آیت الله علم الهدی: کارگر باید لذت آسایش و رفاه را در خانواده خود تجربه کند آغاز فرایند مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستگیری بازرس قلابی رانندگان اتوبوس‌رانی در مشهد اختصاص ۴۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت به بافت فرسوده مشهد و ادامه خط ۳ مترو مروری بر ورود رشته روان‌شناسی به مشهد و ایجاد نخستین مراکز رسیدگی به بیماری‌های روحی استاندار خراسان‌رضوی: شورا‌ها نماد حضور مردم در مدیریت کشور هستند وضعیت دیزدر، باز هم پیچیده‌تر | حق و حقوق بهره‌بردار هم به ابهامات پرونده معدن دیزدر اضافه شد نژادحسین: توسعه ورزش حاشیه شهر، در دستور‌کار شورای اسلامی است رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: کار شورا یک فضیلت انسانی است + فیلم نائب رئیس شورای عالی استان‌ها: باید نگاه ساختار سیاسی ما به شورا‌ها تغییر کند اعمال قانون ۱۸۵۱ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۱ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) برگزاری سی‌وسومین نشست مدیران عامل سازمان‌های سیما و منظر کلانشهر‌های کشور در مشهد راهبرد‌های شورای ششم با تمرکز بر مردم پیش‌بینی بهره‌برداری از بوستان بانوان طرق تا پایان سال ۱۴۰۳ کیفیت هوای کلانشهر مشهد در آستانه وضعیت هشدار قرار گرفت (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) انتخاب شورا‌ها گامی به سوی تحقق کامل قانون اساسی است نظری: شوراها برآمده از اراده مردم و زمینه‌ساز حضور آنها در اداره امور هستند اینفوگرافی | شورای شهر مشهد به نمایندگی از مردم چه کرده است؟ ویدئو | نژاد حسین: هدف گذاری دقیق عمرانی در شورای ششم، یک خواست آگاهانه برای مردم بود
سرخط خبرها

جزئیات طرح تنظیم رایگان موتور خودرو در مشهد

  • کد خبر: ۱۵۶۵۵
  • ۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸
جزئیات طرح تنظیم رایگان موتور خودرو در مشهد
به درخواست شهروندان، امسال ۱۱ مرکز به طرح «تنظیم رایگان موتور خودرو» افزوده شده است
حرف از آلودگی هوا که به میان می‌آید، معمولا خودرو‌ها به عنوان اولین متهم مطرح هستند. به همین علت است که در سال‌های گذشته راهکار‌هایی در ارتباط با تنظیمات خودرو‌ها برای حل این مسئله درنظر گرفته شده است. در نیمه دوم سال و در روز‌های پایانی دی ماه که با بیشترین میزان آلودگی هوا روبه رو هستیم، این موضوع اهمیت بیشتری دارد. از همین رو ۳ سال است که به مناسبت هفته پاک که از ۲۹ دی ماه هر سال شروع می‌شود، اداره محیط زیست واحد خدمات شهری شهرداری مشهد با اجرای طرح «تنظیم رایگان موتور خودرو» سهمی در کم شدن میزان آلودگی هوا دارد.

طرح «تنظیم رایگان موتور خودرو» از ۲۹‌دی در ۲۱ مرکز مجاز تعمیرخودرو در مشهد آغاز شد و تا روزگذشته ادامه داشت. در این طرح شهروندان خودرو‌های خود را به مراکز مجاز برده تا تنظیمات موتور خودروی خود را آزمایش کنند، تنظیماتی که از عوامل آلودگی هوا محسوب می‌شود. به این ترتیب آن بخش از آلودگی هوا که به دلیل تنظیم نبودن موتور خودرو‌ها به وجود می‌آید، کاسته می‌شود. اکنون به دلیل درخواست‌های مردمی یک روز دیگر به این طرح اضافه شده است و شهروندان می‌توانند تا عصر امروز، سوم بهمن برای چکاپ موتور خودروی خود به این مراکز مراجعه کنند. مطلب زیر حاصل گشت یک روزه ما در این مراکزبا همراهی مسئول گشت بازرسی واحد محیط زیست خدمات شهری شهرداری مشهد است.
 
 
افزایش ۱۱ مرکز تست رایگان
 
در ۲ سال گذشته اجرای طرح «تنظیم رایگان موتور خودرو» در ۱۰ مرکز انجام می‌شد، اما امسال با افزوده شدن ۱۱ مرکز دیگر به دلیل استقبال شهروندان، تعداد بیشتری از خودرو‌ها می‌توانند موتور آن‌ها خود را تنظیم کنند و اشکالات آن را که سبب آلودگی هوا می‌شود، رفع کنند. از همین رو در طول این هفته ۲۱ مرکز و نمایندگی دولتی و خصوصی به صورت رایگان خودرو‌ها را تست می‌کنند و مشاوره‌های لازم را ارائه می‌دهند.
 
به گفته داریوش اتحاد، مسئول گشت بازرسی این تیم، ۲۱ مرکز یادشده ترجیحا از نقاط مختلف شهر و به صورت داوطلبانه برای شرکت در این طرح همراه شده اند که این فهرست شامل ۴ نمایندگی و ۱۷ تعمیرگاه مجاز ایران خودرو و ساپیا در شهر است.  این مراکز در این مدت هر روز از ساعت ۹ تا ۱۸ درحال خدمت رسانی بوده‌اند. در حقیقت مراکز به ارائه خدمات رایگان برای تست و مشاوره خودرو‌ها موظف هستند و هیچ اجباری نیست که رفع مشکلات در مرکزی انجام شود که خودرو در آنجا رایگان تست شده است.
 

مردم آگاه شده‌اند
 
اولین مرکزی که در آن حاضر می‌شویم در خیابان کوشش قرار دارد، نمایندگی بزرگ ایران خودروست که تعداد زیادی خودرو در آن پارک شده اند. مسئول این مرکز می‌گوید: روزانه حدود ۵۰ خودرو برای انجام تست به این مرکز مراجعه می‌کنند و به وسیله دستگاه‌های عیب یاب بررسی می‌شوند. در روز‌های عادی هزینه این تست و مشاوره مبلغی بین ۱۵ تا ۴۰ هزار تومان، بسته به نوع خودروست. این هزینه در زمان اجرای طرح یادشده و به مناسبت هوای پاک از مشتری دریافت نمی‌شود و این خدمات رایگان است. او ادامه می‌دهد: در دیگر روز‌های سال هم مراجعه کنندگان زیادی هستند که برای رفع عیب خودرو خود مراجعه می‌کنند تا اشکالات خودرو را برطرف کنند، اما از وقتی این طرح اجرا شده است، تعداد افرادی که برای حل اشکالات این چنینی مراجعه می‌کنند، بیشتر شده است، به گونه‌ای که در سال‌های گذشته پس از اجرای طرح هوای پاک هم تعداد زیادی مراجعه کننده به دنبال تنظیم موتور خودرو خود مراجعه می‌کردند و امسال هم به احتمال زیاد همین روال را خواهیم داشت، چراکه مردم به آگاهی نسبی در این زمینه رسیده اند.
به گفته او تقریبا کار نیمی از مراجعه کننده‌ها به مرحله رفع نقص می‌رسد و بقیه بعد از انجام تست مرکز را بدون پرداخت مبلغی ترک می‌کنند.
 
بعد از چند دقیقه که از حضورمان در این مرکز می‌گذرد، خودرو سمند سفیدرنگی برای تست در محل حاضر می‌شود، یکی از مهندسان با استفاده از صفحه نمایش دستگاه عیب یاب شروع به تست خودرو می‌کند. مجتبی تقی زاده صاحب خودروست. او می‌گوید مدت هاست مشتری این مرکز است و امروز بعد از دیدن بنر خدمات رایگان چکاپ خودرو به اینجا آمده است تا میزان آلایندگی ماشنیش را بررسی کند و در صورت نقص به رفع آن بپردازد.
بعد از گذشت حدود ۱۵ دقیقه توضیحات لازم به مالک خودرو داده می‌شود و او نیز مرکز را ترک می‌کند.
 

شهروندان فهرست خدمات رایگان را مطالعه کنند
 
مرکز بعدی که از آنجا بازدید می‌کنیم در خیابان شهید شیرودی قرار دارد. تعمیرگاه به نسبت کوچکی است و تعمیرکار آن با نصب بنر بزرگی بر روی شیشه که کلمه رایگان آن بزرگ‌تر از سایر کلمه‌ها نوشته شده است، مشغول انجام خدمات است. او می‌گوید در مدت اعلام آمادگی برای خدمات دیاگ و تنظیم موتور در حدود ۲۰ تا ۲۵ خودرو را بررسی و در صورت لزوم و به خواسته مشتری رفع نقص کرده است.
 
او می‌گوید: یکی از مشکلات ما این است که شهروندان بدون توجه به فهرست کار‌هایی که در فهرست خدما ت رایگان قرار دارد، بعد از انجام خدمات حتی اگر در محدوده کار‌های رایگان نباشد، حاضر به پرداخت هزینه نیستند و ما را متهم به دروغ گویی می‌کنند، به همین دلیل مجبوریم همه چیز را دوباره توضیح دهیم و گاهی هم به اختلاف می‌خوریم.
او این‌ها را می‌گوید و تست خودرو مشتری اش را شروع می‌کند. عصمتی، صاحب خودرو، که خبر انجام تست رایگان را در روزنامه شهرآرا خوانده و به این محل آمده است، به حرف‌های تعمیرکار گوش می‌دهد که درحال توضیح دادن نقص خودرو و راه‌های رفع مشکلات آن است. این مرکز را به قصد رسیدن به مرکز دیگری در خیابان چمن ترک‌ می‌کنیم.
 

ادامه خدمات رایگان پس از پایان هفته هوای پاک

یزدان دوست، تعمیرکار مرکز خیابان چمن، از آن تعمیرکاران قدیمی است که می‌گوید کمک به حفظ هوای پاک شهر برایش اولویت دارد و به همین دلیل در این روز‌ها نه تنها تست و مشاوره را رایگان انجام می‌دهد، بلکه تا حد امکان سعی می‌کند هزینه‌های اضافی مشتریانش را کم کند و تخفیف‌های خوبی هم به آن‌ها می‌دهد. او تصمیم دارد بعد از تمام شدن هفته هوای پاک هم تا مدتی تست رایگان خودرو‌ها را ادامه دهد تا از این طریق کمکی به کم شدن آلودگی شهر کرده باشد.
یکی از مشتری‌ها که خودرو پرایدش را برای تعمیر به این مرکز آورده است، بعد از انجام تست و بررسی می‌گوید: طبق وعده تست خودرو را برایم رایگان انجام داده اند. بعد تست متوجه شدیم کاربراتور مشکل دارد که خودم ترجیح دادم مشکلم همین جا برطرف شود. برای این کار نیز به من تخفیف دادند. خدا را شکر الان دیگر دغدغه این را ندارم که خودرو من مسبب آلودگی دوچندان در شهر باشد و خیالم راحت است.
 
لیلی رحمانی
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->