نماینده مهاجران اهل تسنن در مشهد: امام خمینی (ره) نشان دادند که اسلام مرز ندارد یک مجاهد افغانستانی: امام خمینی (ره) برای مردم افغانستان سنگ تمام گذاشت طالبان به حکمتیار اجازه ترک کابل برای سفر به تهران را ندادند ابوطالب مظفری: افغانستانی‌ها امام‌خمینی(ره) را به‌عنوان یک رهبر سیاسی می‌شناختند عصمت‌اللهی: در اندیشه بلند امام، مرز جغرافیایی معنایی نداشت بیگانگی طالبان با دیپلماسی | پافشاری کابل بر پایان کار سرکنسول افغانستان در مشهد نخبگان افغانستانی از جایگاه امام خمینی (ره) در جهان اسلام گفتند تسهیلات جمهوری اسلامی ایران برای زائران افغانستانی اربعین ۱۴۰۳ مهاجران افغانستانی محله گلشهر در مراسمی یاد شهید رئیسی را گرامی داشتند نماینده افغان تبار پارلمان استرالیا پس از محکومیت جنایات اسرائیل استعفا داد احتمال بارندگی شدید در ولایت‌های بدخشان و نورستان (۱۰ خرداد ۱۴۰۳) واکنش وزارت خارجه به درخواست طالبان برای تغییر کادر سرکنسولگری مشهد | منطبق با روش‌های بین‌المللی اقدام کنید تیم ملی فوتسال افغانستان آنالیزور اسپانیایی به خدمت گرفت ساعت کاری مرز ماهیرود افزایش یافت | رشد وزنی ۹۰ درصدی صادرات به افغانستان از مرز ماهیرود عبدالله عبدالله از کمک‌های ایران به مردم افغانستان قدردانی کرد تیم ملی فوتسال افغانستان قبل از جام جهانی در ۳ تورنمنت شرکت خواهد کرد آمریکا و آلمان درباره پیوستن اوکراین به ناتو هشدار دادند برنامه بازی‌های تیم ملی فوتسال افغانستان در جام جهانی ازبکستان طرح پوشش بیمه‌ای اتباع و مهاجرین خارجی مجاز ساکن ایران آغاز شد سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: در جام جهانی همه راه‌ها به تیم‌های بزرگ ختم می‌شود
سرخط خبرها

مرکز خبرنگاران افغانستان: محدودیت‌های طالبان بر رسانه‌ها تاثیر منفی بر آگاهی و پیشرفت دارد

  • کد خبر: ۱۹۵۳۲۱
  • ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰
مرکز خبرنگاران افغانستان: محدودیت‌های طالبان بر رسانه‌ها تاثیر منفی بر آگاهی و پیشرفت دارد
مرکز خبرنگاران افغانستان در گزارش شش ماهه خود تاکید کرده است که محدودیت‌های طالبان بر رسانه‌ها تاثیر منفی بر آگاهی و پیشرفت دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، مرکز خبرنگاران افغانستان روز گذشته گزارش شش ماهه (نیمه اول سال ۱۴۰۲) خود را از وضعیت آزادی رسانه‌ها در افغانستان منتشر کرد.

گزارشی که نشان دهنده تشدید فشار بر رسانه‌های آزاد در این کشور، تغییر شدید محتوای کاری رسانه‌ها و بازداشت گسترده خبرنگاران است.

در گزارش مرکز خبرنگاران افغانستان آمده است که در حال حاضر (دو سال پس از بازگشت طالبان به قدرت) نه تنها در استان‌ها بلکه در کابل روند کاری معمول رسانه‌ها مختل شده و امکان تهیه و نشر گزارش‌های آزاد و تحقیقی و یا برنامه‌های چالشی رسانه‌ای به دلیل محدودیت شدید در دسترسی به اطلاعات از بین رفته است.

در این گزارش تصریح شده است که تلاش‌های طالبان بر رسانه‌ها به منظور تغییر محتوا با شدت بیشتری ادامه یافته و رسانه‌ها ناچار شده‌اند که محتوای کاری خود را به پوشش محض رویداد‌های انسان‌دوستانه و کمک‌های انسانی و یا برنامه‌های آموزشی با محتوای مورد تائید طالبان تغییر بدهند.

این در حالی است که محدودیت شدید بر خبرنگاران در زمینه ابراز نظر انتقادی در وضعیت موجود جاری در کشور حتی در فضای مجازی همچنان پابرجاست.

در گزارش مرکز خبرنگاران آمده است که درحالی که قانون رسانه‌ها و قانون دسترسی به اطلاعات به صورت تلویحی از سوی طالبان تائید شده و طالبان از «تعدیل اندک» این قوانین و ارسال آن‌ها به رهبری طالبان در قندهار برای اجرا خبر داده‌اند، اما عملکرد آنان بر مبنای دستورالعمل‌هایی بوده که در جریان دو سال گذشته صادر کرده‌اند.

تحقیق اخیر مرکز خبرنگاران افغانستان نشان می‌دهد که در این مدت دست کم ۱۳ دستورالعمل مرتبط با رسانه‌ها صادر شده که محتوای آن‌ها بسیار فراتر از تعدیلات اندک پیشنهادی طالبان در قوانین رسانه‌ای کشور می‌باشد و با رسانه‌ها و خبرنگاران نیز بر مبنای همین دستورالعمل‌ها برخورد می‌شود.

مرکز خبرنگاران افغانستان در شش ماه اول سال جاری، دست کم ۷۵ رویداد ناقض آزادی خبرنگاران و رسانه‌ها را ثبت کرده که شامل ۳۳ مورد بازداشت و ۴۲ رویداد تهدید بوده است. تقریبا اکثر بازداشت‌ها از سوی اداره استخبارات طالبان صورت گرفته است و در موارد تهدید خبرنگاران و رسانه‌ها نیز ادارات مختلف به ویژه استخبارات، اطلاعات و فرهنگ و امر به معروف دخیل بوده‌اند.

مرکز خبرنگاران افغانستان تاکید کرده است، محدودیت‌های اعمال شده بر رسانه‌های آزاد و خبرنگاران و نقض حقوق قانونی آنان نه تنها نتیجه بخش نیست، بلکه تبعات بسیار منفی بر آگاهی و پیشرفت افغانستان دارد.

این مرکز از طالبان خواسته است که با تجدید نظر در زمینه خط و مشی رسانه‌ای‌شان، از تحمیل خواسته‌های ناموجه و فراقانونی بر خبرنگاران و رسانه‌ها خودداری کنند و زمینه کار در محیط بدون ترس و عاری از خودسانسوری را فراهم سازند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->