«ریشا» شیر نر باغ وحش وکیل آباد مشهد تلف شد خدمت رسانی هلال احمر خراسان رضوی به ۱۶۰ هزار مسافر نوروزی تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است
سرخط خبرها

ادامه دردسر‌های آموزش مجازی برای دانشجویان؛ ۵ جلسه ۲۰ دقیقه‌ای برای یک درس تخصصی!

  • کد خبر: ۲۸۵۶۶
  • ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳
ادامه دردسر‌های آموزش مجازی برای دانشجویان؛ ۵ جلسه ۲۰ دقیقه‌ای برای یک درس تخصصی!
رئیس مؤسسه آموزش عالی بهار از رسیدگی به اعتراضات و مشکلات جمعی از دانشجویان این دانشگاه خبر داد.
علی صمدی جوان/شهرآرانیوز، در بسیاری از دانشگاه‌ها، ترم تحصیلی رو به پایان است. با شیوع کرونا و بروز آسیب‌های جدی به حوزه آموزش و پژوهش که بیشتر آن به‌علت استمرار تعطیلی‌ها بوده است، آموزش مجازی به جریان افتاد. اما مشکلات آموزش مجازی باعث شد تا دانشجویان دانشگاه‌های مختلف به این سیستم تدریس اعتراض کنند. در این بین، جمعی از دانشجویان مؤسسه آموزش عالی بهار در اعتراض به تصمیمات و ناکارآمدی آموزش مجازی، آن هم در آستانه امتحانات پایان ترم، اقدام به انتشار نامه‌ای به هیئت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت علوم، تحقیقات و فناوری خراسان رضوی کرده‌اند و خواستار رسیدگی به مشکلات خود شده‌اند.

آموزش‌های مجازی کمتر از ۲۰ دقیقه

به سراغ یکی از فعالان دانشجویی این دانشگاه غیرانتفاعی رفتیم تا مشکلات به وجود آمده در حوزه آموزش این دانشگاه را بررسی کنیم.

این دانشجو و از نمایندگان اعتراض دانشجویی به شهرآرانیوز گفت: هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی بعد از تعطیلات عید نوروز، کلاس‌های مجازی دانشگاه نیز آغاز شد، اما به هیچ عنوان کیفیت لازم را نداشت.

وی ادامه داد: از ابتدای شروع دوره‌های مجازی تاکنون، ۲ نامه رسمی به دانشگاه ارائه دادیم تا زیرساخت‌های لازم برای آموزش مجازی را فراهم کنند. اما اقدام درخور توجهی صورت نگرفت و به‌تازگی نامه‌ای را برای بررسی و رسیدگی به مشکلاتمان خطاب به دبیر هیئت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت علوم، تحقیقات و فناوری خراسان رضوی ارسال کرده‌ایم تا صدای هم‌کلاسی‌ها و هم‌دانشگاهی‌های خود را به گوش مسئولان وزارت علوم برسانیم. همچنین رونوشت این نامه را در اختیار دکتر کافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، قرار دادیم، زیرا دانشگاه‌های غیرانتفاعی در مشهد زیرنظر دانشگاه فردوسی فعالیت می‌کنند.

این فعال دانشجویی به مهم‌ترین اشکالات آموزشی این دانشگاه اشاره کرد و گفت: در زمینه آموزش مجازی، دانشگاه ما زمانی کمتر از مصوبه وزارت علوم را برای کلاس‌های مجازی رعایت کرده است؛ طبق مصوبه، ۱۶ جلسه ۹۰ دقیقه‌ای باید برگزار شود، در حالی که دانشگاه ما ۵ جلسه ۲۰ دقیقه‌ای برای بسیاری از رشته‌ها برگزار کرده است. در برخی رشته‌های علوم انسانی نیز، آموزش‌ها به‌صورت فایل صوتی در تلگرام ارسال شده است.
 
مشکلات آموزش مجازی ادامه دارد
 

وی خاطرنشان کرد: این وضعیت بد آموزشی در حالی است که کلاس‌های درس مجازی باید از بهمن‌ماه سال گذشته آغاز می‌شد، اما دانشگاه ما از اردیبهشت‌ماه کلاس‌های مجازی را راه‌اندازی کرده است.

نماینده دانشجویان دانشگاه غیرانتفاعی بهار در ادامه به وضعیت شهریه اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از درخواست‌ها، رسیدگی به وضعیت شهریه است. در ترم جاری، بسیاری از دروس عملی برگزار نشد و دانشجویان خواستار پس گرفتن شهریه خود یا اعمال آن برای ترم بعدی هستند. ضمن آنکه ذخیره شهریه برای آن دسته از دانشجویانی که حذف درس یا حذف ترم می‌کنند هم باید اعمال شود.

وضعیت تصمیمات دانشگاه ما از بسیاری مراکز بهتر است

برای بررسی بهتر اعتراضات دانشجویان این مؤسسه غیرانتفاعی به سراغ ریاست مرکز رفتیم تا از آخرین تصمیمات شورای آموزشی آن مطلع شویم.

دکتر سیدمحمدرضا مدرس رضوی، رئیس دانشگاه بهار، ضمن تأیید نامه‌های اعتراضی دانشجویان اظهار کرد: موج نارضایتی به وجود آمده طبیعی است و به دانشجویان خود حق می‌دهیم، اما در شرایط کنونی که کرونا عامل آن بوده است، تصمیمات فعلی، بهترین راه و تنها راه ممکن برای ادامه تدریس و تحصیل همکاران و دانشجویان ما بوده است.

مدرس رضوی ادامه داد: اینکه در هر نظام آموزشی یا هر مؤسسه آموزشی، همواره عده‌ای گله‌مند یا ناراضی باشند نیز طبیعی است، اما تلاش ما این بوده است که نارضایتی‌ها را به حداقل برسانیم.

وی به وضعیت مشابه سایر مؤسسات غیرانتفاعی مشهد اشاره کرد و افزود: سایر مؤسسات آموزشی هم درگیر این اعتراض بوده‌اند، اما اعتراض آنان زودتر شکل گرفت، ولی دانشجویان ما هفته گذشته این اعتراض را مطرح کردند. ما با دعوت از نمایندگان دانشجویان و برگزاری جلسه با آن‌ها، به رفع مشکلات سعی داشتیم و اعلام کردیم که یکشنبه هفته آینده، یعنی امروز، جلسه‌ای با محوریت مشکلات تمام مؤسسات غیرانتفاعی خواهیم داشت. اما رسانه‌ای کردن این مشکلات، آن هم امروز، بیشتر شباهت به موج‌سواری برخی دانشجویان دارد.

استاد بازنشسته گروه مکانیک دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به جلسه امروز خود و دیگر رؤسای دانشگاه‌های غیرانتفاعی به میزبانی دانشگاه بینالود، گفت: نکات خوبی در این جلسه مطرح شد، اما به‌علت وجود نظر‌های گوناگون، امکان اخذ یک تصمیم متحد به وجود نیامد. ولی براساس سرفصل‌هایی که دانشگاه بهار خود را موظف به اجرای آن می‌داند، برخی تصمیمات از سوی هیئت مدیره ما اتخاذ شد.

مدرس رضوی ادامه داد: در جلسه هیئت مدیره مصوب شد امتحانات مقطع کارشناسی‌ارشد به‌صورت حضوری و مقاطع کاردانی و کارشناسی بنا به تصمیم استاد، یا حضوری یا مجازی برپا شود. برای رعایت عدالت آموزشی نیز برگزاری حداقل یک جلسه حضوری رفع اشکال برای تمام دروس و حداکثر ۳ جلسه برای رشته‌های خاص در دستورکار شورای آموزشی قرار گرفته است. همچنین زمان امتحانات پایان ترم ۶۰ دقیقه و برای برخی دروس، حداکثر ۷۵ دقیقه تعیین شده است.

وی به حذف درس یا حذف ترم اشاره کرد و گفت: تمام دانشجویانی که تمایل به حذف ترم یا تک درس دارند تا ۲۰ خردادماه فرصت خواهند داشت درخواست خود را با ارائه دلایل کافی به‌صورت کتبی به واحد آموزش تحویل دهند و دانشگاه پس از بررسی‌های لازم، رأی خود را صادر خواهد کرد. شهریه درخواست‌های مورد موافقت، به‌صورت بستانکار نزد دانشگاه خواهد ماند و دانشجو نیازی به پرداخت مجدد شهریه ترم یا واحد درسی در آینده نخواهد داشت.

مدرس رضوی به مشکلات به وجود آمده در برپایی کلاس‌های مجازی پرداخت و ادامه داد: شورای آموزشی مؤسسه، بررسی مفصلی را درباره چگونگی برگزاری کلاس‌های آنلاین آغاز کرده است تا بتواند گزارش خود را به دانشجویان ارائه دهد که این مسئله مستلزم زمان کافی می‌باشد.

رئیس دانشگاه غیرانتفاعی بهار در انتها از تمام دانشجویان این دانشگاه خواست تا ضمن شکیبایی، امکان بررسی و اتخاذ تصمیمات لازم را به مدیران دانشگاه بدهند تا امور مورد اعتراض بررسی و حل‌وفصل شود.

گفتنی است مؤسسه آموزش عالی بهار بیش از ۱۰۰۰ دانشجو دارد که در ۳ مقطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی‌ارشد در رشته‌های گوناگون مشغول تحصیل هستند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->