پخش فیلم «خانواده ملیله‌چی» در زادروز شهرام عبدلی + زمان پخش تشویق، اما استون در جشنواره کن برای «انواع مهربانی» «اسکار» به روایت امیر کربلایی‌زاده «زهرا خوشکام» همیر علی حاتمی در خاک آرام گرفت + تصاویر همه چیز درباره سریال بدل علی مسعودی + خلاصه داستان، زمان پخش و بازیگران آخرین وضعیت کیانوش عیاری در بیمارستان قسمت‌های جدید «سرزمین مادری» به آنتن نمی رسد زمان پخش «پایتخت ۷» مشخص شد پخش فصل جدید «تا نیایش» از حرم مطهر امام رضا (ع) آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) عکس‌نوشت | آن عکس فقط یک جایزه نبود پانزدهمین جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی در مشهد کتاب «شیعه» به کتابفروشی‌ها آمد مروری بر فروش فیلم‌های سینمایی خراسان رضوی در ماهی که گذشت (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) درباره عثمان محمدپرست، خنیاگری که سازش برای خیر کوک بود صفحه نخست روزنامه‌های کشور - شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ «علیرضا عصار» مجری تلویزیون شد
سرخط خبرها

برگزاری بزرگداشت بیهقی، پدر نثر فارسی، در سبزوار (فردا، یک آبان)

  • کد خبر: ۱۹۰۱۰۰
  • ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶
برگزاری بزرگداشت بیهقی، پدر نثر فارسی، در سبزوار (فردا، یک آبان)
سیزدهمین همایش بین المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی و بازشناخت پیوند نثر فارسی و هویت ملّی در روز‌های اوّل و دوم آبان با حضور شماری از پژوهشگران کشور‌های منطقه به همت دانشگاه حکیم سبزواری برگزار می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ سیزدهمین همایش بین المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی و بازشناخت پیوند نثر فارسی و هویت ملّی در روز‌های اوّل و دوم آبان با حضور شماری از پژوهشگران کشور‌های منطقه به همت دانشگاه حکیم سبزواری برگزار می‌شود.

مهیار علوی مقدم در این باره توضیح داد: به صدا درآمدن "زنگ بیهقی" در مدارس سبزوار، قرائت پیام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سخنرانی عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی از جمله برنامه‌های این همایش است.

وی تصریح کرد: همچنین برگزاری آیین نامه اسب چوبی، اهدای نشان عالی سربداران و خوانش شعر توسط ۲ شاعر بلندآوازه افغانستان "نجیب باور و عبدالغفور آرزو"، برخی دیگر از برنامه‌های این مراسم است.

علوی مقدم افزود: در این همایش دوروزه کارگاه‌های پژوهشی در زمینه‌های پیوند نثر کلاسیک فارسی و نثر‌های پهلوی و اوستایی با هویت ملّی، جنبه‌های دراماتیک و نمایشی نثر فارسی، مطالعات حقوقی نثر فارسی، آشنایی با نسخه‌های خطی تاریخ بیهقی و جایگاه موزه نثر فارسی در پیوند با هویت ملی، توسط استادان بارز و برجسته برگزار می‌شود.

در کنار این‌ها، یکی از برنامه‌های همایش بین‌المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی، مورخ نامدار قرن پنجم هجری قمری و پدر نثر فارسی، برگزاری سه کارگاه تخصصی در حوزه تئاتر با حضور "قطب الدین صادقی" کارگردان برجسته تئاتر کشور است.

به گفته مسئولان ارشاد سبزوار، این کارگاه‌های تخصصی به منظور بازشناخت پیوند نثر فارسی و هویت ملی با همیاری انجمن سینمای جوانان دفتر سبزوار، انجمن نمایش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه حکیم سبزواری برپا می‌شود.

در این راستا کارگاه کارکرد‌ها و توانمندی‌های دراماتیک و نمایشی نثر فارسی توسط قطب الدین صادقی، نمایشنامه نویس و کارگردان برجسته تئاتر و نیز کارگاه دراماتورژی (رویکرد‌های نوین در طراحی صحنه) و نمایشنامه خوانی برگزار می‌شود.

روز اوّل آبان، از سال ۱۴۰۱ به نام روز ملّی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در تقویم ملّی کشور ثبت شده است.

ابوالفضل بیهقی، تاریخ‌نگار قرن پنجم هجری قمری و نگارنده کتاب تاریخ بیهقی از مورخان دوره غزنوی است که سال ۳۸۵ در روستای "حارث آباد" بیهق (سبزوار کنونی) متولد شد.

وی بعد از کسب فضایل به دیوان رسایل محمودی راه یافت و در خدمت "خواجه بونصر مُشکان" به کار پرداخت و در خدمت سلاطین غزنوی به سر برد.

اثر گرانسنگ وی "تاریخ بیهقی" از سوی عمده کارشناسان، صاحبنظران و استادان ادبیات فارسی به عنوان فاخرترین نثر فارسی شناخته شده است.


گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->