آیا شبکه خبر ۲ صدا و سیما هک شد؟ + فیلم «عیسی بخشی» آخرین بازمانده بخشی‌های کرمانج خراسان شمالی درگذشت + علت فوت صداوسیما یکی از بهترین‌هایش را از دست داد فیلم‌‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «لالایی» در شبکه نمایش خانگی | عمو پورنگ بازیگر شد سریال جدید «رخنه» درباره امنیتی‌ترین عملیات نفوذ + زمان پخش ماجرای عجیب آهنگ «تنهاترین عاشق» که به نام فریدون فروغی دست‌به‌دست می‌شود! + فیلم چرا تکرار «پایتخت ۶» پخش نمی‌شود؟ روایت پردیس پورعابدینی از سکانس ملاقات شرعی با شهاب حسینی در «گناه فرشته» + فیلم برگزاری گردهمایی کارشناسان روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور در مشهد مقدس بازیگر فیلم سینمایی «اخراجی‌ها ۲»: روش تدریس تام‌کروز در «تاپ‌گان» متعلق به یک خلبان ایرانی است خانه انیمیشن UP در دنیای واقعی + فیلم و عکس معاون وزیر فرهنگ: سابقه ایران و عراق در حوزه فرهنگ و ارتباطات درخشان است درباره زنده یاد حسن حامد، نمایشنامه نویس و کارگردان فقید مشهدی| خاموشی در اوج درخشش کاش سریال بود! | درباره «مست عشق»، فیلم مهم حسن فتحی بازدید هیأت رسانه‌ای ایران از مؤسسه العلمین عراق + تصاویر ویژه‌برنامه «کوی محبت» در شب شهادت امام جعفر صادق (ع) + زمان پخش فیلم‌های سینمایی تلویزیون برای تعطیلات آخر هفته (۱۳، ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان تعطیلی سینما‌های مشهد به مناسبت شهادت امام‌جعفر‌صادق‌(ع)
سرخط خبرها

کرک داگلاس، ستاره دوران طلایی هالیوود، در ۱۰۳ سالگی درگذشت

  • کد خبر: ۱۷۰۶۴
  • ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱
کرک داگلاس، ستاره دوران طلایی هالیوود، در ۱۰۳ سالگی درگذشت
کرک داگلاس، متولد ۱۹۱۶، از بازمانده‌گان سینما در دوران طلایی هالیوود بود. در مقام بازیگر، سه مرتبه برای فیلم‌های «قهرمان»، «بد و زیبا» و «شور زندگی» نامزد جایزه اسکار شده بود و در سال ۱۹۹۵، جایزه افتخاری اسکار را به واسطه یک عمر دستاورد‌های هنری‌اش دریافت کرد. او عصر چهارشنبه در ۱۰۳ سالگی درگذشت.
هدی جاودانی- «من اسپارتاکوس هستم! من اسپارتاکوس هستم! من اسپارتاکوس هستم!». هر کس که علاقه‌مند به دنیای سینما باشد، این لحظه را به خاطر می‌آورد. صحنه‌ای که متعلق به فیلم اسپارتاکوس، ساخت سال ۱۹۶۰، با نقش‌آفرینی کرک داگلاس است. داگلاس، ستاره اسپارتاکوس و اسطوره دوران طلایی هالیوود، دیروز در ۱۰۳ سالگی درگذشت. خبری که پسرش، مایکل داگلاس، عصر چهارشنبه روی صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد.

ایشور دانیلویچ دمسکی، در خانواده‌ای مهاجر، سال ۱۹۱۶ و در آمستردامِ نیویورک به دنیا آمد. پیش از آن که در بازیگری شهرتی دست‌وپا کند، بیش از چهل شغل را امتحان کرده بود. زندگی سختی که از سر گذرانده بود، او را به خوبی تعریف می‌کرد، چرا که حتی در بازه میان‌سالی و دورانی دستیابی به ثروت نیز، به یک مشتری چانه‌زن و سرسخت شهرت داشت؛ هم در فیلم‌ها و هم در زندگی واقعی‌اش.

با انتشار خبر مرگ داگلاس، اهالی سینما، مراتب هم‌دردی خود را ابراز کردند. استیون اسپیلبرگ درباره او نوشت: «کرک جذبه و کاریزمای‌اش را به عنوان یک ستاره سینما، تا پایان زندگی شگفت‌انگیزش حفظ کرد. افتخار می‌کنم که در ۴۵ سال گذشته، جزء کوچکی از زندگی او بودم. دلم برای یادداشت‌های دست‌نویس‌اش، نامه‌ها و نصیحت‌های پدرانه‌اش، درایت و شجاعت اش تنگ می‌شود و فارغ از کارنامه‌ی نفس‌گیر هنری‌اش، همین‌ها برایم کافی است تا برای باقیمانده زندگی‌ام از او الهام بگیرم».

کرک داگلاس در مقام بازیگر، سه مرتبه، برای فیلم‌های «قهرمان»، «بد و زیبا» و «شور زندگی» نامزد جایزه اسکار شد، اما در نهایت در سال ۱۹۹۵، جایزه افتخاری اسکار را به واسطه یک عمر دستاورد‌های هنری‌اش دریافت کرد. او همچنین در سال ۱۹۸۱، نشان افتخار آزادی ریاست جمهوری را از دستان دوست خود، جیمی کارتر دریافت کرد. در مقام نویسنده، بیش از ۱۰ رمان و زندگی‌نامه نوشته بود. داگلاس در فهرست بنیاد فیلم آمریکا، در میان برترین اسطوره‌های صحنه سینمای کلاسیک هالیوود، رتبه هفدهم را داشت؛ به عبارت دیگر، تا پیش از مرگ‌اش، بالاترین رتبه را در میان افرادِ در قیدِ حیات این فهرست به خود اختصاص داده بود.

با نزدیک‌شدن به دهه ۱۹۷۰ میلادی، دوران درخشش داگلاس رفته‌رفته کم‌رنگ شد. هنگامی که قصد داشت نقش رندال مک‌مورفی، قهرمان آشوب‌گر «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» را بازی کند، بسیاری او را مسن‌تر از آن دیدند که از پس چنین نقشی بربیاید و فیلم بعدها، با تهیه‌کنندگی پسرش مایکل و با نقش‌آفرینی جک نیکلسون به عنوان نقش اول، ساخته شد.

در زندگی‌نامه‌ای که از او در سال ۱۹۸۸ منتشر شد، «پسرِ مردِ ضایعات‌فروش»، داگلاس روزگار کودکی آمیخته با فقرش را در آمستردامِ نیویورک به یاد می‌آورد: «پدرم، که تا پیش از این در روسیه تاجر اسب بود، ارابه‌ی کوچک و اسبی خریداری کرده بود و ضایعات می‌فروخت؛ فرش‌های کهنه، تکه‌های فلز و چیز‌هایی از این دست را در ازای چند سکه معامله می‌کرد... حتی در خیابان ایگل، که فقیرنشین‌ترین قسمت شهر بود و تمامی خانواده‌ها در نداری دست‌وپامی‌زدند هم مرد ضایعات‌فروش، پایین‌تر از دیگران قرار می‌گرفت و من پسرِ مردی ضایعات‌فروش بودم».
 


منبع: Guardian
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->