ادامه عملیات‌های گردان‌های قسام در ۲۲۴ امین روز جنگ شهادت یکی از فرماندهان گردان جنین در حمله هوایی رژیم صهیونیستی ویدئو | اعتراف بی بی سی به ناتوانی گنبد آهنین در رهگیری پهپادهای حزب الله حمله موشکی حزب الله به مواضع نظامیان صهیونیست (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) خانواده سربازان اسرائیلی دست به تظاهرات زدند چهره نزدیک به ابوبکر البغدادی دستگیر شد افتتاح اسکله آمریکا در غزه | حماس:مخالف حضور نظامیان خارجی هستیم ابوعبیده: برای جنگ فرسایشی طولانی مدت آماده هستیم شهادت یکی از فرماندهان حماس در لبنان (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله پهپادی اسرائیل به یک خودرو در مرز لبنان و سوریه + فیلم (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۵ پایگاه ارتش رژیم صهیونیستی زیر آتش حزب‌الله (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازدید رئیس جمهور از سامانه شبیه‌ساز پل فرماندهی کشتی سازمان ملل: بیش از ۱.۴ میلیون نفر از سودان فرار کرده اند | قحطی در حال نزدیک شدن است لحظه شکار پهپاد آمریکایی بر فراز مأرب یمن + فیلم نفوذ حماس به سرویس‌های جاسوسی اسرائیل بیانیه راهپیمایی میلیونی مردم یمن در حمایت از غزه (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیت‌الله علم‌الهدی: حج، یک سفر معنوی انسان‌ساز و سرآغاز تحول و تعالی است رئیسی از بندر نوشهر بازدید کرد گلایه امام جمعه موقت تهران از مصوبه مجلس برای تعطیلی شنبه‌ها آیت‌الله علم‌الهدی: سیل اخیر یک بحران غافلگیرکننده بود| ابراز تسلیت به خانواده‌های داغدار مشهد و خراسان رضوی
سرخط خبرها

بسته اخبار بین‌الملل (۲۶ فرودین ۱۴۰۲) + ویدئو

  • کد خبر: ۱۵۹۰۱۱
  • ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۷
بسته اخبار بین‌الملل (۲۶ فرودین ۱۴۰۲) + ویدئو
امروز نیز جهان با تحولات مختلفی همراه بود که برخی از عناوین مهم این رویدادها را بررسی می‌کنیم.

به گزارش شهرآرانیوز، اهم رویداد‌های بین المللی طی روزی که گذشت در ادامه می‌آید:

شورای همکاری خلیج فارس درباره سوریه بیانیه صادر کرد

صبح امروز وزارت خارجه عربستان در پایان نشست مشورتی کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس، مصر، اردن و عراق بیانیه‌ای درباره سوریه صادر کرد.

براساس گزارش خبرگزاری «واس» عربستان، در این بیانیه آمده است: راه حل سیاسی تنها راه حل بحران سوریه است و وجود نقش رهبری عربی در تلاش‌هایی با هدف پایان بحران و ایجاد سازوکار‌های لازم برای این نقش و نیز افزایش مشورت بین کشور‌های عربی به طوری که تضمین‌کننده موفقیت این تلاش‌ها باشد، اهمیت دارد.

بسته اخبار بین‌الملل امروز (۲۶ فرودین ۱۴۰۲) + ویدئو
در ادامه این بیانیه خاطرنشان شده است: درباره تلاش‌های به کار گرفته شده به منظور دستیابی به راه حل سیاسی لازم برای سوریه که به تمام پیامد‌های وضعیت این کشور پایان دهد و حافظ وحدت سوریه، امنیت و ثبات و هویت عربی‌اش باشد، رایزنی‌ها و تبادل دیدگاه‌ها انجام گرفت تا این کشور به آغوش اعراب بازگردد و به خیر و صلاح ملت برادر باشد.

همچنین در این بیانیه عنوان شد: وزیران بر اهمیت حل بحران انسانی و ایجاد فضایی مناسب جهت دسترسی تمام مناطق سوریه به کمک‌ها و بازگشت امن آوارگان به وطن‌شان و ایجاد تدابیر بیشتر توافق کردند، به طوریکه این توافق به ثبات در اوضاع در کل خاک سوریه کمک کند.

انفجار در محل سخنرانی نخست‌وزیر ژاپن

فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، پس از شنیده شدن صدای انفجار در محلی که قصد سخنرانی داشت، به محلی امن منتقل شده است. در این حادثه که امروز در شهر واکایاما رخ داد، به نظر می‌رسد که فردی یک بمب دودزا به سوی نخست‌وزیر ژاپن پرتاب کرده است.

آقای کیشیدا آسیبی ندیده و در ویدیو‌های منتشر شده، پلیس در حال دستگیری عامل این حادثه است. حملات خشونت‌آمیز در ژاپن بسیار نادر است، اما پس از ترور شینزو آبه، نخست‌وزیر سابق ژاپن، نگرانی‌ها درباره امنیت سیاستمداران ژاپنی افزایش یافته است.

شینزو آبه در جولای ۲۰۲۲ هنگام سخنرانی در شهر نارا از پشت هدف گلوله قرار گرفت و جان باخت.

کمک ۴.۹ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد این کشور قصد دارد در سپتامبر سال جاری میلادی ۴.۹ میلیارد دلار دیگر به اوکراین کمک کند.

به گفته خبرگزاری اسپوتنیک این وزارتخانه اعلام کرد: آمریکا در قالب بودجه کمکی ۱۸ میلیارد دلاری به دولت اوکراین و از طریق مکانیسم‌های بانک جهانی کمک کرده است. یک بودجه کمکی دیگر به ارزش ۴.۹ میلیارد دلار نیز در سپتامبر به کی‌یف داده می‌شود.

وزارت خارجه آمریکا در ادامه بیانیه خود آورده است: این کمک مالی در کنار حمایت‌هایی از سوی اتحادیه اروپا، صندوق بین‌المللی پول و دیگر سازمان‌ها و نهاد‌ها به دولت کی‌یف اجازه می‌دهد تا خدمات حساس را برای شهروندان اوکراینی فراهم کند.

بر اساس این بیانیه، مقام‌های دولت کی‌یف در حال بررسی یک برنامه بازسازی ۱۰ ساله هستند که نیازمند بودجه ۷۵۰ میلیارد دلاری است و این مساله در حالی مطرح شده که بانک جهانی تخمین می‌زند که هزینه‌های بازسازی این کشور ۴۱۱ میلیارد دلار در ۱۰ سال آتی خواهد بود.

دومین مرحله تبادل اسرای یمنی با عبرستان سعودی نیز اجرا شد

پس از آنکه جمعه صد‌ها اسیر میان دولت نجات ملی یمن وابسته به جنبش انصارالله از یکسو و در طرف دیگر ائتلاف متجاوز عربی و دولت مستعفی این کشور مبادله شد، رئیس کمیته ملی امور اسرای دولت نجات ملی از تبادل کاروان دوم اسرا طی امروز خبر داد و رهبر انصارالله نیز بر ادامه تلاش‌ها برای آزادی تمام اسرا تاکید کرد.

شبکه المسیره در گزارش خود در این خصوص آورده عبدالقادر المرتضی، رئیس کمیته ملی امور اسرای دولت نجات ملی یمن، در توییتی در این‌باره نوشت: فردا کاروان دوم اسرای ما که در زندان‌های عربستان و منطقه ساحل غربی هستند، به صنعا می‌رسند.

وی گفت که قرار است ۳۵۰ اسیر یمنی امروز آزاد شوند.

همچنین عبدالملک بدرالدین الحوثی، رهبر انصارالله یمن نیز در سخنانی پس از اجرای مرحله نخست تبادل اسرا اظهار کرد: خداوند متعال را به دلیل آزادی اسرا شاکریم و امیدواریم روند تبادل ادامه یابد.

همچنین انصارالله یمن ناصر منصور هادی برادر عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور اسبق یمن را آزاد کرد که در تصاویر آن در ادامه می‌آید:

آماده‌باش امنیتی رژیم صهیونیستی به دلیل سخنان سید حسن نصرالله

بعد از گذشت حدود ۲ هفته از تجاوز ارتش رژیم صهیونیستی در لبنان و چند روز بعد از شلیک موشک‌ها از سوریه به جولان روزنامه یسرائیل هیوم نوشت که حریم هوایی مرز‌های شمالی به روی پرواز‌های غیرنظامی بسته است و آماده‌باش ارتش به دلیل نگرانی از شلیک موشک‌ها در طول شب است.

این روزنامه در ادامه آورده است: براساس دستورات طرف‌های امنیتی حریم هوایی در مسافت ۶ کیلومتری مرز‌های سوریه و لبنان در شمال و ۶ کیلومتری مرز‌های غزه به روی پرواز‌های غیرنظامی بسته است.

همزمان شهرک نشینان مرز‌های شمالی از فعالیت‌های نیروی هوایی رژیم صهیونیستی در مرز‌ها از شرق تا غرب خبر دادند. در سایه این آماده‌باش چه در مرز‌های شمالی و چه جنوبی تعداد زیادی از سربازان ذخیره برای سامانه دفاع هوایی و هجومی در نیروی هوایی به کار گرفته شده‌اند.

براساس گزارش این روزنامه سامانه دفاع هوایی در روز‌های اخیر تیربار‌های گنبد آهنین را مستقر کرده است. آماده‌باش دوره اخیر به این دلیل است که گفته می‌شود روز‌های آخر ماه رمضان دارای حساسیت بالایی است. سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان، حتی اکنون به نیروهایش دستور تیراندازی به سمت اراضی اشغالی را نداده است؛ هرچند که ارتش رژیم صهیونیستی اهدافی از حماس را در لبنان در واکنش به شلیک ۳۰ موشک طی عید پسح مورد هدف قرار داد. سخنان سیدحسن نصرالله یکی از دلایل افزایش آماده‌باش سامانه‌های دفاعی ارتش رژیم صهیونیستی است.

آسیب مغزی ۲۳ سرباز آمریکایی در سوریه

فرماندهی مرکزی آمریکا که بر نیرو‌های این کشور در خاورمیانه نظارت دارد، اعلام کرد که ۲۳ سرباز آمریکایی در سوریه طی ۲ حمله در ماه مارس دچار آسیب مغزی شدند.
رویترز نوشت: پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرده ۱۱ مورد جدید ترومای خفیف مغزی را در جریان حملات ۲۳ و ۲۴ مارس در شرق سوریه شناسایی کردیم. جراحت ۲۳ نفر از این زخمی‌ها با آسیب مغزی خفیف تروماتیک تشخیص داده شدند. تیم‌های پزشکی ما همچنان به معاینه سربازان ادامه می‌دهند تا هرگونه نشانه از وجود تروما را شناسایی کنند.

۲۵ سرباز آمریکایی بر اثر حملات و ضد حملات در سوریه زخمی شده و یک تن دیگر کشته شد.

این اولین بار نیست که سربازان آمریکایی در منطقه در اثر این حملات دچار آسیب مغزی می‌شوند.

رئیس‌جمهور تایوان هم برای تقویت ارتش کشورش دست به کار شد

رئیس‌جمهور تایوان از خلبان‌های جنگنده‌های ارتش این جزیره که هنگام برگزاری رزمایش نیروی هوایی چین برای رهگیری نیرو‌های این ارتش اعزام شدند، تشکر کرده و وعده داد به تقویت نیرو‌های مسلح تایوان ادامه دهد.

به گفته خبرگزاری رویترز، چین هشتم آوریل رزمایش جدیدی از جمله با شبیه‌سازی حملات دقیق موشک‌ها و بمب‌افکن‌ها را بعد از بازگشت تسای‌اینگ‌ون، رئیس‌جمهور تایوان، از سفر جنجالی‌اش به لس‌آنجلس آغاز کرد.

بسته اخبار بین‌الملل امروز (۲۶ فرودین ۱۴۰۲) + ویدئو

رئیس‌جمهور تایوان در جریان این سفر با کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، دیدار کرد که این مساله موجب خشم پکن شد.

چین جزیره تایوانی که دولت دموکراتیک دارد را به عنوان بخشی از خاک خود تلقی کرده و شدیدا با نشست‌های سطح بالا بین رهبران تایوان با مقام‌ها و رهبران خارجی مخالف است.

تسای اینگ ون در شهر تایچونگ در مرکز تایوان با خلبان‌های مذکور ارتش این جزیره که عمدتا در یک پایگاه هوایی خط مقدمی موسوم به پایگاه ماگونگ در تنگه تایوان استقرار دارند دیدار و از آن‌ها به دلیل تلاش‌های سخت‌شان و حضور ۲۴ ساعته در پست‌های‌شان تشکر کرد.

سودان آتش گرفت

مهم‌ترین رویداد بین‌المللی امروز شاید همین موضوع باشد. امروز منابع خبری اعلام کردند که درگیری مسلحانه در مرکز و جنوب خارطوم پایتخت سودان و همچنین شهر مروی میان نیرو‌های ارتش و نیرو‌های واکنش سریع شکل گرفته است.

شبکه الجزیره اعلام کرد که درگیری‌ها در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری سودان و مقر ارتش و محل اقامت عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان، شکل گرفت و حالتی از رعب و وحشت را برای اهالی خارطوم به همراه داشت.

نیرو‌های واکنش سریع تحت فرمان محمد حمدان دقلو در بیانیه‌ای مدعی شدند، بر کاخ ریاست جمهوری و فرودگاه‌های بین‌المللی خارطوم، مروی و الابیض و نیز تعدادی مقر در استان‌های دیگر مسلط شده‌اند؛ این در حالی است که سخنگوی ارتش سودان به آر تی گفت: درگیری‌ها همچنان در مناطق استراتژیک در جریان است و نیرو‌های واکنش سریع به هیچ مقری مسلط نشده‌اند. نیرو‌های ما به مقابله با نیرو‌های واکنش سریع می‌پردازند و درگیری‌ها در مروی در جریان است.

چهره‌های اصلی درگیری در سودان را می‌توانید در ادامه تماشا کنید:

بسته اخبار بین‌الملل امروز (۲۶ فرودین ۱۴۰۲) + ویدئو
این سخنگو تاکید کرد: نیرو‌های واکنش سریع به هیچ منطقه‌ای در فرماندهی کل، کاخ ریاست جمهوری و فرودگاه مسلط نشده‌اند و ارتش همچنان در حال عمل به وظایف خود است.

او اشاره کرد که کشور در حالت جنگ است؛ در جنگ تحولات مختلفی روی می‌دهد، اما ارتش اوضاع را تحت کنترل دارد.

دفتر سخنگوی نیرو‌های مسلح سودان نیز در بیانیه‌ای کوتاه گزارش داد: نیرو‌های واکنش سریع در ادامه راه خیانت و توطئه خود سعی کردند به نیرو‌های ما در شهر الریاضه (جنوب خارطوم) و مناطق دیگر حمله کنند.

در پی این درگیری‌ها ارتش سودان خیابان‌های منتهی به کاخ ریاست جمهوری را مسدود و خودرو‌های زرهی خود را در شهر ام درمان مستقر کرد.

منابع وابسته به ارتش سودان در این باره اعلام کردند که نیرو‌های واکنش سریع به رهبری محمد حمدان دقلو حمیدتی درصدد تسلط بر مقر فرماندهی کل ارتش سودان هستند.

منابع رویترز نیز اعلام کردند که صدای تیراندازی شدیدی در نزدیکی فرماندهی کل ارتش سودان و مقر وزارت دفاع این کشور در مرکز خارطوم شنیده شده است.

همچنین ارتش سودان اعلام کرد که در حال انجام یک عملیات منحصر به‌فرد برای مقابله با نیرو‌های واکنش سریع است.

در بیانیه ارتش سودان آمده است: نیروی هوایی اکنون در حال انجام عملیات برای پایان دادن به این رفتار غیرمسئولانه شبه‌نظامیان واکنش سریع است.

فرمانده ارتش و رئیس شورای حاکمیت انتقالی سودان با بیان اینکه این نیرو‌های واکنش سریع هستند که به مقر ما حمله کردند، تاکید کرد که در صورت ادامه جنگ، نیرو‌های ارتش از مناطق مختلف وارد خارطوم خواهند شد.

عبدالفتاح البرهان در گفتگو با شبکه الجزیره گفت که امروز شنبه از حمله نیرو‌های واکنش سریع به خانه وی در ساعت ۹ صبح غافلگیر شد.

وی تصریح کرد: هیچکس جنگ را ترجیح نمی‌دهد، اما آنچه اتفاق افتاد باید برای مردم موعظه و عبرت باشد. باید مانع از تشکیل نیرو‌های خارج از بطن نیرو‌های مسلح شد.

فرمانده ارتش و رئیس شورای حاکمیت انتقالی سودان اضافه کرد: ما خواستار بازگشت نیرو‌های واکنش سریع هستیم که وارد خارطوم شدند.

وی تأکید کرد که هیچ‌کس نتوانسته است وارد فرماندهی کل شود و تمامی تجهیزات راهبردی تحت کنترل است.

البرهان تصریح کرد: نیرو‌های واکنش سریع از طریق سالن حج و عمره به فرودگاه نفوذ کرده و تعدادی هواپیما را به آتش کشیدند که این باعث شد نیرو‌های ارتش با آن‌ها برخورد کنند.

هواپیمای مسافربری عربستان در فرودگاه خارطوم هدف حمله قرار گرفت 

همزمان با تشدید تنش در سودان یک فروند هواپیمای مسافربری خطوط هوایی عربستان نیز هدف قرار گرفت.

رویترز در این‌باره نوشته یک شرکت هواپیمایی دولتی سعودی اعلام کرد که یک هواپیمای این خطوط در فرودگاه خارطوم در سودان در جریان درگیری‌های روز شنبه مورد هدف قرار گرفت.

این شرکت اعلام کرد مسافران، خدمه و کارکنان خود را از فرودگاه به سفارت عربستان در خارطوم منتقل کرده است. اینک پرواز‌های خطوط عربستان سعودی به سودان و بالعکس تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.

این گزارش حاکی است که درگیری‌ها بین ارتش سودان و گروه شبه‌نظامی نیرو‌های پشتیبانی سریع روز شنبه آغاز و صدای تیراندازی در چندین بخش از خارطوم شنیده شد. شاهدان از تیراندازی در شهر‌های مجاور خبر داده‌اند.

یک منبع آگاه در دولت سودان به الجزیره گفت که قرار بود صبح امروز نشستی میان البرهان و «محمد حمدان دقلو» مشهور به حمیدتی فرمانده نیرو‌های پشتیبانی سریع برگزار شود و پیش از برگزاری این دیدار، درگیری‌های امروز رقم خورد.

گفت‌وگوی وزیران خارجه عربستان، امارات و آمریکا درباره سودان

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس) آورده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان، با عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات متحده عربی و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، درباره وقایع سودان تلفنی گفتگو کرده است.

بر اساس این گزارش در این گفت وگوی مشترک سه طرف درباره وضعیت کنونی سودان به بحث و رایزنی پرداختند.

وزرای خارجه عربستان، امارات و آمریکا بر اهمیت توقف تنش‌های نظامی و بازگشت به توافقات گذشته که تضمین‌کننده امنیت و ثبات برای سودان و مردم این کشور است، تاکید کردند.

جزئیات بیشتری از این گفت وگوی تلفنی گزارش نشده است.

تظاهرات ضددولتی صهیونیست‌ها به پانزدهمین هفته متوالی رسید

روزنامه هاآرتص نوشت: اسرائیلی‌ها شنبه‌شب برای پانزدهمین هفته متوالی علیه کودتای قضایی نتانیاهو به خیابان آمده و دست به تظاهرات زدند.

کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی تعداد تظاهرات‌کنندگان علیه دولت نتانیاهو و کودتای قضایی او در تل‌آویو را ۸۵ هزار نفر اعلام کرد.

معترضان می‌گویند طرح تغییرات قضایی ضربه سختی به دموکراسی وارد می‌کند، زیرا تاثیر دیوان عالی (بالاترین نهاد قضایی رژیم صهیونیستی) را بر روند تصویب قوانین پایه محدود می‌کند و به اعضای کنست اجازه می‌دهد مصوبات آن را تعویق بیندازند.

اپوزیسیون معتقد است که این طرح به کابینه اجازه می‌دهد بر کمیته‌ای که قضات را منصوب می‌کند، سیطره یابد.

نتانیاهو مدعی است این طرح بر دموکراسی تاثیری نخواهد گذاشت و هدف آن بازگرداندن تعادل بین قوا (قانون‌گذاری، اجرایی و قضایی) است.

یک هیات سعودی دنبال هتلی برای راه‌اندازی موقت کنسول‌گری‌شان در مشهد هستند

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان رضوی گفت: با توجه به زمان‌بر بودن آماده‌سازی ساختمان کنسولگری عربستان در مشهد، هیات سعودی در حال انتخاب هتلی در این شهر به عنوان مکانی موقت برای انجام فعالیت‌های کنسولی است.

محمد بهشتی منفرد در خصوص تاریخ دقیق بازگشایی کنسولگری عربستان در مشهد اظهار کرد: ایران و عربستان آنقدر برای بازگشایی اماکن دیپلماتیک خود در خاک یکدیگر جدی هستند که با توجه به زمان‌بر بودن آماده‌سازی ساختمان‌های موجود، در تلاشند یکی از هتل‌های مشهد به عنوان مکانی موقت برای انجام فعالیت‌های کنسولی انتخاب شود و هیاتی از عربستان با استقرار در این هتل فعالیت‌های خود را آغاز کند.

وی افزود: هیات سعودی امروز در ادامه سفر روز گذشته خود به مشهد، بازدیدی از هتل‌ها به عمل آورد تا هتلی را به عنوان مکان موقت انتخاب و با توجه به توافقات انجام شده، هرچه سریع‌تر هیات دیپلماتیک و کنسولی عربستان در این مکان مستقر شود.

هیات فنی عربستان سعودی روز گذشته، ۲۵ فروردین، برای بازدید از سرکنسولگری آن کشور در مشهد مقدس و بررسی بازگشایی آن وارد فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد شدند.

منابع: ایسنا و ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->