سینماگران در شبکه ‌خانگی

کدام کارگردانان وارد سریال‌سازی می‌شوند؟

شکیبا افخمی‌راد - درست است که این روزها سریال «آقازاده» به تنهایی در شبکه نمایش‌خانگی یکه‌تازی می‌کند اما به‌زودی با عرضه محصولات جدیدی در این مدیوم رقابت داغ خواهد شد. پخش «قورباغه» به کارگردانی هومن سیدی از اوایل آذر آغاز می‌شود و تا پایان این ماه سریال‌های «ملکه گدایان» و «خوب، بد، جلف» نیز در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت، سریال «سیاوش» به کارگردانی سروش محمدزاده، سینماگر مشهدی، «گیسو» ساخته منوچهر هادی و کمدی «دادزن» به کارگردانی عباس خواجه‌وند نیز دیگر آثاری هستند که این روزها مراحل تولیدشان را پشت سر می‌گذارند و به زودی نیز آماده پخش خواهند شد. اما رقابت به همین سریال‌ها محدود نمی‌شود در ماه‌‌های گذشته خبر ساخت چندین مجموعه جدید از سوی کارگردانان مطرح رسانه‌ای شد. آثاری که هرکدام می‌توانند مخاطبان بسیاری را با خود همراه کنند. به نظر می‌رسد تعطیلی سینماها و وضعیت نامشخص تولید آثار سینمایی، بسیاری از کارگردانان را ترغیب کرده تا به سریال‌سازی روی بیاورند.

 

تجربه‌های متفاوت
محمدحسین مهدویان که در سال‌های اخیر با ساخت آثار سینمایی چون «ایستاده در غبار»، «ماجرای نیم‌روز»، «لاتاری» و «درخت گردو» به شهرت زیادی دست پیدا کرده، امسال در سبک کاری خود تغییراتی ایجاد کرده‌است. او چندی پیش فیلم کمدی «شیشلیک» را جلوی دوربین برد که ژانری متفاوت از تمام آثار پیشینش دارد، به‌زودی نیز قرار است برای اولین‌بار پا در عرصه سریال‌سازی بگذارد و مجموعه‌ای برای شبکه نمایش‌خانگی تولید کند. هنوز اطلاعاتی درباره این سریال منتشر نشده‌است باید منتظر ماند و دید مهدویان می‌تواند همچون سینما در عرصه سریال‌سازی هم موفق باشد یا نه.


اولین حضور
بهمن فرمان‌آرا کارگردان پیشکسوت سینما که در دوران فعالیت حرفه‌ای خود هیچ زمان به سراغ سریال‌سازی نرفته‌، قصد دارد مجموعه‌ای را برای شبکه نمایش‌خانگی تولید کند. سریالی به نام «خانه جاوید» که فاطمه معتمدآریا یکی از نقش‌های اصلی‌اش را ایفا خواهد کرد. آخرین نقش‌آفرینی معتمدآریا در مجموعه‌های تلویزیونی به سال 1388 و سریال «آشپزباشی» برمی‌گردد. حال او با «خانه جاوید» علاوه بر حضور دوباره در یک سریال، اولین تجربه‌اش در شبکه نمایش‌خانگی را نیز پشت سرخواهدگذاشت. هنوز معلوم نیست معتمدآریا در این سریال با چه کسانی قرار است هم‌بازی شود. با توجه به فضای خاص آثار سینمایی فرمان‌آرا چون «بوی کافور، عطر یاس»، «خانه‌ای روی آب» و «یک بوس کوچولو» می‌توان انتظار داشت سریال او برای شبکه نمایش‌خانگی هم اثری متفاوت با مجموعه‌های پخش شده در این مدیوم باشد. گفته شده داستان «خانه جاوید» اقتباسی از رمان اسماعیل فصیح است.


بازگشت به سریال‌سازی
رضا عطاران بازیگر و کارگردان مشهدی سریال‌های ماندگاری چون «خانه به دوش» و «متهم گریخت» قرار است مجموعه‌ای را برای شبکه نمایش‌خانگی کلید بزند. او آخرین‌بار 12 سال پیش سریال «بزنگاه» را برای تلویزیون ساخت اما بعد از این مجموعه دیگر با تلویزیون همکاری نکرد و به صورت جدی فعالیت‌هایش را در سینما پیش برد. حال عطاران می‌خواهد با استفاده از موقعیتی که شبکه نمایش‌خانگی در اختیارش قرار داده به عرصه سریال‌سازی بازگردد. عرصه‌ای که موفقیت‌های زیادی در آن کسب کرده‌بود. هنوز اطلاعاتی درباره سریال جدید عطاران در دست نیست ولی پیش‌بینی می‌شود که او مجموعه‌ای طنز را برای پخش آماده کند.
 
سریال نمایش‌خانگی به کارگردانی یک زن
تهمینه میلانی که حدود چهار سال پیش آخرین ساخته خود یعنی «ملی و راه‌های نرفته‌اش» را در سینماهای کشور اکران کرد، تصمیم به تولید سریالی برای شبکه نمایش‌خانگی گرفته‌است. او قصد داشت امسال فیلم سینمایی جدیدش به نام «پازل» را جلوی دوربین ببرد که به دلیل اپیدمی کرونا ساخت آن به تعویق افتاد. بنا به گفته‌های محمد نیک‌بین همسر و تهیه‌‌کننده بیشتر آثار میلانی، اکنون آن‌ها برنامه‌ریزی برای تولید یک سریال در شبکه نمایش خانگی را آغاز کرده‌اند که همچون دیگر آثار میلانی سوژه اجتماعی خواهد داشت. این مجموعه اولین تجربه تهمینه میلانی در عرصه سریال سازی محسوب می‌شود.


از درخشش در جشنواره تا حضور در شبکه نمایش‌خانگی
سال گذشته بود که محمد کارت فیلم «شنای پروانه»، اولین ساخته بلندش را در سی‌و‌هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر رونمایی کرد. اثری که مورد استقبال مردم و منتقدان قرار گرفت و سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را از آن خود کرد. حال این کارگردان جوان قصد دارد سریالی برای پخش در شبکه نمایش‌خانگی بسازد. این سریال هم‌اکنون در مرحله نگارش قرار دارد و گفته شده داستانش در فضای جنوب شهر روایت می‌شود. کارت که سابقه‌ زیادی در زمینه ساخت آثار مستند و فیلم‌های کوتاه در کارنامه خود دارد قصد داشت امسال دومین فیلم بلندش را کارگردانی کند اما فعلا ساخت این اثر به تعویق افتاده‌است. به نظر می‌رسد با توجه به شرایط موجود تولید سریال برای او در اولویت قرار گرفته‌است.


خداحافظی با تلویزیون
همایون اسعدیان تا امروز سریال‌های مختلفی مانند «راه بی‌پایان»، «بچه‌های خیابان» و «لحظه گرگ و میش» را کارگردانی کرده که همگی آن‌ها روی آنتن رسانه ملی رفته‌است. حال او می‌خواهد ساخت اولین مجموعه‌اش برای پخش در شبکه نمایش خانگی را کلید بزند. این سریال «ناجور» نام دارد و در ژانر کمدی و در دو فصل پانزده قسمتی ساخته می‌شود. هم‌اکنون بابک کایدان درحال نگارش فیلم‌نامه آن است. سریال‌های «دلدادگان»، «دارا و ندار» و فیلم‌های سینمایی «رحمان1400»، «تگزاس»، «آینه بغل» از جمله آثاری هستند که کایدان نویسنده آن‌ها بوده‌است.


ساخت سریال از روی یک کتاب
مسعود کیمیایی کارگردان مطرح سینمای ایران نیز جزو هنرمندانی است که قصد دارد وارد دنیای شبکه نمایش‌خانگی شود. او می‌خواهد رمان عاشقانه و سیاسی «جسدهای شیشه‌ای» به نویسندگی خودش را که در سال 1380 منتشر شد در قالب سریالی برای شبکه خانگی جلوی دوربین ببرد. این کتاب تا امروز ۲۶ بار تجدید چاپ شده و نقدهای فراوانی درباره آن نوشته شده‌است. هنوز معلوم نیست کیمیایی سریالش را چه زمانی کلید بزند. اما بعید است این مجموعه پیش از پایان مراحل ساخت فیلم‌سینمایی «خائن‌کشی» جدیدترین اثر کیمیایی جلوی دوربین برود. به این ترتیب فعلا باید منتظر آماده شدن «خائن‌کشی» باشیم.  


روایتی امنیتی-جاسوسی
سعید ملکان چهره‌پرداز و تهیه‌کننده سینما، سال گذشته با ساخت فیلم‌سینمایی «روز صفر» و به تصویر کشیدن ماجرای دستگیری عبدالمالک ریگی در این اثر پا در عرصه کارگردانی نهاد. او اکنون می‌خواهد حضور در شبکه نمایش‌خانگی را نیز تجربه کند. براساس اخبار منتشر شده ملکان قصد دارد سریالی امنیتی-جاسوسی با ساختاری شبیه به سریال«خانه پوشالی» بسازد. او برای این سریال یکی از پرونده‌های مهم امنیتی در حوزه روابط بین‌الملل ایران را دستمایه کارش قرار داده است. همچنین براساس گمانه‌زنی‌ها امیرجدیدی که در فیلم‌سینمایی «روزصفر» با سعید ملکان همکاری کرده‌بود یکی از بازیگران اصلی این مجموعه خواهد بود. جدیدی تا الان در هیچ یک از سریال‌های شبکه خانگی بازی نکرده است.


کارگردان پرکار شبکه نمایش‌خانگی
مهران مدیری را می‌توان رکورددار حضور در شبکه نمایش‌خانگی دانست. او تا امروز مجموعه‌هایی چون «قهوه تلخ»، «ویلای من»، «شوخی کردم»، «عطسه» و «هیولا» را برای این مدیوم تولید کرده‌است و به‌زودی نیز قرار است فصل دوم «هیولا» را جلوی دوربین ببرد. چندی پیش خبری از انجام رایزنی‌ با الناز شاکردوست برای حضور در این مجموعه و رد این پیشنهاد از سوی او منتشر شده‌بود. به نظر می‌رسد مدیری به دنبال ترکیب جدیدی از بازیگران برای سریال جدیدش است. همچنین پیش‌بینی می‌شود به غیر از خود او هیچ‌کدام از بازیگران فصل اول «هیولا» در فصل دوم آن حضور نداشته باشند.


«مرداب» ساخته می‌شود
شهرام شاه‌حسینی دیگر کارگردانی است که مجموعه‌ای را برای شبکه نمایش‌خانگی آماده می‌کند. این سریال عاشقانه «مرداب» نام دارد و تهیه‌کنندگی‌‌اش برعهده محمد شایسته است. این دو پیش‌تر در فیلم‌سینمایی «خانه دختر» با یکدیگر همکاری کرده‌بودند. فیلم‌برداری این مجموعه که فصل اولش در دهه ۶۰ و فصل دوم هم در دوران معاصر و سال ۱۴۰۰ می‌گذرد با حضور بازیگرانی چون حامد بهداد و سحر دولتشاهی به تازگی آغاز شده‌ است. مرداب سومین تجربه بهداد بعد از «دندون طلا» و «دل» در شبکه نمایش‌خانگی محسوب می‌شود. این بازیگر مشهدی پیش از این در «خانه دختر» با شاه‌حسینی و محمدشایسته همکاری کرده‌بود.


«شاخ» رامبد جوان
رامبد جوان نیز چندی پیش از ساخت سریالی برای شبکه نمایش‌خانگی خبر داده‌ و گفته‌ بود: سریالی را برای نمایش خانگی خواهم ساخت به اسم «شاخ» که ماجرای شکل‌گیری یک گروه موسیقی جوان و پرانرژی و مصمم است. دیرتر اطلاعات بیشتری خواهم داد. یکی از نکات جذابش این است که ۵ جوان ۲۰ تا ۲۵ سال که هنوز هیچ‌کدام پا به جهان حرفه‌ای نگذاشته‌اند نقش‌های اصلی را بازی خواهند کرد. با توجه به اینکه رامبد جوان چندی است مراحل پیش‌تولید فصل جدید «خندوانه» را آغاز کرده و می‌خواهد فصل سوم مسابقه «خنداننده‌شو» را نیز راه‌اندازی کند احتمالا ساخت سریال «شاخ» به زمان نامعلومی موکول می‌شود.


دیگر کارگردانان
اگر بخواهیم به دیگر کارگردانانی که خبر ساخت آثارشان برای شبکه نمایش‌خانگی منتشر شده‌است اشاره کنیم می‌توانیم از سعید آقاخانی نام ببریم. او قرار است مجموعه‌ای به نام «شاخ آفریقا» را در همکاری با مهراب قاسم‌خانی بسازد. جواد هاشمی نیز قصد دارد داستان فیلم‌سینمایی «پیشونی سفید» را که در چند بخش برای گروه سنی کودک ساخته بود در قالب سریالی برای شبکه نمایش‌خانگی دنبال کند. برزو نیک‌نژاد هم به‌زودی فصل سوم «ساخت ایران» را کلید خواهد زد. امین حیایی که یکی از بازیگران این مجموعه است چندی پیش در برنامه کافه اپارات اعلام کرد بخشی از فصل سوم «ساخت ایران» در جنوب ایران و قشم و بخشی در افریقا فیلم‌برداری خواهد شد. مهرداد غفارزاده هم پیش‌‌‌تولید «آهوی من مارال» را برای شبکه نمایش خانگی آغاز کرده، سریالی تاریخی که حسن معجونی در آن نقش ناصرالدین‌شاه را ایفا می‌کند. «جیران» ساخته حسن فتحی و «قبله عالم» به کارگردانی حامد محمدی هم از جمله آثاری هستند که مراحل تولیدشان پیش از این شروع شده‌بود اما اولی به دلیل برخی اختلافات و دومی به دلیل کرونا وقفه‌ای در تولیدشان ایجاد شد. همچنین روز گذشته در خبرها اعلام شد مهران غفوریان نیز مترصد ساخت اثری برای شبکه نمایش خانگی است.

پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->