مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی و سایر تکالیف مودیان اعلام شد جزییات تازه از نحوه فروش بلیت‌های اربعین (۱۴ خرداد ۱۴۰۳) ابلاغ قانون بودجه ۱۴۰۳ توسط سرپرست ریاست جمهوری راه‌اندازی تالار ارز اشخاص در مرکز مبادله تا یک ماه دیگر جزئیات جدید از فروش اینترنتی نان | چگونه اینترنتی نان بخریم؟ شرایط فروش فوری سه محصول ایران خودرو ویژه خرداد ۱۴۰۳ اعلام شد + جزئیات آیا زمان واریز کالابرگ خرداد ۱۴۰۳ مشخص شده است؟ بازار طلای جهانی در انتظار سیاستهای پولی ایالات متحده آرام شد توزیع روزانه ۱.۵ تن گوشت گرم گوسفندی تنظیم بازار در مشهد تحقق بیش از ۲۳ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در خراسان رضوی از ابتدای سال جاری قبض‌های میلیونی در انتظار مشترکان بد مصرف برق قیمت جدید کوییک پلاس اتوماتیک اعلام شد + جدول (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) ارز ترجیحی شکر حذف شد | گرانی در انتظار شکر؟ فراخوان گمرک برای جاماندگان فعال‌سازی موبایل مسافری توزیع تایر با ارائه ضمانت‌نامه تولیدکنندگان سردرگمی سهامداران در بلاتکلیفی بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) طلای ۱۸ عیار در مشهد نسبت به دیروز گرانتر شد + جزئیات (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) نظر کارشناسان بازار‌های مالی درباره وضعیت بازار‌ها با توجه به انتخابات پیش رو + نمودار بانوان مشهدی چگونه می‌توانند وام خوداشتغالی خیاطی دریافت کنند؟ قیمت دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال امروز | کاهش اندک حباب سکه (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) واردات تمام مدل‌های آیفون همچنان ممنوع است | آیفون ۱۳ دیگر ترخیص نمی‌شود از رهن ۷۰۰ میلیونی تا اجاره ۲۰ میلیونی آپارتمان در کوی امیرالمومنین مشهد (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) آدرس اشتباهی حمایت از تولید | درس‌هایی از تئوری رشد آدام اسمیت ممنوعیت فروش پرواز‌های چارتری لغو شد؟ تعاونی مسکن کارگران به طور جدی در دستور کار است کلاهبرداری ۱۵۰۰ میلیارد ریالی با ترفند پیش فروش خودرو
سرخط خبرها

نرخ تورم اعلامی به ما چه می‌گوید؟

  • کد خبر: ۱۷۱۴۶۹
  • ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵
نرخ تورم اعلامی به ما چه می‌گوید؟
این روزها شاخص‌ها و اعداد مختلفی تحت عنوان نرخ تورم اعلام می‌شود اما آیا نرخ‌های اعلامی واقعیت دارد؟ چه اطلاعاتی در این شاخص‌ها نهفته است؟

جزایری | شهرآرانیوز؛ در خرداد امسال تورم نقطه به نقطه به ۴۲.۶درصد رسید که نسبت به ماه گذشته ۱۲درصد کاهش را نشان می‌دهد. بااین حال بسیاری از شهروندان معتقدند که نه تنها کاهش تورم را احساس نمی‌کنند، بلکه هر روز شاهد گرانی بیشتر کالا‌های مختلف هستند. به عنوان مثال همین چندهفته پیش بود که انواع لبنیات گران شد و البته حالا زمزمه گرانی رب‌گوجه فرنگی و انواع بیسکویت هم به گوش می‌رسد. در چنین شرایطی اصلا می‌شود از کاهش تورم صحبت کرد؟ برای پاسخ به این سؤال باید مبانی محاسبه نرخ تورم را بررسی کنیم.

تورم در تعریف به معناى افزایش پیوسته سطح عمومى قیمت کالا‌ها و خدمات است، اما در محاسبه آن، مراکز آمارى ملاحظات خاصى دارند. به دلیل تنوع بسیار زیاد کالا‌ها چه کالاهاى مصرفى و چه مواد اولیه، براساس استاندارد بین المللى مراکز آمارى از بین هزاران کالا و خدمت یک سبد محدود از کالا‌ها و خدماتى را که بیشترین استفاده مشترک در بین آحاد مردم دارند، انتخاب کرده و این کالا‌ها را در چندین گروه دسته بندی می‌کند و تورم فقط براى این کالا‌ها محاسبه می‌شود. به عنوان مثال مرکز آمار ایران از سبد کالایی مصرف کننده‌ها نزدیک به پانصد کالا را برای تعیین رقم تورم بررسی می‌کند.

وقتی نرخ تورم کلی کشور اعلام می‌شود، فرد این را با خرج و مخارج خود مقایسه می‌کند و می‌گوید که این ماه هزینه خرید مواد خوراکی ام افزایش یافته است، اما اعلام می‌شود، تورم کاهشی است. درواقع این مسئله از آنجا ناشی می‌شود که اولا کالا‌ها در سبد مصرفی دهک‌های مختلف وزن یکسانی ندارند. به عنوان مثال برای دهک‌های کم برخوردار مواد غذایی ضریب اهمیت بیشتری دارد؛ اما همین‌ها برای دهک‌های برخوردار ضریب اهمیت کمتری دارند. براساس اعلام مرکز آمار ایران خوراکی‌ها برای دهک یک (کم برخوردار) ۴۲ درصد و برای دهک دهم (برخوردار) ۲۱.۶ درصد اهمیت دارد.

این نشان می‌دهد که نوسان قیمت مواد غذایی تأثیر بیشتری بر دهک‌های کم برخوردار داشته و آن‌ها احساس می‌کنند که تورم واقعی بیشتر از تورم اعلامی است. همچنین احتمال دارد که یک خانوار بسته به تعداد و محل سکونتش (شهر یا روستا، کدام استان کشور) از یک گروه خاص کالایی استفاده بیشتری کند. به عنوان مثال خانواده‌ای که فرزندش دانش آموز است، تورم آموزشی برایش مهم‌تر از خانواده‌ای است که فرزند ندارد یا خانواده‌ای که مستأجر است، تورم بخش مسکن برایش اهمیت بیشتری دارد. همین تفاوت مصرف سبب می‌شود تا تورم احساسی توسط اقشار مختلف متفاوت باشد.

تورم احساسی مثل دمای هواست. مثلا در اخبار اعلام می‌شود که در تابستان میانگین هوای شهر به ۳۴ درجه سانتی گراد رسیده، اما شما ممکن است در یک نقطه شهر باشید که دمای آن از میانگین اعلامی بیشتر باشد. ازاین رو فکر می‌کنید که دمای اعلام شده درست نیست. همین مسئله درباره تورم هم صدق می‌کند. معمولا خانوار‌های مختلف، بسته به اولویت‌هایی که در زندگی دارند، بخشی را که بیشتر با آن درگیر هستند، معیار تورم قرار می‌دهند.

همین مسئله روی قضاوت آن‌ها درباره نرخ تورم اعلامی تأثیر می‌گذارد. درنهایت اینکه به تازگی مرکز پژوهش‌های مجلس به تفاوت تورم احساسی با تورم رسمی پرداخته و آن را موشکافی کرده است. مرکز پژوهش‌های مجلس از مرکز آمار و بانک مرکزی خواسته است که تورم را کلی اعلام نکند؛ به این معنا که در آمار‌های خود روشن کنند که نرخ تورم زندگی مستأجر، خانوار دارای یک فرزند، دو فرزند، سه فرزند و...، خانوار دارای فرزند در حال تحصیل، زن سرپرست خانوار و... به تفکیک چه مقدار است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->