افزایش شهریه با کمترین امکانات برای کلاس‌های مجازی
گروه جامعه شهرآرانیوز | از شیوع و همه‌گیری کرونا در ایران و جهان بیش از ۶ ماه می‌گذرد و یکی از حوزه‌هایی که به‌علت کرونا دست‌خوش تغییرات شد، آموزش عالی در ایران بود.

دانشگاه‌ها که در میانه نیمسال دوم تحصیلی خود گرفتار کرونا شده بودند، برگزاری کلاس‌ها در بستر فضای مجازی و برخی شبکه‌های اجتماعی را آغاز کردند که باتوجه‌به نبود زیرساخت‌های لازم و سرعت پایین اینترنت، نارضایتی‌هایی را برای دانشجویان به‌دنبال داشت. بسیاری از دانشجویان دانشگاه‌های شهریه‌پرداز بر این باور بودند که دریافت شهریه در ازای خدمات دانشجویی و برپایی کلاس‌ها، دست‌کم کلاس‌های عملی است و باتوجه‌به برخط‌شدن آموزش‌ها، پرداخت شهریه به همان نرخ پیش از کرونا دلیلی ندارد.

برخی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در واکنش به اعتراض دانشجویان خود، با دادن تخفیف، قسط‌بندی یا حذف ترم به آنان کمک کردند و برخی دانشگاه‌ها هم این کار را نکردند تا به هر شکل، نیمسال دوم سال تحصیلی گذشته به پایان برسد. حال خبر می‌رسد در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید، برخی مراکز آموزشی افزایش ۲۰ درصدی شهریه را در دستورکار خود قرار دادند و برخلاف سال‌های گذشته که دست‌کم یک هفته قبل از فرایند انتخاب واحد این افزایش قیمت به اطلاع دانشجویان می‌رسید، امسال خیلی دیرتر و ۴۸ ساعت قبل از فرایند انتخاب واحد اطلاع‌رسانی شده که سبب اعتراض دانشجویانشان شده است.

آموزش مجازی با ۵۰ دانشجوی برخط

یکی از نمایندگان دانشجویی مؤسسه آموزشی بهار مشهد در گفتگو با شهرآرانیوز با اشاره به آغاز انتخاب واحد ورودی‌های ۹۶ و قبل آن گفت: دانشگاه ما امسال برخلاف همیشه، خیلی دیرتر افزایش شهریه متغیر را اعلام کرده است و دانشجویان از این وضعیت راضی نیستند.

به گفته این فعال دانشجویی، افزایش شهریه امری متداول بوده است و اگر کلاس‌ها به‌صورت حضوری برگزار می‌شد، مشکلی نداشت، اما در شرایطی که دانشجو از امکانات حضوری دانشگاه استفاده نمی‌کند و باید علاوه بر هزینه شهریه، به فکر خرید بسته‌های اینترنتی یا تقویت گوشی تلفن همراه و رایانه خود باشد، این افزایش شهریه غیرمنصفانه است.

نماینده دانشجویان دانشگاه بهار با اشاره به مصاحبه جدید منصور غلامی، وزیر علوم و تحقیقات و فناوری، مبنی بر چگونگی افزایش شهریه امسال خاطرنشان کرد: وزیر علوم اختیار افزایش یا کاهش شهریه را به دانشگاه یا هیئت‌امنای آن مربوط دانسته است و دانشگاه ما به‌جای همکاری با دانشجویان و نگاهی واقع‌بینانه به شرایط آموزشی، نه‌تن‌ها شهریه را افزایش داد، بلکه بسیار دیر اطلاع‌رسانی کرد تا دانشجو چاره‌ای جز پرداخت شهریه نداشته باشد.

وی به مکاتبه و اعتراض رسمی این دانشجویان با وزارت علوم اشاره و تأکید کرد: ما نامه اعتراض خود را همراه با مستندات کیفیت پایین آموزش در ترم گذشته به مراجع رسمی ارائه داده‌ایم و خواهان آن هستیم که به مشکل دانشجویان رسیدگی شود.

این فعال دانشجویی به بی‌تعهدی دانشگاهش در برگزاری کلاس‌های ناتمام ترم گذشته هم اشاره کرد و گفت: ترم گذشته دانشگاه متعهد شد تا کلاس‌های ناتمام را به‌صورت فشرده برگزار کند که این اقدام انجام نشد و ما بدون کلاس امتحان دادیم و شهریه کامل ترم را پرداخت کردیم. ترم گذشته دروس تخصصی در ۲ کد آموزشی برگزار می‌شد که برای ترم جدید، کلاس‌های مجازی با یک کد و ۵۰ دانشجوی برخط برگزار خواهد شد و جدا از سرعت پایین اینترنت، رسیدگی آموزشی به ۵۰ دانشجو به‌صورت مجازی امکان‌پذیر نخواهد بود.
 

بیشتر بخوانید:
ادامه دردسر‌های آموزش مجازی برای دانشجویان؛ ۵ جلسه ۲۰ دقیقه‌ای برای یک درس تخصصی!
 
دانشجویان مؤسسه «فردوس» خواهان حذف ترم با بازگشت شهریه هستند

 

هزینه‌های آموزش مجازی ترم گذشته از کلاس‌های حضوری بیشتر شد

رئیس مؤسسه آموزش عالی بهار در واکنش به اعتراض دانشجویان این دانشگاه درباره افزایش شهریه و زمان اعلام آن گفت: امسال نه‌تن‌ها دانشگاه ما، بلکه دیگر مؤسسات آموزشی غیرانتفاعی نیز افزایش شهریه را به‌علت شرایط موجود دیرتر تصویب و اعلام کردند.

دکتر سیدمحمدرضا مدرس رضوی با اعلام این خبر ادامه داد: افزایش شهریه در مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی براساس نظر وزارت علوم، اتحادیه مؤسسات آموزش غیرانتفاعی و هیئت‌امنای هر مؤسسه می‌باشد و هرسال براساس یک میانگین مشخص، شهریه ثابت ورودی‌های جدید و شهریه متغیر دانشجویان افزایش می‌یابد.
امسال به‌دلیل شرایط موجود و بی‌اطلاعی دقیق از وضعیت پیش رو به‌علت کرونا، بررسی و اعلام شهریه جدید قدری طول کشید و دیرتر اعلام شد.

وی ادامه داد: مؤسسه آموزشی بهار در چند سال گذشته نرخ افزایش شهریه خود را بیش از ۱۵ درصد اعلام نکرد، در حالی که براساس قانون، دانشگاه‌ها می‌توانند بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش شهریه بدهند و دانشگاه ما همواره کف افزایش شهریه را اعمال می‌کرد.

وی افزود:، اما امسال و به‌علت افزایش بسیاری از هزینه‌ها، دانشگاه‌ها می‌توانستند بین ۱۵ تا ۲۵ درصد افزایش شهریه داشته باشند که ما ۲۰ درصد افزایش را برگزیدیم. همچنین در راستای حمایت از دانشجویان خود، نزدیک به ۴ سال است که سرانه فرهنگی هر دانشجو را که تقریبا ۳ درصد از کل شهریه می‌شود، حذف کرده‌ایم و دریافت نمی‌کنیم. اما در شرایط کنونی که با کاهش ثبت‌نام دانشجو مواجه هستیم، افزایش شهریه‌ها اجتناب‌ناپذیر است.

مدرس رضوی با اشاره به مشکلات آموزش مجازی ترم گذشته گفت: ترم گذشته زمانی که کرونا شیوع یافت، ما در میانه نیمسال دوم بودیم و تغییر شیوه آموزش و ایجاد زیرساخت‌های مجازی که تاکنون نداشتیم، کار را برای ارائه دروس سخت می‌کرد، اما تمام تلاشمان را کردیم که مشکلات برطرف شود. در آستانه سال جدید تحصیلی نیز زیرساخت‌های ممکن را با کمک شرکت‌های تخصصی در زمینه آموزش‌های مجازی فراهم کردیم تا مشکلات گذشته را به حداقل برسانیم.

وی در واکنش به اعتراض دانشجویان مبنی بر ادغام دروس در یک کد آموزشی تصریح کرد: در کدگذاری برخی دروس، تابع مدل دانشگاه مادر، یعنی دانشگاه فردوسی، هستیم که برخی دروس به‌ویژه دروس عمومی را در یک کد ارائه کرده‌اند. در دروس تخصصی هم مبنای تعریف کد، تعداد دانشجویانی است که آن درس را برداشته باشند و باتوجه‌به کاهش تعداد دانشجویان، برخی درس‌ها را در یک کد ادغام خواهیم کرد.

گفتنی است سال جدید تحصیلی دانشگاه‌ها از نیمه دوم شهریورماه آغاز خواهد شد و پذیرفته‌شدگان کنکور‌های امسال پس از طی مراحل ثبت‌نام و پذیرش، از پاییز امسال وارد دانشگاه‌های کشور خواهند شد.