زردکانلو - افخمی - متواضعانه میخندید و رضایتش از برق چشمانش حتی از پشت ماسک هم پیدا بود. از اینکه از برنامه عصر جدید حذف شده بود و نتوانسته بود نظر داوران را برای بار دوم جلب کند ناراحت نبود. عباس رثایی میگفت: من چیزی را از دست ندادم؛ «عصر جدید» بازی من را از دست داد.
مرحله دوم برنامه «عصر جدید» شنبه شب آغاز شد و عباس رثایی، بازیگر مشهدی با وجود اجرای تاثیرگذارش از رسیدن به بخش آرای مردمی بازماند. در این مرحله از «عصر جدید»، در هر قسمت 5 شرکتکننده با یکدیگر به رقابت میپردازند. از میان آنها افرادی که بتوانند چراغ سفید از داوران بگیرند به فینال آن شب میروند. در فینال نیز داوران 2 نفر را انتخاب میکنند تا مردم به آنها رأی بدهند. درنهایت کسی که رأی بیشتری به دست بیاورد به مرحله نیمهنهایی راه پیدا میکند. در اولین شب اجراهای مرحله دوم رثایی، هنرمندی که در دور قبل با اجرای نمایشی درباره شهدای غواص توانسته بود نظر هیئت داوران را جلب کند، در این مرحله به اجرای نمایشی با محوریت زیارت امامرضا(ع) که درددلهای یک خلافکار را با حضرت روایت میکرد پرداخت. این اجرا برای رثایی که 21 سال است کار تئاتر انجام میدهد 3 رأی مثبت آریا عظیمینژاد، امین حیایی و سید بشیرحسینی راه به همراه داشت. اما رویا نونهالی ترجیح داد رأیش ممتنع باشد و زنگ سفید و یا قرمز را به صدا درنیاورد. به این ترتیب رثایی با 3 چراغ سفید به فینال قسمت اول مرحله دوم عصر جدید راه پیدا کرد. درکنار او گروه «جوانمردان ایران زمین» با اجرای حرکات باستانی و زورخانهای، عرفان طهماسبی خواننده و علی جعفری شعبدهباز هرکدام با 4 چراغ سفید در فینال شب حضور داشتند. در نهایت از میان این افراد داوران گروه «جوانمردان ایران زمین» و عرفان طهماسبی را برای بخش آرای مردمی انتخاب کردند و کار عباس رثایی با دو اجرا در عصر جدید به پایان رسید. این بازیگر مشهدی که در صحبتهای پیش از اجرای دومش عصر جدید را به رنگینکمان زیبای بعد از باران تشبیه کردهبود بعد از حذف از برنامه گفت: «من همیشه دنبال کشف و شهود هستم، در این برنامه هم کشف و شهود من این بود که 50 میلیون ایرانی دو اجرای متفاوتم را بر روی این استیج بزرگ ببینند و همین برای من زیباست.» عباس رثایی پس از اینکه از عصرجدید حذف شد، ناگفتههای بسیاری را با ما در میان گذاشت که در ادامه میخوانید.
شما در اجرای اولتان در برنامه عصر جدید خوش درخشیدید و توانستید نظر داوران را جلب کنید. اما پس از اجرای دوم برخلاف اینکه احساسات داوران را برانگیختید نتوانستید رأی مثبت آنها را بگیرید.
امام رضا (ع)به من کمک کرد و اجرا از دقیقه دو به بعد اوج گرفت و یک سکوت عظیمی برقرار شد. من در اجرا تمام حواسم به دوربینها بود که مثلا دارم با ضریح امام رضا(ع) صحبت میکنم اما دیشب که برنامه را دیدم، متوجه شدم چرا برخی تماشاگران هنگام اجرا گریه میکردند و داوران متأثر شدند. آنچه که در برنامه پخش نشد این بود که آقای علیخانی به خانم نونهالی گفت به همکارت رأی بده. خانم نونهالی استدلال عجیبی کردند که به نظرم مانند استدلال آقای حسینی در دوره قبل بود. گفتند من کار قبلی آقای رثایی را اکتیوتر و پر جنبوجوشتر دیدم. من هم گفتم بانو نونهالی من دارم درس پس میدهم ولی گوشه حرم که نمیشود معلق زد و اکتیو بود ضمن اینکه دوره قبل آقای حیایی به من گفتند اجرای بعدیات متفاوت باشد. من این دفعه برخلاف دوره قبل که کارم فیزیکال بود بدن را ثابت نگاه داشتم و روح کلمات و واژهها درحال حرکت بود. وقتی من این حرف را زدم، خانم نونهالی گفت من به شما جسارت نکردم. گفتم همین که شما به من رأی قرمز ندادید برای من برد است.
بالأخره با 3 رأی مثبت رفتم فینال اما در نهایت برای حضور در مرحله بعد انتخاب نشدم و خیلی دلم برای کار خودم سوخت. ما آنجا به دلیل فشارهای روحی و روانی کار بقیه شرکتکنندگان را نمیتوانیم ببینیم. من تازه دیشب اجرای عرفان را دیدم و با احترام به صدای زیبای ایشان باید بگویم از نظر من اجرای موفقی نداشت. البته هنر او با هنر من قیاس شدنی نیست، اما خیلی ناراحت شدم از این اتفاق.
باتوجه به تأثیرپذیری داوران از اجرای شما، فکر میکنید چرا شما را انتخاب نکردند؟
یکی از عوامل اصلی و مطرحترینهای برنامه عصر جدید که نمیخواهم نامش را ذکر کنم به من گفت ما اگر کار تو را بالا میآوردیم محکوم به رادیکالیزم میشدیم، محکوم به اینکه این برنامه طرفدار کارهای ارزشی است و من گفتم امام رضا(ع) به هیچوجه در رادیکال نمیگنجد. من به کسانی که من را محکوم به اجرای کار رادیکالی دفاع مقدسی یا ارزشی امام رضایی کردند فقط میتوانم بگویم من بازسازی و ظهور دو آیین، نمایش و اسطوره و قصه خاطرهانگیز در اذهان عاطفی و قلبی مردم ایران را بازی کردم.
یعنی فکر میکنید اگر نمایش دیگری را بازی میکردید نتیجه دیگری حاصل میشد؟
72 ساعت قبل از ضبط برنامه به تهران رفتم نمیدانم چرا اما به من گفتند تنها شرکت کنندهای هستی که هزینه رفت و برگشت هواپیما و اقامتت در تهران را برنامه «عصرجدید» پرداخت میکند اما بعد متوجه شدم باید با یک تیم کارگردانی چهار نفره کار کنم و هرنقش و هر نمایشی را که آنها میگویند اجرا کنم. به من گفتند متنت را فراموش کن و این متن را که ما برایت نوشتیم سه روزه برای اجرا آماده کن. به آنها گفتم اگر این صحبتها شوخی نیست بلیت برگشت من را بگیرید من برمیگردم مشهد. مگر میشود یک ماه با یک متن خو بگیرم بعد متن دیگری اجرا کنم؟ گفتم من این متن را کار نمیکنم و آنها قبول کردند متن خودم را اجرا کنم.
نویسنده آن متن که بود؟
نویسندهاش همسر یکی از مربیان من در برنامه عصر جدید بود.
درباره بازخوردهایی که پس از اجرای دوم گرفتید برایمان بگویید.
همسرم شبی که من حذف شدم خیلی گریه کرد. گفت تو الان متوجه نمیشوی، دیشب که برنامه را دیدم فهمیدم منظورش چیست. اما کسی که وارد بازی شود باید قواعد بازی را هم قبول کند. حدود 277 تلفن و 600 پیامک بعد از اجرای اول داشتم اما در این دوره بازخوردها شگفتانگیز بود و بیشتر پیامها درباره این بود که شما با این اجرا ما را از سرتاسر ایران به حرم وصل کردید. یک دزد به من پیام داد و گفت 11 سال در زندان بودم این برنامه را دیدم و فقط میخواهم بیایم حرم و توبه کنم. به نظر من با همه احترامی که برای عوامل عصر جدید قائلم، عصر جدید من را به عنوان بازیگری که میتواند در اذهان عمومی کشورش تأثیرگذار باشد از دست داد، من اگر به مرحله بعد میرفتم، نقش و نمایش بسیار متفاوتی بازی میکردم و این حرفم را نیز از سر غرور نمیگویم.
درباره این نقش و نمایش برایمان بگویید؟
میخواستم نقش یک حیوان را در یک کمدی بسیار قوی با بیان بدن و موسیقی اجرا کنم.
حالا چه تصمیمی برای این نمایش دارید؟
اگر کرونا اجازه دهد میخواهم در همه جای ایران اجرایش کنم. یک مونولوگ چهل دقیقهای است.
از هوشنگ جاوید که خود عامل حضور شما در برنامه عصر جدید بود و نویسنده همین متن نمایش اجرای دومتان بود، چه بازخوردی گرفتید؟
او امروز به من زنگ زد و گفت بازخوردها خیلی مثبت بوده و اصلا تو حق نداری درباره اینکه حذف شدی یا نشدی فکر کنی.
حجتالاسلام مروی تولیت آستان قدس رضوی هم در صفحه اینستاگرامش با انتشار ویدئوی اجرای شما از شما تقدیر کرده بود.
بله. امروز میهمان ایشان و آقای محمدمهدی برادران مدیرعالی حرم مطهر بودم. به من قرآنی هدیه دادند. آنها از من تشکر کردند. آقای برادران نیز به من گفت: من خیلی شاگرد تربیت کردهام اما حاضرم همه ثواب این کارم را با کاری که تو در عصر جدید انجام دادی معاوضه کنم. گفتم هزار برابر هم بدهید من این افتخار را با هیچ چیز عوض نمیکنم.
درباره موسیقی پس زمینه اجرا و عوض کردن گریمتان بگویید ایده خودتان بود؟
من متأسفانه در جریان هیچکدام از موسیقیهایی که در حین اجرای برنامه من پخش شد نبودم. من سه تا آهنگ همراه خود برده بودم که آهنگ اول را یکی پیشنهاد داد نباشد من هم دیدم ایده خوبی است و از آن استقبال کردم. موسیقی دوم درست پخش شد موسیقی نی محمد نعیم بود و به حس و حال من کمک کرد اما دیشب متوجه شدم موسیقیای در طول کار موسیقی من پخش شده است که بعدا اضافه شده و من در جریان آنها نبودم. اما درباره گریمم نیز باید در 15 ثانیه آن را عوض کردم. در واقع روزبه معینی که از قدیمیهای سینماست در 20دقیقه مانده به اجرا، این ایده به ذهنش رسید و ما آن را انجام دادیم که آریا عظیمینژاد به من گفت ما امشب هم مهران را از دست دادیم و هم سیبیلهای عباس را.
برنامه هنری عباس رثایی برای آینده چیست؟
من منتظر پیشنهاد بازی در یک نقش درجه یک در فیلمسینمایی یا یک سریال هستم. نقشی که نقطه قوت فیلم باشد. فقط میخواهم به عنوان حرف آخر از مسعود قصابی دبیر کمیسیون فرهنگی شورای شهر، محمدعلی صباغی مسئول بسیج هنرمندان خراسان رضوی، محمد زعفرانی از مدیران بسیج هنرمندان، محمدمحسن مصحفی معاون شهردار و رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد که برای حضور من در عصر جدید خیلی زحمت کشیدند و مرا کمک کردند تشکر کنم.