شهری به گستره حرم

طرح «حرم شهر» با هدف احیای حیات اجتماعی بافت پیرامونی بارگاه منور رضوی درحال اجراست

کش وقوس های فراوان درباره بافت پیرامونی حرم حضرت رضا(ع) و چالش های بین استان و مدیریت شهری با شورای عالی شهرسازی و معماری باعث نشده است طرح ها و اقدامات ابتکاری مدیران برای این محدوده متوقف شود. یکی از این طرح های راهبردی، ایده ای به نام «حرم شهر» است که حسابی این روزها خبرساز شده است. محمدرضا کلائی، شهردار مشهد، نیز در مراسم آغاز ادامه حفاری مسیر خط سوم قطارشهری مشهد که در تیرماه امسال برگزار شد، از ایده طرح حرم شهر پرده برداشت و حالا در راستای تحقق این ایده، طرح مزبور در محورهای مختلف رسما کار اجرایی خود را آغاز کرده است.
رئیس کمیسیون اقتصادی شورای شهر مشهد نیز دیروز از آغاز روند اجرایی طرح «حرم شهر» باهدف جان بخشی به فضای اطراف حرم رضوی و احیای حیات اجتماعی در این منطقه خبر داد و نیم نگاهی هم به جزئیات آن داشت.
احمد نوروزی با بیان اینکه با توجه به تعدد پروژه های عمرانی در حال اجرا در محلات و معابر منطقه ثامن، این منطقه در عمل به کارگاه های عمرانی و ساختمانی تبدیل شده است، گفت: با این شرایط، ظاهرا زیست اجتماعی و تبادل فرهنگی در بافت ثامن دچار اختلال شده است و با توجه به تردد میلیون ها زائر از اقصانقاط کشور در این منطقه، در طول یک سال فرصت های بی شمار تبادل فرهنگی و ارتباطات اجتماعی از دست می رود.


حرم شهر در قالب استارت آپ
وی اضافه کرد: با ابتکار مناسب و خلاقیت فکری در شهرداری منطقه ثامن، طرح حرم شهر در قالب استارت آپ آغاز شده است تا بتواند با اقدامات کم هزینه و مبتکرانه از فضاهای تملک شده و رهاشده در حاشیه معابر بافت ثامن برای ایجاد پاتوق های هم نشینی، گردهمایی های فرهنگی و اجتماعی و امکان ارتباط انسانی بین شهروندان و زائران و همچنین اطلاع رسانی و دسترسی به تاریخ و فرهنگ و سنن مشهد قدیم استفاده شود.
عضو کمیته نظارتی منطقه ثامن با توضیح اینکه در اجرای طرح حرم شهر محدوده شهر مشهد به 3 حریم مرتبط به زیارت دسته بندی می شود، ادامه داد: با ایجاد مسیرهای منتهی به حرم مطهر به عنوان تاروپود حرم شهر و انتخاب گذرها و احیای پیاده راه های تشرف، ضمن حفظ بافت های تاریخی و واجد ارزش فضاهایی برای هم نشینی، ارتباط بین شهروندان و زائران و اجرای مراسم در فضای باز، به ویژه در نقاط مرتبط با حسینیه ها و مسجدهای قدیمی ایجاد خواهد شد.
به گفته نوروزی، اجرای این طرح از ابتدای محرم آغاز شده است و تا دهه فجر تکمیل می شود.«جشنواره ملی نوآفرینی هنر عمومی و مبلمان شهری» دومین پروژه مورد اشاره رئیس کمیسیون اقتصادی شورای شهر مشهد بود که براساس آن با بهره گیری از خلاقیت هنرمندان کشور برای ایجاد فضاهای فرهنگی و تفریحی با رویکرد ترویج نمادهای فرهنگی مشهد و زیارت اقدام خواهد شد.
به گفته وی، هدف از اجرای این طرح ایجاد فرصت مراوده و تبادل فرهنگی بین زائران و نمایش تاریخ و فرهنگ مشهد بوده و در قالب این پروژه، مقرر شده است 35 المان آجری با اشاره به فرهنگ عامه در منطقه ثامن اجرا شود.نوروزی اظهار کرد: فراخوان شرکت در این طرح ملی طی روزهای آینده منتشر می شود و المان های منتخب نیز تا پیش از نوروز ۱۴۰۰ در معابر منطقه ثامن نصب خواهد شد. همچنین پس از نصب آن ها براساس رأی گیری از شهروندان و زائران از 8‌المان برتر تقدیر به عمل می آید.


آغاز به کار نخستین جشنواره ملی آجرنشینی
همچنین شهردار منطقه ثامن با اشاره به آغاز به کار اولین جشنواره ملی آجرنشینی (نوآفرینی در هنر عمومی و مبلمان شهری) با رویکرد ارتقای میراث معنوی و هویت تاریخی بافت پیرامون حرم امام رضا(ع) در راستای تحقق ایده حرم شهر گفت: در راستای توجه به میراث فرهنگی و بافت تاریخی اطراف حرم منور رضوی و همچنین در راستای بهره برداری زائران و مجاوران از فضاهای شهری به دنبال کیفیت بخشیدن به این محیط هستیم.
سید مصطفی نعمتی با بیان اینکه ایجاد ارتباط بین هنرمندان و نخبگان با کانون های مختلف شهری و نگاه نوآورانه برای نصب آثار با ارزش از اهداف دیگر ما در برگزاری این رویداد است، افزود: در این جشنواره به دنبال خلق المان های عملکردی، آثار خیال انگیز و مبلمان و تجهیزاتی هستیم که مواد اصلی آن ها آجر است.
وی با تأکید بر اینکه طراحی بدیع و هنرمندانه و نگاه به هویت تاریخی و میراث معنوی مشهد با نوآفرینی در آثار می‌تواند سرفصل جدیدی را در طراحی مبلمان شهری مبتنی بر زمینه و ارزش‌های فرهنگی تعریف کند، افزود: در این جشنواره پس از بررسی آثار، 55 اثر به بخش نمایشگاه و 35 اثر به بخش پایانی برای اجرای نهایی اثر و نصب در فضاهای شهری راه خواهند یافت. داوران این‌رویداد نیز از افراد سرشناس با تخصص‌های مختلف انتخاب شده‌اند و به بررسی آثار خواهند پرداخت.
علاقه‌مندان می‌توانند به وب‌گاه جشنواره به آدرس www.ajorneshini.comمراجعه و مدارک شرکت را بارگذاری کنند.

پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->