صفحه نخست روزنامه‌های کشور - یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تغییرچهره باورنکردنی «بهروز پسر فهیمه» سریال پایتخت‌۶ + عکس بازدید هیئت رسانه‌ای ایران از شبکه العراقیه | گفتگو درباره افق‌های مشترک رسانه‌ای ماجرای اعتراض ۲۰۰ نفر از کارکنان رویداد مهم سینمایی | جشنواره کن متوقف می‌شود؟ خبر‌های جدید درباره «زخم کاری ۳» + زمان پخش ماجرای شباهت چهره یک ساواکی با پدر مهران غفوریان + عکس هدف مصر از ساخت سریال «حشاشین» چه بود؟ نقش‌آفرینی ادریس‌البا در فصل دوم سریال «هواپیماربایی» آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) «ساعت صفر» رضا رشیدپور چه زمانی پخش می‌شود؟ «مست عشق» در صدر گیشه سینمای ایران آنتونی هاپکینز در «پادشاه کاونت گاردن» «مست عشق» همچنان در حال رکوردزنی | آمار پرفروش‌های سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) دیدار و رایزنی حکیم و معاون رسانه‌ای وزارت ارشاد ایران | تاکید بر گسترش همکاری فرهنگی عراق و ایران تأکید هیأت رسانه ای ایران و عراق بر انعقاد «تفاهم نامه همکاری» و تشکیل «شورای رسانه ای مشترک» مهدی پور: نزدیکی فکری، سیاسی و رسانه ای بین ایران و عراق در موضوع غزه، از قله های پیوند دو کشور است وزیر ارشاد در پیامی درگذشت عیسی بخشی، هنرمند موسیقی خراسان شمالی، را تسلیت گفت
سرخط خبرها

واگذاری فرهنگ و رسانه به اهالی فرهنگ و رسانه

  • کد خبر: ۱۲۱۰۳
  • ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۹
واگذاری فرهنگ و رسانه به اهالی فرهنگ و رسانه
یوسف بینا
دیر زمانی است که هر کدام از فرهنگ سرا‌های شهر مشهد عنوانی را بر فراز سردر خود دارند و هر یک از این عنوان‌ها نشان دهنده حوزه‌ای از فعالیت‌های فرهنگی است که هر فرهنگ سرا به نوعی ملزم به سامان دهی و جهت دهی فعالیت‌های خود در آن حوزه تخصصی است؛ هرچند این مهم تا کنون به طور کامل محقق نشده است. یکی از این فرهنگ‎ سرا‌ها «فرهنگ سرای فناوری و رسانه» است که برپایه گفته شهردار مشهد در روز بیست وچهارم آذر امسال، تنها ۲ درصد از اهالی رسانه با این فرهنگ سرا در ارتباط هستند و این امر به چیرگی فضایی راکد و سرد بر فرهنگ سرا انجامیده است. محمدرضا کلائی همچنین پیشنهاد کرده است که «این محیط در اختیار همه رسانه‌های استان قرار بگیرد تا به فضایی بانشاط و زنده تبدیل شود».
در این راستا و با این امید که چنین پیشنهادی که مطالبه اهالی رسانه در شهر مشهد نیز هست به زودی جامه عمل بپوشد، می‌توان پیشنهاد‌های دیگری را مطرح کرد تا فرهنگ سرای فناوری و رسانه به پایگاه اصلی اهالی رسانه تبدیل شود و بتواند تأثیرگذار باشد.
نخستین نکته که شاید ضروری‌ترین نیز باشد این است که همه اهالی رسانه در شهر مشهد بدون درنظرگرفتن حب وبغض‌ها و انحصارگرایی‌ها و محدودیت‌های سلیقه‌ای در این فرهنگ سرا حضور داشته باشند و نیز وقتی عبارت «اهالی رسانه» را به کار می‌بریم، فقط در معنای روزنامه نگاران و خبرنگاران خبرگزاری‌ها نباشد، بلکه در معنای گسترده خود، علاوه بر روزنامه نگاران و خبرنگاران، طیف وسیع عکاسان و طراحان و گرافیست‌ها و نویسندگان و نمایندگان نهاد‌های فرهنگی و اجرایی و خلاصه همه مرتبطان با مفهوم «رسانه» را در بر بگیرد.
از آنجا که هم اندیشی پایدار اهالی رسانه و اتخاذ تصمیم‌های عملیاتی برای صنف رسانه ای‌های مشهد ضرورتی انکارنشدنی است، گردآمدن همه اهالی رسانه در زیر چتر چنین فرهنگ سرایی لازم و حیاتی به نظر می‌رسد. همچنین می‌دانیم که اهالی رسانه در مشهد طیف سنی و نسلی گسترده‌ای را شامل می‌شوند. بخش بزرگی از رسانه‌های مشهد محل فعالیت نیرو‌های جوان است و از سوی دیگر یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌های فرهنگی این صنف، پیش کسوتان عرصه رسانه هستند؛ بنابراین اگر محور فعالیت‌ها را «خلاقیت و نوآوری در بستر دانش و تخصص» بگذاریم، می‌توانیم با تلفیقی از جوانان و پیش کسوتان به سوی افق‌های روشنی در این حوزه گام برداریم.
آموزش به اهالی رسانه با برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌ها و میزگرد‌های تخصصی، کوشش برای ارتقای سواد رسانه‌ای مردم شهر مشهد با هدف ارتقای فرهنگ و احقاق حقوق شهروندی، توجه به اهمیت فرهنگ سازی در اقشار و نسل‌های مختلف مخاطبان و مراجعان فرهنگ سرا، کمک به مدیریت شهری مشهد به عنوان بازوی رسانه‌ای و یکی از بازو‌های فرهنگی مدیریت شهری، توجه به ضروریات صنفی اهالی رسانه با توجه به اینکه خانه مطبوعات محدودیت‌های اجرایی فراوانی دارد و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بسیاری از وظایف خود در این حوزه را فروگذاشته است و ده‌ها موضوع و مسئله دیگر می‌تواند در این فرهنگ سرا مد نظر قرار گیرد و صدالبته حضور گسترده اهالی رسانه خود باعث کشف مسائل تازه و کوشش برای حل هر کدام از آن‌ها باشد.
امیدواری اهالی رسانه این است که در چنین اقدامی، هم اندیشی و تصمیم گیری درباره امور صنفی و حرفه‌ای رسانه‌ها به خودشان واگذار شود و نهاد‌های عمومی و حاکمیتی مثل مدیریت شهری مشهد و دیگر نهاد‌هایی که عنوان «فرهنگ» را یدک می‌کشند، وظیفه حمایتی و نظارتی خود را به درستی انجام دهند و در اجرای اموری که به منفعت عمومی مردم و حاکمیت منجر می‌شود، سنگ تمام بگذارند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->