صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

سکوت سرنا

  • کد خبر: ۵۶۲۳
  • ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۷
برات اصلاحی، متبحرترین استاد سرنانواز موسیقی خراسان، در مشهد دار فانی را وداع گفت

زوزنی| صبح اول وقت پنج تماس روی تلفن همراهم افتاده بود. همه تماس‌ها مربوط‌به خانم اصلاحی، خواهر استاد برات اصلاحی، متبحرترین سرنا‌‌نواز مکتب خراسان بود. به او زنگ زدم. از لرزه‌ای که در صدایش بود، فهمیدم که خبر خوبی برای گفتن ندارد. برادرش استاد برات بعد از تحمل یک دوره‌ سخت بیماری از دنیا رفته‌بود. همین خبر یک‌خطی ساده، انبوهی از درد و اندوه را برای دوستداران موسیقی مقامی خراسان به‌همراه دارد؛ خبری که حواشی آن، تلخ و ناراحت‌کننده‌ترش می‌کند. حرف همسر استاد برات را زمانی که در بیمارستان بستری بود، با خودم مرور کردم: «اگر قرار است کسی برای این استاد هنرمند کاری بکند، قبل از اینکه اتفاق بدی بیفتد، این کار را انجام دهد.». در این 60روزی که استاد برات با سرطان ریه دست‌و‌پنجه نرم می‌کرده، تنها یکی‌دوتا عیادت ازسوی مدیران ارشاد نصیبش شده است. سرطان در ریه استاد چنان ریشه دوانده بود که «بیمه سلامت روستایی»، (تنها بیمه‌ای که برات اصلاحی و خانواده‌اش تحت پوشش آن هستند)، توان تامین هزینه‌های آن را نداشت. هرچه هم خانواده‌اش خواستند و ما در روزنامه شهرآرا تلاش کردیم که مسئولان اقدامی فوری انجام دهند، فایده‌ای نداشت.


بازخوانی گزارش
در گزارش میدانی‌ای که شهرآرا از آخرین وضعیت این نوازنده متبحر سرنا در بیمارستان در تاریخ 12تیر امسال منتشر کرد، از وضع نابسامان بیمارستان قائم‌ که برات اصلاحی در آن بستری بود، گفتیم و از مسئولان خواستیم تا برای ادامه درمان مرحوم اصلاحی، او را به بیمارستان مجهزتری منتقل کنند اما این اتفاق نیفتاد: «حال برات اصلاحی، نگران‌کننده و نیازمند توجه مسئولان فرهنگی‌هنری استان است. به‌نظر، باید فکری کرد تا در شرایط بهتر و در بیمارستانی مجهزتر، کار درمان او پیگیری شود.»
با این حال بنا به‌گفته منابع آگاه، اداره ارشاد 3میلیون تومان کمک‌هزینه درمان به خانواده او پرداخت کرده است. در خلال همان گزارش بود که متوجه شدیم برات اصلاحی تازه چند روز است تحت پوشش بیمه هنرمندان قرار گرفته‌ و تشریفات بیمه تکمیلی‌اش هم انجام شده است.
چند روز از نیمه تیر نگذشته، خانواده اصلاحی که توان تامین هزینه‌های بیمارستان را نداشتند، با رضایت خود بیمارشان را از بیمارستان مرخص می‌کنند و به منزل یکی از نزدیکانشان در مشهد می‌برند، اما هربار با وخیم شدن حال او دوباره به بیمارستان بازمی‌گردند و چند روزی در آنجا بستری‌اش می‌کنند تااینکه دو روز پیش، آخرین باری که برات اصلاحی به بیمارستان برده شد، به‌خاطر نارسایی شدید ریه به کما رفت و بعد از آن هم از دنیا رفت.


زندگی حول هنر
احتمالا این سرنوشت محتوم همه هنرمندانی است که از روی علاقه و خودجوش به هنر روی آورده‌اند؛ اینکه سال‌ها در راه اعتلای هنر این سرزمین بکوشند و دست‌آخر در غربت جان بدهند. با اینکه خانواده محجوب اصلاحی از مدیران ارشاد قدردانی کردند، سوال‌های انبوهی باقی می‌ماند؛ سوالی مانند اینکه چرا استادی همانند برات اصلاحی که همگان به گرمای نفس او در نواختن سرنا اذعان دارند، تازه وقتی تحت پوشش بیمه هنرمندان قرار می‌گیرد که کار از کار درمانش گذشته است؟
تقریبا برای کسی اهمیت ندارد هنرمندی چون برات اصلاحی که نه رسانه‌ای دارد و نه سر‌و‌صدایی، در چه وضعی از زندگی و معیشت به‌سر می‌برده است و بعد از او خانواده‌اش چه باید بکنند. استاد برات همه زندگی‌اش را بر صدایی که از سرنا درمی‌آید، بنا کرده بود و در روستای محل زندگی‌اش نه زمینی داشت که روی آن کشت و زرع کند و نه دامی که با آن زندگی را بگذراند.


تشییع و تدفین
با این حال بنا به وصیتش، پیکر این نوازنده متبحر سرنا، صبح امروز در زادگاهش، روستای محمودآباد تربت‌جام، به خاک سپرده می‌شود. پیش از آن هم ساعت 8صبح از مقابل اداره فرهنگ‌وارشاد تربت‌جام تشییع خواهد شد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.