علت مرگ بروسلی چه بود؟ نقد و بررسی فیلم سینمایی «مست عشق» در برنامه هفت (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) مصطفی رحماندوست: خلق نگاه تازه از دنیای کودکان در شعر رضوی نیاز این حوزه است بر مدار نور به پیشواز میلاد هشتمین نور | افتتاح نمایشگاه خوشنویسی طلاب حوزه علمیه در آستانه میلاد حضرت رضا (ع) روایتی کافکایی از یک طنز تلخ | گفتگو درباره رمان «کمیته» رونمایی از نقاشی پرحاشیه چارلز سوم «زنانی که با گرگ‌ها دویده‌اند» ساخته امیراطهر سهیلی روی پرده سینما رفت + فیلم «زخم کاری» و «سووشون» در انتظار پخش از شبکه نمایش اگر دستت را رها کردم روایت‌های دیده نشده از زائران امام رضا (ع) «حماسه» جاری در ادبیات «پرونده مختارنامه» در نمایشگاه کتاب استقبال از «مکس دیوانه» در جشنواره کن نگاهی به ۱۰ کتاب که درباره امام‌رضا(ع) نوشته شده است | از نص قدیم تا کتاب‌داستان برای کودکان مینی‌سریال معمایی و تخیلی «دکل» روی آنتن + زمان پخش
سرخط خبرها

۱۳ مناسبت جدید به تقویم سال آینده کشور اضافه شد، اما خبری از ثبت روز ملی مشهد نیست

  • کد خبر: ۱۹۳۱۳۳
  • ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۰
۱۳ مناسبت جدید به تقویم سال آینده کشور اضافه شد، اما خبری از ثبت روز ملی مشهد نیست
رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه «تعیین مناسبت­‌های جدید برای درج در متن و ضمیمه تقویم رسمی کشور در سال ۱۴۰۳» را که براساس آن ۱۳ مناسبت جدید به تقویم سال آینده کشور اضافه می‌شود، ابلاغ کرد و انتظار می‌رفت در این لیست، روز ملی مشهد نیز ثبت شده باشد.

به گزارش شهرآرانیوز، بعد از تصویب تاریخ دهم دی ماه به عنوان روز ملی شهر مشهد در شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی، مدارک لازم برای تصویب این روز و ثبت آن در تقویم ملی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده است. وقتی در صد و سی و ششمین جلسه شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی، آیت‌الله علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در استان تاکید کرد، «باید در جریان نام‌گذاری روز دهم دی، به هویت دینی مشهد با ظرفیت غنی فرهنگ رضوی و همچنین هویت تاریخی آن با ظرفیت ارزشمند واقعه گوهرشاد توجه ویژه شود و روز دهم دی‌ماه به نام روز ملی مشهدالرضا(ع) یا روز ملی مشهد مقدس نام‌گذاری شود» اهمیت ثبت روزی به عنوان روز ملی مشهد بیش از پیش موردتوجه مسئولان و دست‌اندرکاران فرهنگی قرار گرفت. در همان جلسه هم بود که با حضور شهردار وقت مشهد، معاون استاندار، مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی و رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر روز دهم دی به اتفاق آرا به‌عنوان روز ملی مشهد تصویب شد.

پس از آن محمد حسین‌زاده، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در مطلبی تأکید کرده بود: برای انتخاب روز ملی مشهد، به دنبال روزی بودیم که نشان از همدلی مردم مشهد باشد و حماسه ۱۰دی سال ۱۳۵۷ به عنوان یک اتفاق ملی و معنوی انتخاب شد، زیرا اتصال مردم مشهد به حضرت رضا(ع) را نیز نشان می‌دهد.

این‌ها را بگذارید کنار خبری که صبح امروز (۱۶ آبان ماه) منتشر شد و در آن رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه تعیین مناسبت­‌های جدید برای درج در متن و ضمیمه تقویم رسمی کشور در سال ۱۴۰۳ را که براساس آن ۱۳ مناسبت جدید به تقویم سال آینده کشور اضافه می‌شود، ابلاغ کرد.

همچنین خبری بر اساس صحبت‌های علیرضا سیدآبادی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور، منتشر شد که در آن نوشته شده است: تلاش و پیگیری شهرستان، استان و کشور در خصوص ثبت دهم تیر یادروز ورود حضرت امام رضا(علیه‌السلام) به نیشابور و نقل حدیث سلسه الذهب به نتیجه رسید و بر اساس ماده واحده تعیین مناسبت‌های جدید برای درج در متن و ضمیمه تقویم رسمی کشور در سال ۱۴۰۳ با دستور ریاست جمهوری اسلامی ایران ابلاغ شد.

در اینجا این سؤال برای مشهدی‌ها باقی می‌ماند که با توجه به اهمیت نام‌گذاری روز ملی مشهد و مدت زمانی که از تصویب این نام گذشته، اما این مهم، اجرایی نشده است، چرا روز ملی مشهد در میان نام‌های مذکور نیست و جای روز ملی مشهد در تقویم ۱۴۰۳ همچنان خالی باقی می‌ماند؟

آن‌گونه که مسئولان فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گویند، بعد از تصویب تاریخ دهم دی ماه به عنوان روز ملی شهر مشهد در شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی، مدارک و مستندات لازم برای تصویب این روز و ثبت آن در تقویم ملی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده بود.

در همین راستا مسئول دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز، دراین خصوص اظهار کرد: نام‌گذاری روز‌های خاص فرایند به‌خصوصی دارد، ابتدا در شورای فرهنگ عمومی استان تصویب و پس از آن به شورای فرهنگ عمومی کشور ارسال می‌شود. پس از تصویب در کمیته نام‌گذاری روز‌های خاص، در صحن علنی شورای فرهنگ عمومی کشور مطرح می‌شود که پس از تصویب در این مرحله نیز برای اخذ تاییدیه نهایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال می‌شود.

افشین تحفه‌گر افزود: ثبت روز‌های خاص در تقویم رسمی کشور کمی زمان می‌طلبد، ثبت روز ملی شهر مشهد در کمیته نام‌گذاری روز‌های خاص قرار دارد. امید است در تقویم ثبت شود، اما باید دید در شورای فرهنگ عمومی کشور چه اقداماتی انجام می‌شود بنابراین زمان دقیق آن مشخص نیست.

مسئول دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی با بیان اینکه مشهد در ارائه پیشنهاد نام‌گذاری روز‌های خاص پیشگام بوده است، ادامه داد: ثبت روز ملی مشهد در بخش استانی انجام شده و امروز در کمیته نام‌گذاری روز‌های خاص که در سطح کشور برگزار می‌شود، در حال بررسی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->