طحان نظیف: در صورت فقدان رئیس جمهور مراتب قانونی طی خواهد شد + فیلم ویدئو| امروز نوبت کشیک خدمتی شهید رئیس‌جمهور در حرم امام رضا (ع) بود رئیس جمعیت هلال احمر: اجساد مطهر در حال انتقال به معراج شهدای تبریز است + ویدئو در پی شهادت رئیس جمهور ایران، پاکستان عزای عمومی اعلام کرد فردا (۱ خرداد ماه) جلسه علنی مجلس تشکیل نمی‌شود اسامی شهدای خلبان و فنی هلیکوپتر حامل رئیس‌جمهور و هیئت همراه اعلام شد جنبش حماس درگذشت رئیس جمهور و وزیر خارجه را تسلیت گفت مخبر در صورت موافقت رهبری وظایف رئیس‌جمهور را انجام می‌دهد جلسه فوق‌العاده هیئت دولت در پی شهادت رییس جمهور + بیانیه واکنش‌های جهانی به شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه رئیسی در آخرین دیدارش با مردم چه گفت؟ + فیلم پیام تسلیت مقامات و شخصیت‌ها برای شهادت رئیس جمهور و هیات همراه رهبر اکثریت سنای آمریکا: شواهدى از خرابکارى در سقوط بالگرد رئیس‌جمهور ایران نیست ترور سردار رادان تکذیب شد فرمانده سپاه عاشورا: سرنوشت بالگرد و مسافران آن را نمی‌توان تایید کرد اولین فیلم از نمای دوربین‌های هوایی از لاشه بالگرد رئیس جمهور کولیوند: آثاری از زنده بودن سرنشینان بالگرد مشاهده نشده است + فیلم محل بالگرد رئیس جمهور پیدا شد + عکس و فیلم چین: آماده ارائه هرگونه کمک به ایران هستیم
سرخط خبرها

بایدن و شی جین‌پینگ بر سر احیای ارتباطات نظامی میان ۲کشور توافق کردند

  • کد خبر: ۱۹۴۸۲۰
  • ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۲
بایدن و شی جین‌پینگ بر سر احیای ارتباطات نظامی میان ۲کشور توافق کردند
جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در سانفرانسیسکو در ایالت کالیفرنیا، در اولین روز از نشست همکاری اقتصادی آسیا – اقیانوسیه، میزبان همتای چینی خود شی جین‌پینگ برای یک نشست دوجانبه بود.

به گزارش شهرآرانیوز، رؤسای جمهور آمریکا و چین را تعدادی از مقامات ارشد دولتی همراهی می‌کردند و پیش از گفت‌وگو‌های رسمی در روز چهارشنبه به وقت آمریکا، بیانیه آغازین خود را با خبرنگاران به اشتراک گذاشتند.

بایدن به شی یادآوری کرد که آن‌ها آخرین بار یک سال و یک روز پیش در بالی ملاقات کردند و او مشتاقانه منتظر گفت‌وگو‌های صادقانه و ویژه در مورد روابط آمریکا و چین است که به گفته او باید «مسئولانه مدیریت شود» تا از رقابت به تعارض تبدیل نشود.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین به همتای چینی خود گفت: من هرگز در آنچه به من گفتید شک نکردم.

شی جین‌پینگ هم خاطرنشان کرد که از زمان نشست بالی «خیلی اتفاقات» افتاده و از جمله مشکلات بزرگی که جهان با آن مواجه است، افزایش حمایت‌گرایی و اقتصاد جهانی پسا پاندمی «کُند» است. شی گفت که روابط چین و آمریکا «مهم‌ترین روابط دوجانبه در جهان» است و باید در چارچوب تغییرات عمده در حال انجام توسعه یابد. اشاره او احتمالاً به ظهور نظم جهانی چند قطبی است.

رئیس‌جمهوری چین گفت، چین و آمریکا باید از اختلافات خود فراتر بروند و راهی برای کنار آمدن بیابند. شی به بایدن گفت: «این غیرواقعی است که یک طرف، طرف دیگر را بازطراحی کند.»

شی جین‌پینگ روز سه‌شنبه برای نشست اپک ۲۰۲۳ وارد کالیفرنیا شد و این مجمع بین دولتی شامل ۲۱کشور از حاشیه اقیانوس آرام است.

احیای ارتباطات نظامی

در همین حال جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا پس از دیدار با شی جینپینگ در خلیج سانفرانسیسکو به خبرنگاران گفت واشنگتن و پکن کانال‌های ارتباطی بین ارتش‌های خود را باز خواهند کرد.

بایدن گفت: «ما به ارتباطات مستقیم، باز، شفاف و مستقیم بازگشته‌ایم.» او افزود که این تماس‌ها به جلوگیری از حوادث و سوتفاهم‌ها در طول دوره تنش روابط میان دو کشور مسلح به سلاح هسته‌ای کمک می‌کند.

رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد: «محاسبات نادرست جدی در هر دو طرف می‌تواند مشکلات واقعی و اساسی را برای کشوری مانند چین یا هر کشور بزرگ دیگری ایجاد کند. مذاکرات با شی بخشی از سازنده‌ترین و کارآمدترین بحث‌هایی بود که داشته‌ایم و در عین حال طرفین هنوز اختلاف‌نظر دارند.»

براساس گزارش روزنامه دولتی گلوبال‌تایمز چین، این ارتباطات «براساس برابری و احترام»، شامل جلسات کاری میان بخش‌های دفاعی و «مکانیسم مشاوره امنیت دریایی» دوجانبه خواهد بود.

به گزارش شینهوا، شی به بایدن گفت: «چین برنامه‌ای برای پیشی گرفتن یا کنار زدن ایالات متحده ندارد. به همین ترتیب، ایالات متحده هم نباید برای سرکوب و مهار چین برنامه‌ریزی کند.»

ایالات متحده و چین بر سر تایوان با هم درگیر شده‌اند و یکدیگر را به دامن زدن به تنش در آسیا و اقیانوسیه و فراتر از آن متهم کرده‌اند. روابط بین این کشور‌ها در اوایل سال ۲۰۲۳ زمانی که پنتاگون مدعی شد پکن یک بالون جاسوسی را بر فراز قلمرو آمریکا به پرواز درآورده است، بدتر شد. در همین حال، چین تاکید داشت که این بالون یک بالون هواشناسی است که از مسیرش منحرف شد. طرفین بعدا اتهاماتی مربوط به مانور‌های نظامی خطرناک شامل جت‌های جنگنده و کشتی‌های جنگی را مطرح کردند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->