدود به فلسطین هم نیست. صهیونیست‌ها از ابتدا هم قصدشان فقط تشکیل یک کشور یهودی نبود. آن‌ها در اهداف بلندمدتشان، مدعی فرات هم هستند و خیلی از کشورهای دیگر منطقه را متعلق به خود می‌دانند.
وی افزود: اگر انتفاضه و حمایت‌ها و برنامه‌هایی مثل روز قدس نبود، چه‌بسا دست‌اندازی‌‌هایی هم به خاک سوریه و خاک لبنان می‌کردند و کشورهای مختلف خاورمیانه را تصاحب می‌کردند. آن‌ها خود را ژاندارم منطقه می‌دانند و بنابراین قائل به کنترل و تصاحب سایر سرزمین‌های منطقه هم هستند. درمقابل باید گوش‌به‌زنگ باشیم و نگذاریم اسرائیل رشد کند و به اهداف خود برسد.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه سراسر کشور بیان کرد: امسال به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، مثل سال‌های پیش، نمی‌توان مراسم و راهپیمایی روز قدس را در استان‌ها و شهرهای مختلف برگزار کرد؛ چون برگزاری به آن شکل، مستلزم تجمع بود و پروتکل‌های بهداشتی رعایت نمی‌شد اما اصل این کار و محکومیت اسرائیل، منتفی نمی‌شود و می‌توان امسال در حمایت از فلسطینی‌ها و محکومیت صهیونیست‌ها، کنفرانس‌ها و همایش‌های مجازی برگزار کرد و با حضور صاحب‌نظران و متخصصان، در آن روشنگری کرد.
آیت‌ا... غروی اظهار کرد: قرار است فردا (جمعه) یک ساعت مانده به ظهر، مقام معظم رهبری درباره روز قدس و مسئله فلسطین سخنرانی کنند که به‌صورت مجازی پخش می‌شود. قطعا تاثیر خوبی هم خواهد گذشت؛ چون هم‌زمان به زبان عربی هم پخش خواهد شد. فکر می‌کنم با رعایت اصول بهداشتی، بد نباشد در شهرهایی که امکانش هست، مردم در مصلاها یا مساجد جمع شوند و آنجا سخنان رهبر معظم انقلاب را ببینند و بشنوند؛ البته همین مصاحبه‌ها و فعالیت رسانه‌ها نیز در زنده نگه‌داشتن این روز موثر است و باید قدر آن را دانست؛ به‌خصوص در شرایط کرونایی این روزها.
او ادامه داد: متاسفانه آمریکا برای عادی‌سازی مسئله فلسطین، تلاش کرده و اقدامات مختلفی را انجام داده است تا کشورهای اسلامی مثل گذشته توجه چندانی به صهیونیسم نداشته باشند اما دقت به طرح نهایی آمریکا و اسرائیل، این نکته را بر تحلیلگران آشکار کرده است که خطر صهیونیسم، محدود به اسرائیل و فلسطین نیست و اگر از آن غافل شویم، کل منطقه را دربرمی‌گیرد، منتها ملت‌ها خیلی تاثیر نگرفته‌اند.
وی ادامه داد: برخی دولت‌ها با تهدید و تطمیع و ارعاب آمریکا و اروپا، دست از حمایت مردم مظلوم فلسطین برداشته‌اند، اما ملت‌های منطقه و حتی مردم آزادی‌خواه جهان، دربرابر آن حساس هستند و در مقاطع مختلف، ازجمله همین روز قدس از اسرائیل و صهیونیسم ابراز انزجار می‌کنند.

پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->