کارگران می‌توانند در صورت عدم ارسال لیست و واریز حق بیمه توسط کارفرما، موضوع را پیگیری کنند

به گزارش شهرآرانیوز، در صورتی که کارفرما لیست و واریز حق بیمه را به سازمان تامین اجتماعی ارسال نکند، کارگر می‌تواند نسبت به اقدام و پیگیری موضوع از کارفرما اقدام کند.

طبق ماده ۱۴۸ قانون کار، کارفرمایان مشمول قانون کار مکلفند براساس قانون تامین اجتماعی نسبت به بیمه کردن کارگران واحد خود اقدام کنند،  در صورت ارسال نکردن لیست و واریز حق بیمه توسط کارفرما، کارگر می‌تواند نسبت به اقدام و پی گیری موضوع از کارفرما از طریق هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدام کند و یا شخصا با مراجعه به شعبه تامین اجتماعی در محدوده کارگاهی که در آن کار می‌کند نسبت به تکمیل درخواست ادعای اشتغال در کارگاه مورد نظر اقدام کند.

کارگران می‌توانند از طریق مراجعه به سامانه https://es.tamin.ir خدمات سابقه، تمام سوابق، از چگونگی پرداخت یا عدم پرداخت حق بیمه مطلع شوند.

همچنین طبق ماده ۳۶ قانون تامین اجتماعی کارفرما مسئول پرداخت حق بیمه سهم خود و بیمه شده به سازمان تامین اجتمای است و مکلف به پرداخت حق بیمه سهم خود و بیمه شده است.

{$sepehr_key_165226}

همچنین برابر ماده ۳۹ کارفرما مکلف است حق بیمه مربوطه به هرماه را حداکثر تا آخرین روز ماه بعد به سازمان بپردازد و همچنین طبق ماده ۱۴۸ قانون کار کارفرمایان مشمول قانون کار را مکلف کرده براساس قانون تامین اجتماعی نسبت به بیمه کردن کارگران واحد خود اقدام کنند.

چه ضرر‌هایی مشمول کارگرانی که حق بیمه آنها پرداخت نشده است می‌شود؟

درصورت پرداخت نشدن حق بیمه چه ضرر‌هایی شامل حال کارگر چه در بخش بیمه‌ای و چه در بخش درمان خواهد شد؟ طبق ماده ۳ قانون تامین اجتماعی خدمات این قانون شامل حوادث و بیماری ها، بارداری، غرامت دستمزد، از کارافتادگی، بازنشستگی و مرگ است که در صورتی که کارفرما نسبت به ارسال لیست و پرداخت حق بیمه بابت افراد شاغل در کارگاه اقدام کند کارگران مذکور از همه این مزایا برخوردار می‌شوند.

منبع: سازمان تامین اجتماعی