پشت فرمان سَرما سُـر نخورید

ناتوانی در کنترل وسایل نقلیه در شرایط یخ‌بندان، تصادفات را تا 4برابر افزایش می‌دهد

ملیحه ابراهیمی‌یزدی| برخی مردم تصور می‌کنند همین‌که گواهی‌نامه رانندگی دریافت می‌کنند، در فهرست دارندگان بهترین دست‌فرمان‌ قرار گرفته‌اند! برچسب «راننده خوب» را می‌توان بر پیشانی آن دسته افراد زد که بتوانند در شرایط متعدد جوی، اعم از عادی، بارانی و برفی، بهترین واکنش را نشان دهند. این روزها که شهر سفید‌پوش شده است، رانندگان باید حتما قبل و در زمان رانندگی اصولی را رعایت کنند و بعد پشت فرمان بنشینند. رانندگی در شرایط لغزندگی زمین، بسیار متفاوت با روزهای عادی است و ممکن است درنتیجه ناتوانی راننده در کنترل وسیله نقلیه، هرگونه پیشامدی رخ دهد. در ادامه با سرهنگ علیرضا رحیمی، رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک راهور خراسان رضوی، گفت‌وگو کرده‌ایم که در قالب یک بسته پیشنهادی می‌خوانید.

 

فکر زمستونت باش

به سلامت فنی و کامل‌بودن تجهیزات مختص فصل سرما توجه کنید؛ همراه‌داشتن زنجیر چرخ، سالم‌بودن تیغه و موتور برف‌پاک‌کن‌ها، ریختن ضد‌یخ در رادیاتور، بررسی سیستم گرمایشی (بخاری)، بررسی نور چراغ‌ها و مه‌شکن‌ها، اطمینان از عمر باتری، پربودن باک بنزین، سلامت تایرها، همراه‌داشتن لاستیک زاپاس و آذوقه خشک مثل کنسرو، بطری آب، چراغ قوه، جعبه کمک‌های اولیه(به خصوص برای سفرهای برون شهری) و... ضروری است.

 

ماده 189 آیین نامه راهنمایی و رانندگی

استفاده از لاستیک‌های فرسوده و غیر‌‌استاندارد در وسایل نقلیه ممنوع است. هنگام برف و یخبندان و به‌طور‌کلی در‌صورت اعلام مقامات مرتبط یا مأموران راهنمایی و رانندگی یا پلیس راه، رانندگی با وسیله نقلیه‌ای که چرخ‌های آن به زنجیر یا لاستیک یخ‌شکن مجهز نباشد، ممنوع است.

 

صرفا جهت اطلاع!

وقتی از تفاوت‌ها در شرایط مختلف جوی در زمان رانندگی صحبت می‌شود، راننده وسیله نقلیه باید بداند اگر به‌عنوان مثال در جاده‌های غیر‌شهری مجاز به راندن با سرعت 110‌کیلومتر بر ساعت است، نباید در شرایط بارانی، برفی و یخبندان با همان سرعت به مسیر خود ادامه بدهد. راننده‌ای که پشت فرمان است، باید از این مسئله آگاه باشد رانندگی در هر شرایطی با هر پیشامدی باید منجر به احاطه کامل او بر وسیله نقلیه شود و آمادگی بروز واکنش مناسب را داشته باشد. تحقیقات ثابت کرده‌اند بروز تصادفات شهری و جاده‌ای در شرایط غیر‌عادی، ناشی از کنترل‌نکردن وسیله نقلیه است. بد نیست بدانید:

 

75000

برابر کد 2015 نقص فنی یا نقص در سامانه سیستم روشنایی در شب مبلغ 75‌هزار تومان جریمه به همراه دارد.

40000

استفاده از وسایل آتش‌زا از‌قبیل اجاق گاز، پیک‌نیک، بخاری و امثال آن در داخل وسیله نقلیه، برابر کد‌2054 مبلغ 40‌هزار‌تومان جریمه دارد.
نکته: لطفا برای گرم شدن، به هر وسیله‌ای متوسل نشوید جان خود و سرنشینان را به خطر نیندازید.

30000

برابر کد‌2080 نداشتن وسایل ایمنی سالم و متناسب با فصل، از‌قبیل زنجیر چرخ یا لاستیک یخ‌شکن یا نقص فنی برف‌پاک‌کن و بخاری، مبلغ 30‌هزار تومان جریمه دارد.

 

برای امنیت سفرهای درون‌شهری در شرایط یخبندان چه کنیم؟

استفاده از تجهیزات ضروری مثل زنجیر چرخ

رعایت فاصله طولی با وسیله نقلیه جلویی

رانندگی در کمال صبر و آرامش و با حداقل سرعت

اجتناب از ترمزهای ناگهانی

رعایت حق تقدم عبور به ویژه در میدان‌ها و تقاطع‌ها

پرهیز از سبقت‌های ناگهانی

 

15 متر

اگر در شرایط عادی (‌زمین خشک) با سرعت 50‌کیلومتر بر ساعت در‌حال حرکت باشید و قصد توقف داشته باشید، خودرو شما 15‌متر جلوتر متوقف می‌شود.

20 متر

اگر در شرایط بارانی (زمین خیس) با سرعت 50‌کیلومتر بر ساعت در‌حال حرکت باشید و قصد توقف داشته باشید، خودرو شما 20‌متر جلوتر متوقف می‌شود.

45 متر

اگر در شرایط برفی (زمین یخبندان) با سرعت 50‌کیلومتر بر ساعت در‌حال حرکت باشید و قصد توقف داشته باشید، خودرو شما 45متر جلوتر متوقف می‌شود.

4 برابر

بنا‌بر گزارش پلیس راهور خراسان رضوی در شرایط یخبندان نسبت به روزهای عادی، شاهد افزایش 3‌ تا4 برابری تصادفات در مشهد هستیم.

 

دنده سنگین فراموش نشود

در زمان بارش برف و به‌ویژه در زمان یخبندان با دنده سنگین برانید. باید به این نکته توجه ویژه‌‌ای داشته باشید که گاز‌دادن بیش‌از حد در زمان حرکت روی برف و یخ، قدرت کنترل خودرو را از شما سلب می‌‌کند.

 

حواستان به اختلاف دمای محیط باشد

گاهی به‌دلیل اختلاف دمای داخل خودرو و محیط بیرون، شیشه‌‌ها دچار بخارگرفتگی می‌شود. حتما به یاد داشته باشید که رانندگی با شیشه‌‌های بخارگرفته، دید راننده را کاهش می‌‌دهد و می‌‌تواند زمینه‌ساز بروز خطرات فراوان شود. در چنین شرایطی پس‌از روشن‌کردن بخاری، وضعیت A/C را فعال کنید تا تهویه مطبوع خودرو به جریان بیفتد و بخارگرفتگی شیشه‌‌ها زودتر رفع شود.

تصادفات بزرگراهی بیشتر به‌صورت زنجیره‌ای (چند خودرو)، واژگونی، خروج از مسیر به‌علت ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه رخ می‌دهد.

تصادفات معابر شریانی اصلی و فرعی بیشتر به‌صورت برخورد خودرو با موتور‌سیکلت، عابر پیاده و خودرو دیگر روی می‌دهد و ناشی از بی‌توجهی به جلو، رعایت‌نکردن حق تقدم و ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه است.

توجه: به عابران پیاده در شرایطی که زمین یخبندان است توصیه می‌شود برای عبور‌و‌مرور، از محل‌های مجاز و امن مثل روگذرها و زیرگذرها تردد کنند. رانندگان عزیز شما هم در کوچه های پر برف و یخ زده حواستان به عابران پیاده و خودروهای پارک شده در حاشیه کوچه باشد.

 

ماده 169 آیین نامه راهنمایی و رانندگی

راندن موتور‌سیکلت، موتورگازی و دوچرخه هنگام لغزنده‌بودن راه‌ها ممنوع است.

موتور‌سیکلت‌ها و افزایش 4برابری تصادفات

بیشتر تصادفات موتور‌سیکلت‌سواران در شرایط یخبندان، به‌دلیل کاهش اصطکاک لاستیک با سطح آسفالت است؛ ناتوانی کنترل وسیله نقلیه منجر به واژگونی موتور و افزایش چهاربرابری تصادفات این وسیله نسبت‌به شرایط عادی می‌شود.

 

در شرایط یخبندان در مشهد بین 800 تا 1200 تصادف روزانه گزارش می‌شود

 

نکته: از دستی‌کشیدن و تیک‌‌آف‌‌های ناگهانی بر سطوح لغزنده و یخ‌‌زده به‌شدت پرهیز کنید.
نکته: قبل از حرکت خودرو از عملکرد صحیح گرم‌کن شیشه عقب خودرو مطمئن شوید.

پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->