پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی پروژه بولوار قمربنی هاشم (ع) و زیر گذر شهید هریری در مشهد اعزام کاروان بسیج شهرداری مشهد به مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) یاد «آتشبار ضدطیاره»| ناشنیده‌هایی از تاریخچه فلکه «ضِد» در خیابان امام رضا(ع) مشهد مترو مشهد روز دوشنبه (۱۴ خرداد ۱۴۰۳) رایگان است سرویس‌دهی رایگان اتوبوس‌رانی مشهد در روز رحلت حضرت امام‌خمینی‌(ره) و روز دحوالارض اعمال‌قانون یک‌ هزار و ۳۶۵ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۳۸ نفر در تصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) ۵۳ درصد حریق‌ها در مشهد منشأ برقی دارد ترافیک سنگین پیرامون حرم امام‌رضا(ع) (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) سلیمی: پیام پویش نائب الزیاره همدلی و وحدت است پیشرفت ۷۳ درصدی رینگ پیرامونی بوستان ۷۳ هکتاری کرامت در مشهد مترو مشهد روز شنبه (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) رایگان است سرویس‌دهی رایگان اتوبوس‌رانی مشهد ویژه روز زیارتی امام‌رضا‌(ع) (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) قائل‌شدن حق بازتعریف فضاهای شهری برای شهروندان آیین افتتاحیه نخستین همایش ملی برنامه‌ریزی، توسعه و تسهیل زیارت و گردشگری در مشهد | مدیریت شهری، متمرکز بر توسعه فرهنگ زیارت است + فیلم ۴۲۲ واحد مسکونی شهری که درپی سیلاب مشهد آسیب‌ دیده‌اند، نیاز به بازسازی دارند اعمال‌قانون ۲ هزار و ۶۲ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۷۳ نفر در تصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۱۰ خرداد ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در میدان آزادی و میدان سپاد | فوت راکب موتورسیکلت در تصادف هم‌زمان با کامیون و سواری در مشهد (۱۰ خرداد ۱۴۰۳) بازسازی آسیب‌های ناشی از سیلاب در مشهد سرعت می‌گیرد + فیلم مصدومیت ۲۴ نفر در خراسان‌رضوی بر اثر حوادث ترافیکی طی شب گذشته (۱۰ خرداد ۱۴۰۳) هوای کلانشهر مشهد امروز سالم است (۱۰ خرداد ۱۴۰۳) آغاز به‌کار نخستین نمایشگاه کشت گلخانه‌ای و تجهیزات وابسته در مشهد | معرفی دستاورد‌های حوزه تجهیزات منزل با حضور ۸۶ تولیدکننده ایرانی + فیلم
سرخط خبرها

کراچی خواهرخوانده دینی مشهد

  • کد خبر: ۱۰۰۴۴۲
  • ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۹
کراچی خواهرخوانده دینی مشهد
وجود شاخص‌های مشترک میان دو شهر مهم کراچی و مشهد باعث شده است این دو شهر به هم نزدیک شوند و پیوند بخورند.

مرضیه بتوال المشهدی-شهروند کراچی پاکستان | شهرآرانیوز؛ وجود شاخص‌های مشترک میان دو شهر مهم کراچی و مشهد باعث شده است این دو شهر به هم نزدیک شوند و پیوند بخورند. در این بین، تفاوت‌هایی مانند تفاوت وضع آب‌وهوا، نوع پوشش، تغذیه و... وجود دارد که انکارناپذیر است.

از مشترکات کراچی و مشهد، مساحت جغرافیایی وسیع این دو شهر است؛ به‌طوری‌که شهر کراچی بزرگ‌ترین شهر جمهوری اسلامی پاکستان و مرکز ایالت سند است و مشهدالرضا (ع) دومین شهر پهناور ایران پس از تهران به‌شمار می‌رود.

کراچی شهری با توان اقتصادی خوب و کارخانجات مهمی مانند خودروسازی، کشتی‌سازی و همچنین تولید مواد شیمیایی، غذایی و مهندسی، پالایشگاه نفت و... است. این شهر فرصت‌های شغلی مناسبی برای جوانان مهیا کرده که درپی آن باعث مهاجرت میلیون‌ها نفر به این شهر شده است. از آن طرف، مشهد به‌دلیل وجود مرقد امام‌رضا (ع) سالانه میزبان جمع زیادی گردشگر از سراسر ایران و جهان است و وجود معادن متعدد در استان خراسان‌رضوی نیز باعث شده است نیرو‌های کار زیادی این شهر را انتخاب کنند.

دانشگاه‌های بزرگی مثل دانشگاه کراچی، دانشگاه آقاخان، دانشکده پزشکی جناح و... دانشجویان زیادی را از سراسر پاکستان و دنیا راهی کراچی می‌کند. همچنان‌که بسیاری از دانشجویان از مناطق مختلف دنیا برای تحصیل علم و دانش وارد مشهد می‌شوند و با کوله‌باری علم به شهرشان بازمی‌گردند.

با اینکه گویش‌ها در پاکستان متفاوت است، استفاده از زبان فارسی در پاکستان به‌ویژه کراچی تا حدی است که سرود ملی پاکستان به زبان فارسی ساخته شده است و فارسی زبان مادر اردو به‌شمار می‌آید. وجود کتیبه و سنگ‌نوشته فارسی در کراچی نشان‌دهنده همین مطلب است.

برخی آداب‌ورسوم مذهبی این دو شهر مانند برپایی مجالس عزا و محرم، جلسات مشاعره و شب شعر و کنفرانس‌های علمی‌ادبی نیز باعث اتحاد این دو شهر می‌شود. درنهایت، وجود جاذبه‌های گردشگری مشهد و کراچی در زمینه‌های مختلف تاریخی، فرهنگی، مذهبی و تفریحی و در رأس آن‌ها حرم‌مطهررضوی است که هریک از آن‌ها نشانگر سنت و قدمت و اصالت این دو شهر هستند.

آرامگاه نادرشاه افشار، باغ گیاه‌شناسی، کلیسای مسروپ قدس، مقبره فردوسی و... در مشهد و دره ناران کاغان، قصر کراچی، دره سوات، بندر کراچی، کلیسای تثلیث مقدس و... در کراچی سیل گردشگران را وارد این دو شهر می‌کند؛ البته ناگفته نماند که فرودگاه بین‌المللی جناح و همچنین فرودگاه بین‌المللی هاشمی‌نژاد نیز باعث آسان‌سازی سفر به مشهد و کراچی شده است.

در مرکز شهر کراچی مرقد محمدعلی جناح، رهبر بزرگ، واقع شده است که به‌آسانی به راه‌های اصلی مرتبط می‌شود و کراچی وظیفه نگهداری و ارائه خدمات رفاهی این مکان را عهده‌دار است. این مرقد به‌نوعی سازه یادبود کشور پاکستان به‌شمار می‌رود که سالانه میلیون‌ها بازدیدکننده دارد.

موزه ملی پاکستان که شامل نسخه‌های خطی و مجسمه‌هایی ۲۵۰۰ساله است و موزه قصر مهاتا در کراچی که در آن یادواره‌های سلطنتی بریتانیا حفظ و مراقبت می‌شود، باعث جذب باستان‌شناسان و مورخان به این شهر می‌شود.

موزه بزرگ خراسان که اشیای داخلش به دوره‌های پیش از تاریخ تا قرن چهاردهم متعلق است و شامل قرآن‌هایی منسوب به امامان نوشته‌شده روی پوست آهو، پیکرک‌های سنگی زیبا، ابزار‌های سنگی پیش از تاریخ، آثار مربوط به دوران هخامنشیان، سلوکیان، اشکانیان و ساسانیان است و همچنین موزه‌های آستان‌قدس‌رضوی در مشهد اثر‌های باستانی و اصیل این دو کشور را نمایش می‌دهند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->