۶۰ لیتر سهمیه بنزین خردادماه امشب واریز می‌شود وجود ۵۶۰ هزار واحد خالی در کشور آخرین تحولات بازار پس از وقوع حادثه هوایی یارانه معیشتی، امشب قابل برداشت است (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) سال گذشته ۴۲۸۰ میلیارد ریال غرامت به کشاورزان پرداخت شد یارانه نقدی اردیبهشت ۱۴۰۳ کی واریز می‌شود + جزئیات فعال کارگری: کارفرمایان برای تبدیل وضعیت شغلی کارگران همکاری کنند واکنش شخصیت‌های اقتصادی به شهادت رییس‌جمهور مصرف گاز در ایران ۶ برابر متوسط جهانی وضعیت پرشدگی سد‌های خراسان‌رضوی و کشور + جدول (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (دوشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) اونس جهانی رکورد زد بورس تعطیل شد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۱۰ واحد منزل مسکونی رایگان به مدت ۳ ماه در اختیار خانواده‌های سیل زده سپاه ۶۹ مشهد پیشرفت برقی‌سازی خط راه‌آهن مشهد-تهران صفر است | ۱۰۰ واگن مسافربری نو وارد شبکه حمل‌ونقل ریلی می‌شود نرخ میوه در بازار امروز مشهد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) + جدول رئیس دایره بیمه کشاورزی خراسان‌رضوی: پرداخت غرامت به کشاورزان استان به‌سرعت انجام می‌شود بورس ۶۲ هزار واحد ریخت! | ۹۴ درصد نماد‌ها منفی شدند (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) مبلغ اجاره آپارتمان در منطقه راهنمایی مشهد سر به فلک کشید (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) آخرین وضعیت فعالیت بازار طلای مشهد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) | حباب در سکه همچنان وجود دارد سکه به کمتر از ۴۰ میلیون تومان سقوط کرد | حباب سکه کاهشی شد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

صادرات بیش از ۲ میلیون دلار کالا از خراسان رضوی به ترکمنستان

  • کد خبر: ۱۶۹۷۷۶
  • ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۵
صادرات بیش از ۲ میلیون دلار کالا از خراسان رضوی به ترکمنستان
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی از صادرات بیش از ۲ میلیون دلار کالا به ترکمنستان خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز، ابوالفضل چمندی امروز ۲۷ خرداد ماه در اولین نشست تجاری سرمایه گذاری ایران و ترکمنستان که در محل اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: توجه و تاکید ما بر کانونی بودن بخش خصوصی در مراودات اقتصادی چه در داخل و چه در خارج از کشور است که این امر بر عهده اتاق‌های بازرگانی و فعالان اقتصادی بخش خصوصی است.

وی افزود: تحولاتی که در منطقه رخ داده تحولات عمیقی است که آینده کشور‌ها در آسیای میانه، اروپا و خاورمیانه را تحت تاثیر جدی قرار خواهد داد. جنگ بین روسیه و اوکراین موضوعی بود که از قبل نیز پیش‌بینی می‌شد، اما تغییر و تحولات اقتصادی آن به شدت حائز اهمیت است.  

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: اگر تصویر درستی از مناسبات اقتصادی پس از این تحولات نداشته باشیم، قطعا فعالیت‌های اقتصادی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.  

چمندی تصریح کرد: میزان صادارت کالا از خراسان رضوی به ترکمنستان در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۵۰ میلیون دلار بوده و در دو ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ این عدد نزدیک به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار بوده است.  

وی عنوان کرد: یکی از ناترازی‌هایی که کشور ترکمنستان عمدتاً به آن تاکید می‌کند، نابرابری در بخش صادارت و واردات دو کشور است. به نظر می‌رسد وضعیت جدیدی که در منطقه حاکم شده، استراتژیک بودن و اهمیت ترکمنستان و ایران را در بحث ترانزیت چند برابر می‌کند.  

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی بیان کرد: یکی از مواردی که به شدت بر آن تاکید داریم موضوع ترانزیت است. جهت تقویت این ظرفیت برای کشور‌هایی نظیر ترکمنستان، فعالان اقتصادی خراسان رضوی با هماهنگی نماینده ویژه رئیس جمهور در توسعه چابهار پیگیری‌هایی انجام شده که بتوانیم توسعه کشور‌ها یا ظرفیت‌هایی که می‌توانند در چابهار سرمایه‌گذاری کنند و تبادلات تجاری و ترانزیتی خود را از دروازه سرخس تا چابهار پیگیری کنند، فراهم و تسهیل کنیم.  

چمندی تصریح کرد: موضوع دوم هاب گازی است که جمهوری اسلامی به شدت پیگیر آن بوده و بحث انرژی مقدمه و ضروری‌ترین موضوعی است که در بحث توسعه اقتصادی کشور‌ها حائز اهمیت است. موضوع بعدی گردشگری است. یکی از مواردی که می‌تواند تراز تجاری دو کشور را با ظرفیت‌ها و نیاز‌ها متناسب‌سازی کند، بخش گردشگری است.  

وی خاطرنشان کرد: سفیر ایران در ترکمنستان موضوع گردشگری را با جدیت پیگیری کرده و از طرف ترکمنستانی درخواست می‌کنیم به این موضوع نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی عنوان کرد: توسعه کشاورزی در بخش‌های مختلف یکی از زمینه‌هایی است که طبق تجربه ۵۰ سال گذشته در ایران به دست آمده و این موضوع می‌تواند به کمک کشور ترکمنستان آمده و فعالیت مشترکی در این زمینه داشته باشیم. پیشنهاد مشخص ما ایجاد مزرعه مشترک کشاورزی در ترکمنستان به عنوان یک کار الگویی است که فعالان اقتصادی بخش خصوصی ایران این آمادگی جهت همکاری را دارند.

چمندی ادامه داد: این اتفاق می‌تواند ظرفیت‌های مشترک صنایع مختلف را تقویت کند. اگر فرصت به دست آمده را از دست دهیم، دو کشور فرصتی تاریخی را از دست داده‌اند. فعالین اقتصادی دو کشور ظرفیت مهمی هستند که می‌تواند این فرصت بالقوه را به فرصتی بالفعل تبدیل کند. امید است در آینده نه چندان دور کشور‌های آسیا میانه را در سرخس برای حوزه ترانزیت گرد هم آورده و سندی مشترک را بر اساس توانمندی‌های بخش خصوصی تنظیم و عملیاتی کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->