سرخط خبرها

۲۲۸۹ مورد اخطاریه توقف عملیات ساختمانی

  • کد خبر: ۷۲۲۰
  • ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۷
۲۲۸۹ مورد اخطاریه توقف عملیات ساختمانی
گزارش اقدامات اداره نظارت بر ساخت‌وساز‌های شهرداری منطقه ۱۲ در گفتگو با شهردار منطقه

رضا ریاحی
دبیر شهرآرامحله منطقه

منطقه ۱۲ از نظر وسعت و حریم شهر مشهد، به‌عنوان بزرگ‌ترین منطقه شهری به حساب می‌آید. از محله وکیل‌آباد گرفته تا الهیه و مجیدیه، رحمانیه، امیریه، ۱۶ هسته جمعیتی ناحیه منفصل توس و ۳/۱ حریم شهر مشهد، همگی در محدوده منطقه ۱۲ هستند. این منطقه وسیع شامل محدوده نوین شهری است که بیشترین مقدار ساخت‌وساز‌های مسکونی را در بین مناطق شهری داراست و همچنین ناحیه منفصل توس، روستا‌های اطراف و حریم شهر مشهد که مملو از ویلا‌های مجلل، غیرمجلل و شهرک‌های مسکونی است که البته برخی غیرمجاز و بدون پروانه بنا شده است.
در این شرایط وظیفه اداره نظارت بر ساخت‌وساز‌های شهرداری منطقه ۱۲ بسیار دشوار بوده و باید هر روزه در این مناطق سرکشی کرده تا با تخلفات ساختمانی همانند احداث بنای بدون پروانه، احداث‌نکردن پارکینگ به اندازه تعداد واحدها، احداث بنای مغایر با کاربری ساختمان،   استحکام‌نداشتن بنا، تجاوز به معابر شهری، رعایت‌نکردن اصول فنی و تخلف تراکم ساختمانی در نواحی ۱ و ۲ و همچنین مبارزه با ویلاسازی‌های غیرمجاز، تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی و احداث شهرک‌های غیرمجاز و غیراصولی در ناحیه ۳ و حریم شهر مشهد مبارزه کند.
شهردار منطقه ۱۲ درباره فعالیت گسترده و دشوار اداره نظارت بر ساخت‌وساز‌های منطقه و ارتباط آن با گرانی زمین در یکی دو سال اخیر گفت: محدوده تحت نظارت شهرداری منطقه ۱۲ در ۴ حوزه نواحی ۱، ۲، ۳ و حریم شهر مشهد را شامل می‌شود که وسعت نواحی سه‌گانه بیش از ۵۶۰۰ هکتار است و از طرف دیگر بیش از ۳۰ هزار هکتار از حریم شهر مشهد (۳۳ درصد حریم شهر مشهد) در حوزه استحفاظی منطقه ۱۲ قرار دارد. زینت‌بخش افزود: با توجه به افزایش چشمگیر قیمت زمین و مسکن در سال گذشته و ابتدای امسال برخی متخلفان ساختمانی به‌دلیل سودجویی و کسب منافع مالی به‌ویژه در محدوده حریم شهر مشهد اقدام به تخلفات گوناگونی کرده‌اند. به همین دلیل اداره نظارت این منطقه با حمایت دستگاه‌های قضایی اقدامات پیشگیرانه در راستای اعمال قانون انجام داده است که این مهم باعث افزایش سی‌درصدی حجم اعمال قانون‌ها شامل صدور اخطاریه‌ها، پلمب قضایی واحد‌های غیرمجاز، ارسال تخلفات به کمیسیون ماده ۱۰۰ و... نسبت به سال گذشته شده است.
علی زینت‌بخش یادآورشد: در راستای جلوگیری از خطرات احتمالی، مطابق قانون بند ۱۴ ماده ۵۵ حسب دستور مقام محترم قضایی، ۱۱ مورد از دیوار‌ها و ابنیه خطرناک از ابتدای سال تاکنون در محدوده شهرداری منطقه ۱۲ جمع‌آوری و تخریب شده است.
 همچنین اداره نظارت به‌دلیل حفظ حقوق همسایه‌ها و اهالی منطقه به شکایات مردمی در موضوعات مرتبط با شهرداری مانند مشرفیت، مزاحمت و همچنین ساخت‌وساز‌های غیراصولی رسیدگی می‌کند که این موضوع با توجه به حجم ساخت‌وساز هر ساله رو به افزایش است.
شهردار منطقه ۱۲ در ادامه به اقدامات آماری که از ابتدای سال تاکنون توسط اداره نظارت بر ساخت و ساز‌ها انجام شده است اشاره کرد و توضیح داد: صدور اخطاریه توقف عملیات ساختمانی ۲۲۸۹ مورد، ۸۱ مورد پلمب قضایی واحد‌های غیرمجاز، ۱۲۲ مورد جمع‌آوری دیوار و پی غیرمجاز، ۴ مورد اجرای بند ۱۴ ماده ۵۵، ۵۴۵ مورد تعداد کل آرای کمیسیون ماده ۱۰۰، ۲۴ مورد اجرای آرای کمیسیون ماده ۱۰۰، ۱۰۵ مورد رفع و هشدار سیستمی پرونده‌ها، ۳ مورد ارسال دوباره براساس آرای دیوان عدالت اداری از جمله فعالیت‌های اداره نظارت بر ساخت و ساز‌های شهرداری منطقه ۱۲ است.
علی زینت‌بخش در پایان تأکید کرد: همه شهروندان برای اخذ مشاوره قبل از خرید املاک و ساختمان‌ها و بررسی تخلفات ساختمانی در این محدوده می‌توانند به این اداره مراجعه کنند و از صحت اطلاعات خود نسبت به زمین یا مسکن مطمئن شوند. کاهش چشمگیر تخلفات ساختمانی و هدایت افراد به شهرداری برای اخذ مجوز که افزایش تعداد درخواست‌های مجوز نشان‌دهنده برخورد قاطع و اعمال قانون اداره نظارت منطقه ۱۲ در محدوده تحت کنترل است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->