صدور سماکارت و فراهم شدن امکان سفر نیم‌بها برای معلولان ۹۰درصد معوقات دانشجویان بهزیستی خراسان رضوی پرداخت شد جان باختن نخبه کنکوری دارای معلولیت مازندران و پدرش در اثر گازگرفتگی(۱۵اردیبهشت۱۴۰۳) فعالیت بیش از ۱۷۰ معلم دارای معلولیت در مدارس خراسان رضوی سامانه مشخصات دانشجویان دارای معلولیت تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۳ فعال است واریزی جدید برای مددجویان و معلولان بهزیستی لغو شد (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) واریز ۸۵۰ هزار تومان به حساب معلولان دهک سوم خراسان‌رضوی تعداد شهروندان مشهدی دارای معلولیت به ۶۰ هزار نفر رسید ثبت‌نام مجدد در آزمون استخدامی ویژه معلولان | زمان آزمون تغییر کرد واریز مبالغ نامشخص بهزیستی برای معلولان (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) سهمیه خراسان رضوی در اولین آزمون استخدامی معلولان سراسر کشور مشخص شد مستمری حق پرستاری فروردین ۱۴۰۳ معلولان همراه با مابه‌التفاوت واریز شد + مبلغ مستمری (۲۷ فروردین) مستمری کمک هزینه لوازم بهداشتی فروردین ۱۴۰۳ معلولان بدون افزایش واریز شد واریز علی‌الحساب کمک‌هزینه معیشت ماده ۲۷ معلولان (۲۶ فروردین ۱۴۰۳) مستمری فروردین ۱۴۰۳ معلولان با افزایش ۳۰ درصدی واریز شد (۲۵ فروردین ۱۴۰۳) استقرار بیش از هزار صندوق دریافت فطریه در مشهد | مبالغ فطریه به نیازمندان اختصاص خواهد یافت واریز مستمری فروردین ۱۴۰۳ مددجویان بهزیستی شایعه است | مستمری کمیته امداد واریز شد شمار معلولان ذهنی و اوتیستیک در مشهد به بیش از ۱۶ هزار نفر رسید تفاوت فاحشِ حق پرستاری معلولان و حق پرستاری جانبازان در سال ۱۴۰۳ قدرِ سکوت | مراسم آخرین شب قدر ۱۴۰۳ ویژه ناشنوایان برگزار شد + ویدئو
سرخط خبرها

حمایت بهزیستی از ۱۶۰ خانواده دارای فرزند مبتلا به بیماری‌های متابولیک

  • کد خبر: ۱۶۲۷۹۷
  • ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۴
حمایت بهزیستی از ۱۶۰ خانواده دارای فرزند مبتلا به بیماری‌های متابولیک
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به ۱۸ اردیبهشت، روز جهانی بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج، گفت: فنیل کتونوری تنها گروهی از بیماری‌هاست که فرد بدون اینکه دارای معلولیت باشد و فارغ از اینکه در چه دهک درآمدی قرار داشته باشد، تحت حمایت بهزیستی خواهد بود و از خدمات این سازمان بهره‌مند می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، منظور از بیماری‌های صعب‌العلاج، بیماری‌هایی است که شرایط درمانی ویژه‌ای‌ نیاز دارند. کمیاب‌بودن داروهای موردنیاز مبتلایان به این دسته از بیماری‌ها و هزینه‌های زیاد درمان باعث می‌شود که هزینه‌های سنگین اقتصادی، روانی و اجتماعی بر خانواده‌ها، بیماران و نظام سلامت تحمیل شود. فنیل کتونوری نیز یکی از این بیماری‌هاست. 

دکتر مسعود فیروزی در گفت‌و‌گو با خبرنگار شهرآرانیوز گفت: در سال گذشته ۸۵۰ میلیون تومان کمک‌هزینه بهبود تغذیه و ۴۰۰ میلیون تومان نیز به‌عنوان کمک‌هزینه درمان و توانبخشی افراد مبتلا به بیماری‌های متابولیک توسط بهزیستی به ۱۶۰ خانواده تعلق گرفته است. اگر بهبود تغذیه و درمان در کودکان مبتلا به فنیل کتونوری زیر دوسالگی انجام نشود، شاهد بروز معلولیت‌های ذهنی در آن‌ها خواهیم بود. رعایت رژیم غذایی خاص و پیگیری درمان در کودکان کمتر از دوسال مبتلا به فنیل کتونوری مخصوصا در ۶ ماه اول تولد نوزاد، نقش بسزایی در پیشگیری از معلولیت‌های ذهنی دارد. تلاش بهزیستی این است که بتوانیم مانع بروز معلولیت در کودکان مبتلا به این بیماری بشویم.

وی با بیان اینکه فنیل کتونوری یک نقص متابولیک مادرزادی است و تنها از طریق غربالگری و انجام آزمایش خون در روز‌های اول زندگی قابل تشخیص است، گفت: متأسفانه رعایت رژیم غذایی خاص این بیماری و درمان‌های آن بسیار پرهزینه است. به‌همین خاطر، همه خانواده‌های دارای فرزند با اختلال فنیل کتونوری فارغ از اینکه در چه دهک درآمدی قرار داشته باشند، در صورت تمایل از حمایت‌های بهزیستی برخوردار خواهند شد.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: اکنون فقط بیمارستان اکبر تجهیزات لازم برای انجام آزمایشات تخصصی جهت تشخیص این بیماری در نوزادان را دارد. به‌همین منظور بهزیستی با مددکاران فعال در بیمارستان اکبر به‌صورت مداوم و هرروزه در ارتباط است. بلافاصله بعد از اینکه در بیمارستان تشخیص داده می‌شود که نوزادی مبتلا به فنیل کتونوری است، اطلاعات نوزاد سریع در اختیار بهزیستی قرار می‌گیرد و در صورت تمایل خانواده، برای کودک کمیسیون پزشکی تشکیل می‌شود و نوزاد سریعا از حمایت‌های بهزیستی بهره‌مند می‌شود. علاوه بر این، خانواده‌های دارای فرزند مبتلا به فنیل کتونوری برای مشاوره ژنتیک معرفی می‌شوند و هزینه‌های انجام آزمایش‌های آنان برای جلوگیری از ابتلای فرزندِ بعدی به این بیماری، رایگان خواهد بود.

وی افزود: همان‌طور که گفته شد، فلسفه حمایت از کودکان مبتلا به فنیل کتونوری پیشگیری از معلولیت است. بنابراین بیشتر افرادی که به‌دلیل این اختلال تحت پوشش بهزیستی هستند، کودکان کمتر از دو سال هستند. برای افراد مبتلا به این اختلال در سنین بالا دیگر پیشگیری از معلولیت اتفاق نمی‌افتد و آن‌ها دچار معلولیت ذهنی شده‌اند، ولی درصورت رعایت رژیم، از عوارض معلولیت آن‌ها بازهم کاسته می‌شود. به‌طور مثال خانواده اذعان می‌کند که نوجوان درصورت رعایت رژیم غذایی خاصِ این بیماری، کمتر پرخاشگری کرده و از اختلال رفتاری‌اش کاسته شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->