پیش‌بینی بورس (شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | آیا بورس ریزشی می‌شود؟ پیش‌بینی قیمت خودرو برای هفته آینده | دلالان بازار نقره‌داغ شدند! (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش بینی قیمت طلا و سکه (شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ) | کدام سیگنال نقش دلار را در بازار طلا کمرنگ کرد؟ توضیحاتی درباره وضعیت وراث متوفیان دارنده سهام عدالت ابلاغیه جدید برای حل مشکل طلافروشان + عکس | این ۳ گروه ملزم به ثبت اطلاعات موجودی طلا هستند عودت وجه ۱۵ میلیاردی واحدهای صنفی به شاکیان در مشهد نات کوین لیست شد + قیمت اولیه نمایشگاه گل و گیاه مشهد تا روز جمعه (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) برقرار است | افزایش ساعات برگزاری لاکچری‌های یک میلیاردی در بلوار سجاد مشهد + جدول قیمت (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) دو روایت با اختلاف ۱۰ درصدی تورم در ایران خبر مهم برای متقاضیان نهضت ملی مسکن فروش فوری محصولات بهمن موتور ویژه خرداد ماه از یکشنبه آینده + جزئیات (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) بن‌بست در بازار موبایل | مشکل شدید ارزی داریم! خواب زمستانی بازار مسکن در بهار (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شرایط معافیت از مالیات بر اجاره اعلام شد | ابزار‌های تشویقی برای مستاجران کدام‌اند؟ راه‌اندازی سامانه برآورد قیمت منطقه‌ای مسکن و کوتاه شدن دست دلالان کدام گروه‌ها باید موجودی طلای خود را ثبت کنند؟ قیمت گذاری برخی از خودرو‌ها آزاد شد | واکنش بازار به آزادسازی قیمت خودرو چیست؟ تکمیل ظرفیت ۳۵ واحد صنعتی خراسان رضوی با تولید «بدون کارخانه» تمدید ثبت نام خودرو‌های وارداتی تا روز شنبه (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) واعظ‌زاده، مدیر عامل جدید شرکت پدیده کیست؟ + سوابق گزارشی از وجود سکه‌های تقلبی در بازار مشهد نداریم بورس در کما | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) برادران: مالیات طلا فقط مربوط به اجرت است خراسان رضوی، در صدر میزان بازرسی از واحد‌های صنفی اصناف کشور طلا وارد مسیر نزولی شد (امروز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

یک‌سوم خانه‌های مشهدی‌ها باید بازسازی شود

  • کد خبر: ۱۰۴۳
  • ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۴
یک‌سوم خانه‌های مشهدی‌ها باید بازسازی شود
مسئولان در اختتامیه نمایشگاه صنعت ساختمان راهکار‌های ایجاد رونق در بازار مسکن را مرور کردند

«یک‌سوم مجموع منازل شهروندان مشهدی به تخریب و بازسازی نیاز دارد.» این خبری است که نماینده مردم مشهد و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ‌اعلام کرد، خبری که نه آن‌قدر جدید است که با شنیدن آن بهت‌زده شویم و نه آن‌قدر سوخته که به آن بی‌تفاوت باشیم. مشهد به عنوان دومین کلان‌شهر ایران در 40 سال گذشته آن‌قدر سریع رشد کرده و مقصد مهاجرت بوده است که اکنون یک‌سوم جمعیت آن، یعنی بیش از یک میلیون نفر، در حاشیه شهر و سکونتگاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند. این مسئله و رکود بازار مسکن 2 موضوع ویژه‌ای بود که مسئولان شهری و کشوری در اختتامیه بیست‌و‌دومین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان (معماری و عمران) به آن پرداختند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در این مراسم که روز جمعه برگزار شد گفت: موضوع بدمسکنی و مسکن غیراستاندارد معضلی است که باید حل شود. ۴۰ درصد مشهد را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد. این یعنی یک‌سوم منازل شهروندان مشهدی باید تخریب و بازسازی شود. آغاز این پروژه به رونق بزرگی در بازار مسکن مشهد منجر می‌شود. اگر وزارت راه و شهرسازی در انجام این کار یاریگر مدیریت شهری مشهد باشد، قطعا نتایج خوبی حاصل خواهد شد.
وی به وضعیت کنونی کشور اشاره کرد و گفت: در شرایطی که تجارت با محدودیت همراه است، چشم همگان به پیش‌رانی صنعت ساختمان است، صنعتی بومی که نیروی کار، خدمات فنی و تا حد زیادی مواد اولیه آن را می‌توان از داخل کشور تأمین کرد. قاضی‌زاده با اشاره به نیاز بازار به مسکن بیان کرد: این بخش باید تحرک لازم را به اقتصاد کشور بدهد زیرا کارکرد اقتصادی-اجتماعی دارد. برگزاری نمایشگاه صنعت ساختمان نیز راهکاری برای کمک به این مهم است. دولت نیز باید به صورت جدی به بازار مسکن ورود کند.

 

قصرهای خالی، اتلاف سرمایه ملی
وزیر راه و شهرسازی نیز در این مراسم گفت: قصه مسکن‌های گران‌قیمت خالی غم‌انگیز است. ساخت چنین خانه‌هایی موجب غیرمولد شدن سرمایه‌های کشور می‌شود که در شرایط کنونی بازار آسیب‌زاست. ورود سوداگران به این بازار موجب حبس دارایی‌های انبوه در این بازار مسکن می‌شود. در نتیجه، این سرمایه‌ها بر بهبود وضعیت اقتصادی کشور تأثیری ندارد.
محمد اسلامی با اشاره به راهکارهایی که برای مقابله با این سوداگری اتخاذه شده است گفت: احداث چنین واحدهایی تنها باید سفارشی‌سازی شده ‌یا مشارکت در جهت تولید و عرضه مسکن باشد. آن‌ها که پول دارند و دوست دارند اعیان‌نشینی کنند، می‌توانند مسکن‌های گران‌قیمت را سفارشی‌سازی کنند اما وقتی قرار است افراد وارد بازار مسکن شوند، باید بر اساس ضوابط پیش روند‌ زیرا در اینجا بحث صیانت از سرمایه‌های ملی مطرح است. وی در همین راستا به ۳ تصمیم عمده برای فعال کردن بخش مسکن اشاره کرد و گفت: طرح «اقدام ملی» برای ایجاد رونق در بازار مسکن و تأمین نیاز بازار کلید خورده است. در این طرح، زمین‌های دولتی به صورت مشارکتی در اختیار انبوه‌سازان قرار می‌گیرد. همچنین براساس مصوبه شورای پول و اعتبار، ۸۰ درصد اعتبار مورد نیاز برای ساخت مسکن را بانک عامل و ۲۰ درصد را انبوه‌ساز تأمین می‌کند.
وی ادامه داد: در این طرح ساخت‌و‌ساز باید در مکان‌هایی صورت گیرد که برای آن تقاضا وجود داشته باشد. همچنین انتخاب شهرها و شهرک‌هایی که جذابیت لازم را دارند و پیش‌بینی می‌شود تراکم آن‌ها افزایش یابد در دستور کار است.
اسلامی در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران درباره افزایش تسهیلات مسکن گفت: وزارت راه و شهرسازی تلاش کرده است که تسهیلات بانکی در حوزه ساخت مسکن قابل‌انتقال به خریدار باشد و هفته آینده مصوبه‌ای تکمیلی خواهیم داشت که اگر زوجی تا پنج میلیون تومان توانایی بازپرداخت وام مسکن در ماه را داشته باشد، بتواند در قالب توافق سه‌جانبه بین بانک، سازنده و خریدار بیشتر از ۱۶۰ میلیون تومان تسهیلات مسکن از بانک دریافت کند.


بازار مسکن بستر توسعه اقتصادی
شهردار مشهد نیز در این مراسم گفت: صنعت ساختمان در تمام دنیا و در تمام حوزه‌های اقتصادی کلان‌شهرهای جهان، بخشی است که می‌تواند ضریب فزاینده بالایی داشته باشد و شهر را از حالت رکود خارج کند. از این رو، باید به صنعت ساختمان به چشم صنعتی پیش‌رو نگریست و مشهد به مثابه یک کلان‌شهر باید سهمی جدی در آن داشته باشد. محمدرضا کلائی درباره بیست‌ودومین نمایشگاه صنعت ساختمان در مشهد گفت: برگزاری این نمایشگاه توانسته است تا حدود زیادی در تحقق این هدف موفق عمل کند و نشاطی به صنعت ساختمان بدهد. البته فارغ از تمام وظایف ذاتی و نتایجی که با برگزاری چنین نمایشگاهی حاصل می‌شود، استفاده از ضریب فزایندگی صنعت ساختمان برای ما در مشهد مقدس امری ضرور است زیرا قصد داریم فاصله رشد اقتصادی این کلان‌شهر را با سایر نقاط کشور، در حد قابل قبولی افزایش دهیم. وی تصریح کرد: این کار در شرایط کنونی اقتصادی کشور حائز اهمیت است و به رفع رنج و سختی اقتصادی در جامعه کمک می‌کند. در این مراسم، از غرفه‌های برتر در بخش‌های مخلتفِ اطلاع‌‌رسانی، غرفه‌آرایی و ... تجلیل شد و مسئولان لوح‌های یابودی به آنان اهدا کردند. همچنین در پایان این مراسم، وزیر راه و شهرسازی و هیئت همراهش از تعدادی از غرفه‌های نمایشگاه دیدن کردند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->