مشهد بالاتر از برلین و تهران در نوآوری

رئیس جمهور: اقدام شهرداری مشهد برای ایجاد کارخانه نوآوری بسیار ارزشمند است

امیررضا وثوقی - مجـهزتـریـن و بـزرگ تـرین کارخانه نوآوری ایران، سرانجام به بهره برداری رسید؛ پروژه ای که احداث آن در سال 97 و درتفاهم نامه بین شهرداری مشهد و معاونت علمی رئیس جمهور کلید خورد و حالا با هدف ایجاد مکانی برای هم افزایی فعالیت های نوآورانه و ارتباط کسب وکارهای نوپا و فعالان صنعتی آماده پرورش ایده ها جوانان و تجاری سازی آن هاست.
رئیس جمهور در ارتباط ویدئوکنفرانسی با این مراسم با اشاره به اینکه کارخانه نوآوری خانه استارت آپ هاست، افزود: کار بسیار ارزشمندی در شهر مشهد اتفاق افتاده است. کارخانه نوآوری باعث می شود تا سلسله حرکت دانشگاهی قطع نشود و با ایجاد این بستر تحصیل و پژوهش علمی همچنان ادامه پیدا کند.حسن روحانی با بیان اینکه ساخت مراکز نوآوری برای شهرداری ها هم مفید است، ادامه داد: حداقل باید در هراستانی یک کارخانه نوآوری داشته باشیم که همه استارت آپ ها مرجعی برای فعالیت داشته باشند. وی تصریح کرد: شهردار مشهد اعلام کرد که اگر اینجا به مرکز نوآوری تبدیل نمی شد، جای آن یک برج ساخته می شد. برج های کشور ما معمولا چشم نواز هم نیستند.
رئیس جمهور ادامه داد: در کارخانه های نوآوری می توانیم با همکاری یکدیگر یک زنجیره کامل اقتصادی از دانشگاه به صنعت و پس از آن به بازار ایجاد کنیم.


مشهد در حوزه هوشمندسازی پیشرو است
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور نیز در این مراسم با قدردانی از تلاش های شهرداری مشهد برای ساخت کارخانه نوآوری گفت: مشهد شهر نوآوری است و در بسیاری از امکانات در حوزه نوآوری و هوشمندسازی شهری از تهران هم جلوتر است.
سورنا ستاری با بیان اینکه مشهد در حوزه نوآوری در کشور پیشرو است، افزود: مشهد در حالی در بسیاری از زمینه های هوشمندسازی و اقدامات نوآورانه از تهران جلوتر است که تهران چهل وسومین شهر نوآور دنیاست.
وی افزود: شهرداری مشهد کارخانه ای قدیمی و خاطره ساز را به کارخانه نوآوری و محلی برای شتاب دهنده ها تبدیل کرده است.


کارخانه نوآوری، قطب نوآوری کشور
شهردار مشهد نیز در ابتدای این مراسم با اشاره به اینکه کارخانه نوآوری مشهد به قطب نوآوری شهری کشور تبدیل خواهد شد، گفت: با معاونت علمی و فناوری توافق کردیم که این مرکز به «هاب» کشور در حوزه نوآوری های شهری تبدیل شود.محمدرضا کلائی افزود: امیدوارم امروز که افتتاح کارخانه نوآوری را در فضای ۳.۷ هکتار و زیربنای ۱۰ هزار متر داریم، در بهره برداری از آن هم موفق شویم.وی با بیان اینکه «اگر این کارخانه ساخته نمی شد، به جای آن برج ساخته می شد»، اظهار کرد: ۱۰۰ میلیارد تومان برای تبدیل کارخانه قدیمی کوکاکولا (که در سال ۱۳۳۷ ساخته شده بود) به کارخانه نوآوری هزینه شده است؛ ضمن اینکه این مرکز در محیط مناسب شهری و در نزدیکی دانشگاه فردوسی مشهد قرار دارد.
شهردار مشهد در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران نیز گفت: حدود 3 سال قبل تفاهم نامه ای با معاونت علمی ریاست جمهوری امضا کردیم و پس از مکان یابی از حدود یک سال ونیم گذشته در حال تجهیز این فضا هستیم.
کلائی ابراز امیدواری کرد که با حضور شرکت های نوآور و استفاده از این فضا توسط متخصصان و اندیشمندان جوان محصولات تجاری و خروجی های مناسبی تهیه و باعث رونق تولید شود.


5 هزار اشتغال مستقیم در کارخانه نوآوری
وی با بیان اینکه نیمی از ظرفیت کارخانه نوآوری مشغول تولید محصولات فناورانه در مدیریت شهری می شود، افزود: این اقدام به خودی خود اشتغال زاست و نیم دیگر این ظرفیت به شرکت های نوآور به صورت عمومی اختصاص می یابد. با ایجاد این کارخانه وارد مرزهای تولید مبتنی بر دانش شده ایم. بزرگ ترین شرکت های دنیا به لحاظ گردش مالی شرکت های نوآورند.
وی ادامه داد: این اقدام حدود 4هزار تا 5‌هزار نفر اشتغال به صورت غیرمستقیم ایجاد می کند. وی با اشاره به اینکه بزرگ ترین اتفاق در کارخانه نوآوری تجمیع مجموعه های مختلف در کنار یکدیگر است، افزود: مجموعه ها در این فضا هم افزایی زیادی خواهند داشت و بی شک این مکان به قطبی در زمینه های علمی و پژوهشی تبدیل می شود.


مجهزترین کارخانه نوآوری کشور
معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد نیز در حاشیه این مراسم، با اشاره به اینکه این کارخانه مجهزترین و تخصصی ترین کارخانه نوآوری در کشور است، گفت: مدیریت شهری مشهد با این اقدام در تلاش است تا چتری حمایتی برای جوانان ایجاد کند تا آن ها بتوانند در این بستر ایده های خود را پرورش دهند. آیدا مهربان افزود: در کارخانه نورآوری مشهد بستری از ابزار و منابع مورد نیاز کارآفرینی و اشتغال در یک محیط علمی و به روز تجمیع شده است. مهربان بیان کرد: امکانات آزمایشگاهی، مربیان، شتاب دهندگان و شرکت های سرمایه گذاری زیر یک سقف گرد هم می آیند تا بتوانیم با هم افزایی اجزای زیست بوم نوآوری و تجمیع منابع، رشد و توسعه کسب و کار ها را شاهد باشیم. وی در تشریح بخشی از امکانات کارخانه نوآوری مشهد بیان کرد: این کارخانه 21 غرفه برای شرکت ها و سرمایه گذاران دارد؛ ضمن اینکه مجهز به سالن آمفی تئاتری به ظرفیت 370نفر، آزمایشگاه نوآوری و فضای کار اشتراکی و پارکی به مساحت 2.7 هکتار است.

پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->