سرخط خبرها

طعم شعر و آموزش

  • کد خبر: ۱۱۵۷۶
  • ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۳
طعم شعر و آموزش
نشست شعر ارغوان یک ساله شد
سید مصطفی بهشتی - گاهی پیش می‌آید که چشمم به بیت یا ابیاتی می‌افتد که با خودم آرزو می‌کنم کاش هنری داشتم و شعر می‌گفتم. نه برای شهرت و دیده شدن بلکه برای اینکه شعر، نوای درونی انسان است و به خوبی می‌تواند حکایت درون آدمیت باشد، این حس زمانی که به یک آهنگ یا نوای موسیقی هم گوش می‌دهم تکرار می‌شود و در این لحظه است که حس می‌کنم، شعری که برای ما به شدت دلنشین است برای سراینده تا چه اندازه می‌تواند لذت‌بخش باشد. چند سالی است که با توجه به علاقه قشر جوان و حمایت باتجربه‌تر‌ها از حوزه شعر جمع‌ها و محفل‌های شعر با عناوین مختلف مانند انجمن شعر یا شب شعر راه‌اندازی شده است. در این بین، اما مجموعه بوستان ملت هم در راستای توجه به ادبیات فارسی در یک سال اخیر نشست شعری را راه‌اندازی کرده است. نشست شعر ارغوان کار متفاوتی است چرا که به همت یک مجموعه اداری یعنی مدیریت بوستان ملت شکل گرفته است و توانسته یک سال کامل را با کیفیت مطلوب سپری کند. به همین واسطه و به مناسبت یک سالگی این نشست به سراغ نشست شعر ارغوان رفتیم تا بیشتر با این نشست و محتوای آن آشنا شویم.

برگزاری کلاس‌های رایگان آموزش شعر
عصمت میرزایی که خودش کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی است و در یک سال اخیر و از زمان تشکیل نشست شعر ارغوان بوستان ملت دبیر این نشست بوده، از کودکی به شعر و شاعری علاقه داشته تا اینکه در دوره راهنمایی اولین شعر‌های خودش را سروده است. در اوایل دهه ۶۰ وارد انجمن فرخ یکی از انجمن‌های ادبی بزرگ و مطرح شهر شده تا بتواند بر سواد ادبی خود بیفزاید. ابتدا سبک شعر نو را برای خود برگزیده که خیلی موردپسند انجمن فرخ نبوده است تا اینکه به توصیه استاد کمال به شعر کلاسیک روی آورده است. از سال ۸۲ به عضویت شورای شعر رضوی درآمده است.
وی درباره این جمع شاعرانه می‌گوید: آنچه امروز با عنوان نشست شعر ارغوان در بوستان ملت برگزار می‌شود تاریخچه‌ای بیش از یک سال را در دل خود دارد، چرا که این نشست در سال‌های دورتر در مکان‌های مختلف دیگری دایر بوده و افراد بزرگی از جمله محمد قهرمان شاعر بنام خراسانی را به خود دیده است. نقل مکان به بوستان ملت شیوه جدیدی را هم در دستور کار نشست ارغوان قرار داده است، از جمله اینکه به همت این انجمن شعر، کلاس‌های رایگان شعر ویژه داوطلبان برگزار شده است. به این شکل که قبل از شروع هر جلسه به مدت یک ساعت کلاس آموزش شعر برای اعضای جوان‌تر برگزار می‌شود.
میرزایی می‌افزاید: نشست شعر ارغوان در یک سال اخیر حدود ۴۰ جلسه در دفتر مدیریت بوستان ملت برگزار کرده است. وجه تمایز نشست شعر ارغوان با بسیاری از شب شعر‌ها در این است که در این نشست، وقت نشست فقط به شعرخوانی نمی‌گذرد و درباره بسیاری از مسائل حوزه شعر و ادبیات گفتگو می‌شود.
دبیر نشست شعر ارغوان ادامه می‌دهد: در این یک سال ما یک دوره عروض و قافیه را به صورت کامل گذرانده‌ایم، الان هم وارد بحث بلاغت شده‌ایم و معانی را برای دوستان باز می‌کنیم تا استفاده کنند و در خود جلسه هم که دو ساعت زمان دارد، یک بخش شعرخوانی و نقد داریم و یک بخش حافظ‌شناسی هم دایر است که شناخت حافظ را به صورت کامل در بر می‌گیرد.

فتح باب نشست‌های تحلیلی
در ادامه عصمت میرزایی درباره شکل‌گیری نشست‌های شعر مختلف در شهر و کیفیت آن می‌گوید: ما در شهر نشست‌های متنوع و پرشماری در حوزه شعر داریم که این اتفاق مثبتی است. اما آنچه ما در نشست ارغوان دنبال کردیم نشست‌های تحلیلی بود که خوشبختانه فتح بابی در این حوزه شد و بعد‌ها برخی از نشست‌های شعری از این سبک الهام گرفته‌اند.
میرزایی در ادامه درباره کیفیت جلسات شعر ارغوان بیان می‌کند: در یک سال اخیر نشست شعر ارغوان به صورت منظم و پویا برگزار شده است و روز به روز پیشرفت بهتری داشته است. امیدوارم این اشاعه فرهنگی و ادبی در تمام ادارات به‌ویژه اداره کل ارشاد که به این موضوع کم‌کار است، اتفاق بیفتد.
میرزایی می‌افزاید: جا دارد در اینجا تشکر ویژه‌ای داشته باشم از آقایان سیامکی و قاینی‌نژاد به عنوان مجموعه مدیریتی بوستان ملت که توجه ویژه‌ای به نشست شعر ارغوان و دوام آن داشته‌اند. چرا که کمتر پیش می‌آید، یک مجموعه اداری تا به این اندازه به حوزه شعر و ادب توجه ویژه داشته باشد. هرچند که باخبر هستم شهرداری در این مدت تمرکز بالایی بر امور فرهنگی داشته است. نکته دیگری که باید در یک سالگی نشست شعر ارغوان بگویم این است که این جمع چه به لحاظ کیفی و چه به لحاظ کمی به بلوغ کاملی رسیده است به حدی که بعضا پیش می‌آید، مساحت دفتر مدیریت بوستان برای جمع کوچک است و در برخی مواقع تعداد اعضا به ۴۰ نفر هم رسیده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->