حمایت آمریکا از نتانیاهو در برابر تصمیم دیوان کیفری بین‌المللی برزیل در بیانیه‌ای با دولت و ملت ایران ابراز همدلی کرد گوترش شهادت رئیس جمهور را تسلیت گفت زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ مشخص شد | تقویم انتخابات در جلسه سران قوا تصویب شد مولوی عبدالحمید شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفت آمریکا شهادت رئیس جمهور را تسلیت گفت اردوغان در تماس با مخبر: ملت و دولت ترکیه در کنار ایران هستند ۱۳ شهید در جنایت هولناک ارتش رژیم صهیونیستی در «جبالیا» (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) نخست‌وزیر روسیه: زندگی ابراهیم رئیسی، وقف خدمت به مردم بود لاپید: کابینه کنونی در جنگ پیروز نخواهد شد آغاز تظاهرات صهیونیست‌ها علیه نتانیاهو در قدس اشغالی + فیلم (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) مقتدی صدر: خداوند برادری، امنیت و استقلال را به ملت‌های عراق و ایران عنایت فرماید واکنش نخست وزیر ژاپن به شهادت رئیس جمهوری ایران ۸ تیر به‌عنوان روز برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری پیشنهاد شد عزای عمومی در لبنان؛ عراق، سوریه، پاکستان و هند چهارشنبه (۲ خرداد ۱۴۰۳) سراسر کشور تعطیل است حضور رئیس‌جمهور پاکستان در مراسم خاکسپاری رئیس‌جمهور ایران پرچم کنسولگری‌های مستقر در مشهد به حالت نیمه افراشته درآمد جلسه شورای معاونین وزارت خارجه به ریاست باقری برگزار شد لغو برگزاری کلیه نمایشگاه‌های مراکز استانی کشور (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آمریکا: حدود ۱.۱ میلیون گلوله توقیف شده ایران را به اوکراین تحویل داده ایم

  • کد خبر: ۱۸۷۱۹۴
  • ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۶
آمریکا: حدود ۱.۱ میلیون گلوله توقیف شده ایران را به اوکراین تحویل داده ایم
ستاد فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده آمریکا (سنتکام) امروز چهارشنبه به وقت محلی برابر با چهارم اکتبر ۲۰۲۳ اعلام کرد که دو روز پیش یعنی در دوم اکتبر، حدود ۱.۱ میلیون گلوله توقیف شده ایران را به نیرو‌های مسلح اوکراین تحویل داده است.

به گزارش شهرآرانیوز، ستاد فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده آمریکا موسوم به سنتکام، روز چهارشنبه به وقت محلی برابر با چهارم اکتبر ۲۰۲۳ و ۱۲ مهرماه جاری در بیانیه‌ای اعلام کرد: دولت آمریکا در ۲ اکتبر ۲۰۲۳، تقریباً ۱.۱ میلیون گلوله ۷.۶۲ میلی متری را به نیرو‌های مسلح اوکراین منتقل کرد.

در این بیانیه آمده است: دولت آمریکا مالکیت این مهمات را در ۲۰ ژوئیه ۲۰۲۳ از طریق ادعای توقیف وزارت دادگستری علیه دارایی‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به دست آورد. این مهمات ابتدا توسط نیرو‌های دریایی فرماندهی مرکزی آمریکا از کشتی بدون تابعیت با نام مروان ۱ در ۹ دسامبر ۲۰۲۲ کشف و ضبط شد. این مهمات به دلیل نقض قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل و هنگام انتقال آن‌ها از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به حوثی‌ها (انصارالله) در یمن ضبط شد.

در بیانیه سنتکام با تکرار ادعا‌های واشنگتن درباره فعالیت‌ها و نفوذ منطقه‌ای ایران آمده است:" آمریکا متعهد به همکاری با متحدان و شرکای خود برای مقابله با جریان کمک‌های مرگبار ایران در منطقه با تمام ابزار‌های قانونی از جمله تحریم‌های آمریکا و سازمان ملل است. حمایت ایران از گروه‌های مسلح، امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای، نیرو‌های ما، پرسنل دیپلماتیک و شهروندان ما در منطقه و همچنین شرکای ما را تهدید می‌کند. ما به انجام هر اقدام لازم برای روشن شدن و توقف فعالیت‌های بی ثبات کننده ایران ادامه خواهیم داد. "

پیش از این، یک مقام وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که این وزارتخانه هزاران سلاح و گلوله مهماتی را که ادعا می‌کند از ایران ضبط و توقیف کرده است به اوکراین ارسال خواهد کرد.

تارنمای خبری پولیتیکو روز چهارشنبه به وقت محلی برابر با چهارم اکتبر ۲۰۲۳ و ۱۲ مهرماه جاری با اعلام این مطلب به نقل از این مقام نظامی آمریکایی نوشت: این اقدام در شرایطی صورت می‌گیرد که اختلافات داخلی کنگره کمک‌ها به اوکراین را تهدید می‌کند. این انتقال با هدف کمک به نیرو‌های اوکراینی انجام می‌شود تا بتوانند قبل از شروع زمستان از خطوط دفاعی روسیه عبور کنند.

بر اساس این گزارش، این در حالی است که بودجه آمریکا برای اوکراین قربانی درگیری‌های سیاسی در مجلس نمایندگان شده است به گونه‌ای که گروهی از اعضای جمهوری‌خواه تندرو، مخالف هرگونه کمک اضافی به جنگ اوکراین هستند.

این مقام وزارت دفاع آمریکا که نام او بیان نشده است، گفت که فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا قرار است انتقال این تسلیحات را اواخر روز چهارشنبه اعلام کند.

پیش از این نیز، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» گزارش داد ه بود که دولت آمریکا در نظر دارد سلاح و مهماتی را که مدعی است پیش از این در راستای مقابله با حمایت‌های ایران از انصارالله (حوثی ها) یمن توقیف کرده بود در اختیار اوکراین قرار دهد.

آمریکا و متحدانش از ماه دسامبر سال ۲۰۲۲ مدعی هستند تاکنون سه محموله سلاح را که به گفته آن‌ها از ایران راهی یمن بو، د در خلیج عمان توقیف کنند.

به نوشته وال استریت ژورنال، مقامات غربی آن زمان، دلیل تصمیم احتمالی و «غیرمعمول» آمریکا را برای ارسال این سلاح‌ها به اوکراین را تکاپوی واشنگتن و متحدانش برای تامین سلاح‌های مورد نیاز اوکراین در آستانه اولین سالگرد تهاجم نظامی روسیه به این کشور عنوان کرده بودند.

اما مقامات دولت بایدن اکنون به دلیل حذف بودجه اوکراین در لایحه موقت تصویب شده، این تصمیم را گرفته اند. مجلس نمایندگان آمریکا به ریاست کوین مک کارتی (پیش از برکناری) برای جلوگیری از تعطیل موقت دولت فدرال یک لایحه موقت را تصویب کرد که در آن بودجه کمک به اوکراین حذف شده است.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->