خادم جمهور به روایت هنرمندان مشهدی + فیلم فعالیت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در صداوسیما با یک حکم آغاز شد مخاطب ۶ میلیونی سینما تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ محمدعلی باشه آهنگر: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم ابراز همدردی بیش‌از ۲۵۰ سینماگر درپی شهادت آیت‌الله رئیسی و هیئت همراه بیانیه مجمع خبرنگاران و نویسندگان برای رئیس جمهور شهید «شهرام حقیقت‌دوست» پلیس شد تسلیت مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌رضوی برای شهادت رئیس‌جمهور واکنش ملیکا زارعی به خبر شهادت «آیت الله رئیسی» رئیس‌جمهور + عکس ویژه برنامه «شهید جمهور» درشبکه افق + زمان پخش استوری محمد معتمدی در پی شهادت آیت الله رئیسی + عکس سید جواد هاشمی: رئیسی پذیرای انتقادات بود داریوش ارجمند: رئیسی مرد عمل بود تسلیت هنرمندان مشهدی با خلق آثار هنری درباره شهدای خدمت تبیین آیت‌الله رئیسی از چرایی ورود به عرصه انتخابات در برنامه تلویزیونی «جهان آرا» + زمان پخش نصب المان سوگواری در جشنواره کن برای «آیت الله رئیسی» + عکس دعوت از هنرمندان برای روایت مقام شهدای خدمت داوود میرباقری: امید داشتیم رئیس‌جمهور یکی از بینندگان سلمان فارسی باشد تسلیت ابراهیم تاتلیس به مردم ایران «میلاد هارونی» اولین تک آهنگ ویژه شهادت آیت الله رئیسی را منتشر کرد | خادم الرضای مردم +صوت
سرخط خبرها

گاه سرنا می‌گزد

  • کد خبر: ۱۲۲۳
  • ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۶
گاه سرنا می‌گزد
گزارش میدانی شهرآرا از آخرین وضعیت نوازنده متبحر سرنا در بیمارستان

زوزنی| گاه سرنا می‌نوازد گاه سرنا می‌گزد/ آه از این سرنایی شیرین‌نوای نی‌شکن. و این حکایت برات اصلاحی است که پس از چهل سال همدمی با سرنا حالا هم‌آغوش تخت بیمارستان است.
به اقرار صاحب‌نظران، برات اصلاحی از توانمندترین سرنانوازان موسیقی مقامی تربت‌جام است و همواره در مراسم‌ بومیان تربت به اجرای برنامه می‌پرداخته است. او علاوه بر کسب افتخارات متعدد ملی، در کشورهایی مانند یونان، آلمان، دانمارک، عمان، ترکیه و قطر برنامه اجرا کرده است.
این سرنانواز صاحب‌سبک موسیقی مقامی مدتی است از بیماری ریه رنج می‌برد و به گفته نزدیکانش، یکشنبه هفته جاری به بیمارستان قائم منتقل شده و با وجود وخامت حالش تا 2 روز در اورژانس نگهداری شده و دیروز صبح به بخش منتقل شده است. حال برات اصلاحی نگران‌کننده و نیازمند توجه مسئولان فرهنگی-هنری استان است.


اقدام فوری!
انتهای بخش اول بستری داخلی بیمارستان قائم یک اتاق دوازده‌متری است که اسمش را گذاشته‌اند «ایزوله». با زحمت 3 تخت در آن گذاشته‌ و در هر 3 تخت بیماران عفونی را خوابانده بودند. شرح حال استاد برات هم مانند وضع بیمارستان پیر قائم است. عفونت ریه‌ هر دوشان را گرفته و نفس‌کشیدن را برایشان دشوار کرده است؛ اما بیماران در این بیمارستان همه به امید بهبود آمده‌اند، هرچند که «قائم» می‌داند بهبودی در کار نیست. خانواده‌اش دور تختش جمع شده بودند. استاد که سال‌هاست نفسش در نواختن سرنا بند نمی‌آمد، به زحمت صحبت می‌کرد. توانست سلاممان را جواب دهد و برایش که آرزوی سلامتی کردیم، در پاسخ سری تکان داد.
دیدن استاد سرنانواز موسیقی مقامی در آن وضع ناراحت‌کننده بود. به نظر باید فکری کرد تا در شرایط بهتر و در بیمارستانی مجهزتر کار درمان او پیگیری شود. از همه این‌ها گذشته، باید مسئولان مربوط علاوه بر رسیدگی فوری به شرایط برات اصلاحی، تدابیری بیندیشند که هنرمندان گمنام اما مؤثر موسیقی و همه رشته‌ها برای رسیدگی به بیماری‌شان و... دچار مشکل نشوند.


همه عمر برای سرنا
با این‌ حال همسر برات اصلاحی از اوضاع نابسامان بیمه او گفت: تنها بیمه‌ای که اکنون همسرم را پوشش داده، بیمه سلامت روستایی است و او بیمه دیگری ندارد. بیمه سلامت روستایی هم کفاف مخارج بیماری او را نمی‌دهد. با اینکه کمی دیر است اما ظاهرا از دیروز اداره ارشاد تربت‌جام پیگیر بیمه‌ هنرمندان برای برات اصلاحی شده و قرار است برای بیمه هنرمندان او تشکیل پرونده دهد که معلوم نیست کی به نتیجه برسد. اوضاع جسمی و روحی استاد برات، همسر او را نگران کرده بود: «اگر قرار است کسی برای این استاد هنرمند کاری بکند، قبل از اینکه اتفاق بدی بیفتد، این کار را انجام دهد».
با اینکه برات اصلاحی در روستای محمودآباد تربت‌جام زندگی می‌کند و تصور این است که در کنار موسیقی به کشاورزی و دامداری مشغول باشد، اما این‌طور نیست؛ همه تمرکز برات اصلاحی روی موسیقی بوده و همه درآمدش برای گذران زندگی از همین راه است.اما بهبودی برات اصلاحی نیازمند گذشت زمان است و این بدان معناست که او حالا حالا‌ها نمی‌تواند به موسیقی برگردد و دهان به دهان سرنا بگذارد. از همین رو معیشت او و خانواده‌اش با مشکل روبه‌رو خواهد شد.
خواهر نگران و مستأصل برات اصلاحی که در راهرو بیمارستان قدم می‌زد و به تماس‌های تلفنی اقوام و آشنایان پاسخ می‌داد، درباره نحوه رسیدگی بیمارستان به ما گفت: اتاق ایزوله را که دیدید! اصلا شرایط مناسبی برای بیماران عفونی ندارد. پرستاران را هم برای رسیدگی باید خبر کنیم. خودشان آن‌قدر گرفتارند که فرصت سرکشی ندارند. برادرم که همه عمرش را برای موسیقی گذاشته است، نباید در این شرایط نگهداری شود و حالش هر لحظه بدتر شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->