پیش‌بینی قیمت طلا و سکه برای فردا (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ریزش میلیونی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه در بازار امروز دلار‌های خانگی روانه بازار شدند | روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب سالن زیبایی گران‌فروش در بولوار وکیل‌آباد مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ماجرای رانت ۴میلیارددلاری مونتاژکاران خودرو چه بود؟ حدود ۱۰ میلیون جوجه‌ریزی در فروردین ماه ۱۴۰۳ محقق شد چند خواسته مهم جامعه کارگری در هفته کار و کارگر | موضوع رفاهیات کارگری در مشکلات دیگر این قشر گم شده است متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند دو روی بازار سهام امروز | گزارش وضعیت بورس (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) گارانتی، هر روز شکننده‌تر از دیروز نان مردم و ایمان جامعه قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار منتظر سود مرحله سوم سهام عدالت باشید | + زمان واریز خاندوزی خبر داد: پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون‌ضامن طی ۲ سال گذشته چرا مصرف برق کولر گازی بالاست؟ | قبض برق دومیلیون‌تومانی در صورت استفاده از کولر گازی آسیب سلامت روان در پی نبود امنیت شغلی بررسی فایل‌های اجاره ملک در مطهری شمالی مشهد | تجمع خانه‌های ویلایی در این منطقه + جدول (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت یک میلیون دلاری صادرات فرش ماشینی ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند | اجرای مصوبه تعیین سقف ۴ سال برای قراردادهای موقت  افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) کمبود فصلی لوازم یدکی در بازار حباب سکه در اولین روز هفته، کاهشی یا افزایشی؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازار سیاه لاستیک خودرو از بین می‌رود | تقاضا برای خرید کاهشی شد ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو | آخرین قیمت سمند، دنا، ساینا، شاهین و کوییک (شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | بازار آرام گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه وزارت صمت برای جهش در تولید خودرو
سرخط خبرها

هدیه‌ سردار

  • کد خبر: ۱۵۹۸۷
  • ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۴
هدیه‌ سردار
آیت ا... علم الهدی در همایش یک‌سالگی الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی از رزم حسینی و طرح مثلث اقتصادی اش به عنوان هدیه شهید سلیمانی به استان یاد کرد
فرزانه شهامت - همایشی که دیروز به مناسبت یک‌سالگی الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی برگزار شد، به قول استاندار، در نوع خود نادر بود. ویژگی مشترک افراد حاضر در این همایش، فارغ از خط‌و‌ربط سیاسی، شخصیت حقیقی و جایگاه حقوقی‌شان، دغدغه‌مندی برای اجرای طرحی بود که هنوز یک سال از عملیاتی شدن آن نگذشته، تأثیر خود را روی شاخص‌های اقتصادی استان نشان داده است. آمار ارائه شده از سوی علی رسولیان، معاون اقتصادی استاندار، می‌گوید که خراسان رضوی در زمره ۲ استان با کمترین نرخ بیکاری است، نرخ مشارکت اقتصادی استان ما ۸ درصد نسبت به میانگین کشور بالاتر است. مصرف گاز و برق صنعتی رشد داشته است و تراز تجاری استان به مثبت یک میلیارد دلار رسیده است. از این‌ها گذشته صدور پروانه‌های صنعتی در استان نیز با افزایش همراه بوده است.
به گواه کارشناسان اقتصادی استان، دستیابی به این شاخص‌ها در شرایط تحریم یعنی نشانه‌های فرارسیدن بهار اقتصادی در خراسان رضوی.

هدیه حاج قاسم به خراسان رضوی
نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی و امام‌جمعه مشهد، ۱۹ دقیقه تمام پشت تریبون همایش ایستاد و با دفاع از طرح مثلث توسعه اقتصادی، دیدگاه خود نسبت به شخص استاندار و برنامه اقتصادی فرهنگی او را تشریح کرد.
آیت‌ا... سید احمد علم‌الهدی، رزم حسینی و طرح مثلث توسعه را هدیه شهید سلیمانی به خراسان رضوی تعبیر کرد و گفت: پیش از آمدن استاندار محبوب ما به خراسان رضوی، حاج قاسم سلیمانی نزد من آمدند و گفتند استانداری که برایتان می‌آید نماینده عادی و معمولی دولتی نیست بلکه عنصر پرورش‌یافته در فرهنگ دفاع مقدس و سلاله‌ای از عرصه ایثارگری این نظام است. او کسی است که می‌خواهد ۳۰ سال تجربه برخاسته از استعداد سرشارش را پای ضریح امام هشتم (ع) بریزد. او با بیان اینکه این حرکت اقتصادی به اساس انقلاب ارتباط دارد و فراتر از منافع فرد و جامعه است، افزود: تنها راه نجات و نقطه مقاومت در برابر دشمن مستکبر، اقتصاد مقاومتی است. نماینده، ولی فقیه در خراسان‌رضوی با اشاره به گزارش مسئولان استان در ورود ۱۱ هزار میلیارد تومان به استان در جریان طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی گفت: این‌رقم آن هم در یک سال کار بزرگی است.
وی ادامه داد: رسیدن به اقتدار اقتصادی با الگوی مثلث توسعه اقتصادی ممکن است
آیت‌ا... علم‌الهدی با بیان اینکه به عنوان یک طلبه از همه شما تشکر می‌کنم گفت: شرایط کنونی که روحانیت معظم در قالب ائمه جمعه، مسئولان دولتی و دستگاه قضا با بخش خصوصی اینچنین همراه هستند در تصور بخش خصوصی نمی‌گنجید. این قدرت‌ها کنار هم قرار گرفتند تا ثابت کنند اگر نگاهمان به درون باشد می‌شود همه مشکلات کشور را حل کرد.

توجه به قاعده جمعیت
رئیس گـــــروه بررسی‌های اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری نیز طرح مثلث توسعه را به دلیل توجه به قاعده جمعیت، حایز اهمیت دانست و گفت: ۲۳ درصد جمعیت ما شاغلان بخش دولتی و ۳۹ درصد کارمندان بخش غیر دولتی هستند. به بیان دیگر ۶۲ درصد مردم، حقوق‌بگیر و صرفا ۶.۵ درصد جامعه کارفرما هستند.
علی آقامحمدی ادامه داد: بازار مصرف و نیروی کار، قاعده بزرگ این هرم با جمعیت ۶۲ درصد است و بدون توجه به این جمعیت در برنامه‌های اقتصادی، خبری از رشد و ثروت‌آفرینی نخواهد بود. اگر می‌بینیم که کشور‌های دیگر به قاعده جمعیت توجه دارند، نه از سر خیرخواهی و ترحم بلکه به دلیل ماهیت ثروت‌آفرین این بخش است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بر زنجیره‌سازی فعالیت‌ها در مثلث توسعه تأکید کرد و با اشاره به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفت: سند آمایش سرزمین، کشور را به ۹ منطقه تقسیم می‌کند که خراسان بزرگ منطقه ۸ به شمار می‌رود. برای اینکه به اهداف سند چشم‌انداز در رتبه یک آسیای جنوب غربی برسیم، باید رابطه خراسان بزرگ را در ارتباط با کشور‌های همسایه ببینیم و بدانیم برنامه صادرات و واردات و مراودات اقتصادی‌مان چیست.
او از مشهد مقدس به عنوان دومین پایتخت اقتصادی ایران نام برد و پیشنهاد دیگر خود را در قالب تمهید سفر آسان، ارزان و روان به مشهد مقدس و تبدیل فرودگاه مشهد به فرودگاه جهان اسلام ارائه کرد.
تعیین درآمد ناخالص هر روستا، برنامه‌ریزی برای ماندگار کردن جمعیت در روستا‌ها و استفاده از تجربه جهاد سازندگی و مغتنم دانستن و جدی گرفتن حمایت دستگاه قضا از سوی فعالان بخش خصوصی از دیگر توصیه‌های وی بود.
او نیروی کار، سوخت و انرژی ارزان در ایران را برگ برنده تولید بیان کرد و با بیان اینکه لجستیک تولید، دلیل گران تمام شدن قیمت است، خواستار کاهش سهم ۳۰ درصدی این بخش در هزینه تمام‌شده کالا‌ها شد.

مانیفست مثلث توسعه
استاندار خراسان رضوی به روال پس از شهادت سپهبد قاسم سلیمانی، صحبت‌های خود را با یاد او و تقدیر از مردم حق‌شناس استان و کشور شروع کرد و گفت: مردم با حضور میلیونی خود در تشییع جنازه حاج‌قاسم نشان دادند خدمتگزاران صدیق و راست‌گوی خود را خوب می‌شناسند.
علیرضا رزم حسینی این همایش را از نظر دور هم جمع شدن تمام ارکان حاکمیت، نادر خواند و افزود: ما دور هم جمع شده‌ایم تا فارغ از رنگ و لباس و سلیقه‌مان برای تعالی نظام، انقلاب و استان کار کنیم. هیچ مجاهد و مُعینی اجبار نشده و کار ما داوطلبانه، اعتقادی و اقتصادی است.
او با تأکید بر اینکه لازمه امنیت پایدار، داشتن اقتصاد قوی است، اضافه کرد: ما همراه، همدل و هم‌زبان هستیم برای امری مقدس که عبارت از توانمند کردن مردم، جذب سرمایه، ایجاد شغل، عدالت اجتماعی، کاهش آسیب‌های اجتماعی، افزایش سرمایه اجتماعی و امنیت پایدار است.
استاندار خراسان رضوی بدبینی و منفی‌گرایی را یکی از مشکلات پیش روی فعالان این عرصه برشمرد و گفت: کسانی هستند که دائم نق می‌زنند و در گوش مُعین، امام جمعه، می‌گویند آقا این طرح موفق نمی‌شود. می‌خواهند ما را خسته و روحیه‌مان را خراب کنند. با شروع موفقیت‌ها، حسادت‌ها و چوب لای چرخ گذاشتن‌ها هم شروع می‌شود. اما چرا؟ مگر ما رانت یا وام کم‌بهره‌ای گرفته‌ایم؟
او ادامه داد: این حرف‌ها و نمی‌شود گفتن‌ها موقع فتح خرمشهر هم بود. می‌گفتند بدون موشک و هلی‌برد و ... نمی‌شود شهر را فتح کرد.
رزم‌حسینی اضافه کرد: شرایط این است که منفی‌گرایی وجود دارد و از پول دولتی هم خبری نیست. با این شرایط چه کنیم؟ دست روی دست بگذاریم، فقر و آسیب‌های اجتماعی را ببینیم.
استاندار خراسان رضوی از جملات بعدی خود به عنوان مانیفست اضلاع مثلث توسعه یاد کرد و گفت: دعوا‌های سیاسی را کنار بگذاریم. سلیقه‌های سیاسی شما برای خودتان باشد. چه کار دارید به توسعه استان؟ چرا نمی‌گذارید مردم فقیر را غنی کنیم؟
او ادامه داد: مانیفست ما این است که انتظار تشویق نداشته باشیم و به سبک قاسم سلیمانی برای خدا کار و در برابر بی‌مهری‌ها مقاومت کنیم.
استاندار خراسان رضوی به صحبت‌های خود در محضر رهبر انقلاب اشاره کرد و افزود: یک بار ۶۵ دقیقه و بار دیگر ۵۵ دقیقه نزد ایشان چیز‌هایی را که باید می‌گفتم را به ایشان عرض کردم.
جمله پایانی استاندار از این قرار بود: دست فعالان اقتصادی را که برای توانمند کردن مردم و ایجاد شغل کار می‌کنند می‌بوسم.

هم‌قسم شده‌ایم
رئیس کل دادگستری خراسان رضوی در جمع معین‌های اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی با یادآوری خاطره‌ای از دوران دفاع مقدس، گفت: باید باور کنیم که لشکر و نیرو‌های ما در جنگ اقتصادی امروز، شما باکری‌ها، حاج قاسم‌ها و کاوه‌ها هستید.
غلامعلی صادقی ادامه داد: با توجه به شرایط کشور و تأکیدات مقام معظم رهبری و ریاست قوه قضائیه، برای اجرای طرح مثلث توسعه هم‌قسم شده‌ایم. این رویه مسئولان استان فراتر از همکاری و همدلی است.
او برای تبیین مفهوم هم‌قسم شدن جلسات ستاد تدبیر را مثال زد و گفت: هر هفته حوالی ۶ صبح جلسه ستاد تدبیر برگزار می‌شود. اگر بتوانیم مشکل استان را در استان حل می‌کنیم و اگر نتوانیم با ارتباط خوبی که با سران قوا وجود دارد، مسائل را از طریق آقای استاندار به دبیرخانه می‌فرستیم تا خارج از نوبت رسیدگی شود.
او با بیان اینکه طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی، بر اساس بررسی‌های انجام‌شده بهترین نسخه فعالیت‌های اقتصادی است، اظهار کرد: همه خود را موظف می‌دانیم تا به اندازه سهممان و حتی فراتر از آن برای اجرای هر چه بهتر این نقشه راه، کار کنیم.
او ادامه داد: تأکید رئیس قوه قضائیه این است که تفسیر ما از قوانین به نفع تولیدکنندگان باشد نه بهانه‌گیری و مانع‌تراشی برای آن‌ها.
رئیس کل دادگستری خراسان رضوی دیگر تأکید ریاست قوه قضائیه را مشارکت دادن بخش خصوصی در حل‌وفصل پرونده‌های خودشان بیان کرد و توضیح داد: با همین رویکرد، کمیسیون‌های حل اختلاف را در شهرستان‌ها تشکیل داده‌ایم. اگر طرف حساب بخش خصوصی، به طور مثال بانک‌ها باشند ما طرف بخش خصوصی را می‌گیریم و اگر هم دوطرف از بخش خصوصی باشند، آن‌قدر اعتماد داریم که پرونده‌های کیفری و حقوقی را ابتدا به بخش خصوصی محول کنیم تا حل‌و‌فصل کنند.
او خواسته خود را از بخش خصوصی در برابر این اعتماد، در کار جدی و سالم خلاصه کرد و با اشاره به صحبت‌های رئیس دستگاه قضا گفت: فعالان بخش خصوصی دنبال رشوه دادن نیستند، اما گاهی گرهشان جز این‌گونه باز نمی‌شود. ما از شما می‌خواهیم همواره مسیر قانونی را طی کنید. اگر دیدید مسئولی اجرایی به دنبال جریان‌های دیگری است به ما اعلام کنید تا در نخستین فرصت رسیدگی کنیم.
او ابراز امیدواری کرد کار مثلث توسعه در استان آن‌قدر جدی ادامه پیدا کند که کارنامه اجرای آن در کرمان قدیمی اعلام و خراسان رضوی به نسخه به‌روز شده آن تبدیل شود.

شهرستان‌های برتر
دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی نیز در این همایش با استناد اطلاعات مندرج در سامـــــانه ثـــبت سرمایه‌گذاری در خراسان‌رضوی به نشانی bpms.khorasan.ir گفت: شهرستان‌های تربت حیدریه، سبزوار، بردسکن، درگز و خلیل‌آباد بهترین عملکرد را داشته‌اند.
علی‌اکبر لبافی اضافه کرد: تا سوم بهمن، ۱۲۶۴ پروژه کسب‌وکار از سوی ۶۸معین در ۲۸ شهرستان ثبت سامانه شده است. ۴۲۲ فعالیت از ۳۴معین در ۱۹ شهرستان نیز از سوی نهاد مردمی بررسی و تأیید شده است. ارزش فعالیت‌های بررسی شده ۱۰۰۰میلیارد تومان است و ۵۵۷۸فرصت شغلی ایجاد می‌کند. به گفته وی، ۱۲۴صندوق حساب سپرده سرمایه‌گذاری با ۷۹۸۰عضو و ۴۷ هزار و ۲۸۴ میلیون ریال تشکیل شده است. لبافی ادامه داد: ۲۶ درصد از ۱۶۳معین استان به گام‌های نهایی پنجم و ششم (سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی) رسیده‌اند. ۲۱۲ پروژه با پیش‌بینی اشتغال ۱۸۰۶ نفر بهره‌برداری شده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->