افغانستان ناایمن‌ترین کشور در جنوب آسیا با موافقت AFC قهرمان فوتبال باشگاهی افغانستان به رقابت‌های چلنج لیگ آسیا می‌رود هزار روز محرومیت از تحصیل دختران افغانستانی ترافیک در مسیر تردد کامیون‌های ایرانی در مرز افغانستان نظر کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری درباره مهاجران افغانستانی چیست؟ شیوع تب کریمه کنگو در افغانستان افزایش یافته است سرلشکر باقری بر «سامان‌دهی اتباع بیگانه» و انسداد مرز‌ها تاکید کرد کابل؛ مسیر جدید پروازی ایران‌ایر معاون وزارت دادگستری: بیشترین آمار زندانیان خارجی در ایران مربوط به افغانستانی‌هاست خلاصه بازی افغانستان و کویت در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ + ویدئو طالبان در تلاش برای یافتن شریک برای استخراج نفت | شرکت‌های ایرانی در کابل پایان یک رویا | نه افغانستان نه هند؛ کویت صعود کرد پخش زنده بازی افغانستان و کویت مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ (۲۲ خرداد ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین وزرای خارجه بریکس بر حل مسئله افغانستان برای تأمین امنیت منطقه تأکید کردند محمد حیدری، مربی افغانستانی کادر فنی تیم ملی فوتسال: موفقیت ما نتیجه تلاش و برنامه‌ریزی بود سرمایه‌گذاران افغانستانی ۳ میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند حساسیت بالا تاریخ و ساعت بازی افغانستان و کویت در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ را تغییر داد کنعانی: طرف افغانستان گفته در رابطه با کنسولگری مشهد طبق چهارچوب عمل خواهد کرد کاظمی‌قمی: دیوارکشی مرز با افغانستان مورد تأکید مقامات ارشد است | درباره عکاس مشهدی، به‌شدت با خاطی برخورد شد تروریسم هنوز افغانستان و کشورهای همسایه آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد | روند تحولات افغانستان بر منطقه اثرگذار است
سرخط خبرها

طالبان: به معاهده حقابه ایران متعهد هستیم

  • کد خبر: ۱۹۷۰۱۳
  • ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۹
طالبان: به معاهده حقابه ایران متعهد هستیم
سخنگوی حکومت طالبان بار دیگر با مشروط کردن ارایه حقابه ایران تأکید کرد که افغانستان به معاهده حقابه ایران همچنان متعهد است در صورتی که آب باشد.

به گزارش شهرآرانیوز، ذبیح الله مجاهد با اشاره به حقابه ایران گفت: در صورتی که آب باشد افغانستان به معاهده حقابه ایران از رودخانه هلمند (هیرمند) متعهد است.

براساس معاهده افغانستان و ایران که در سال ۱۳۵۱ شمسی به امضا رسید، تهران حق دارد سالانه ۸۲۰ میلیون متر مکعب آب از این رودخانه که در ایران به هیرمند معروف است دریافت کند.

سخنگوی حکومت طالبان مدعی شد که در حال حاضر در افغانستان خشکسالی وجود دارد و افغان‌ها با مشکل کمبود آب روبه‌رو هستند.

پیش‌تر یک گروه کاری مشترک بین افغانستان و ایران با هدف پیگیری موضوع حقابه تشکیل شده بود.

شماری از کارشناسان مسائل سیاسی بر حل حقابه ایران از هیرمند تأکید می‌کنند و معتقدند که دو طرف باید در این مورد گفتگوی مؤثر انجام دهند تا در روابط کابل و تهران هیچ مشکلی ایجاد نشود.

«امیرخان متقی»، وزیر خارجه حکومت طالبان پیش از این درباره حقابه ایران گفته بود: «همان اندازه که دلسوز مردم خود هستیم، دلسوز مردم سیستان و بلوچستان نیز هستیم و درد آن‌ها را درد خود می‌دانیم».

وی تأکید کرده بود که افغانستان به حقابه ایران بر اساس معاهده ۱۳۵۱ که میان دولت‌های وقت دو کشور به امضا رسیده، متعهد است.

متقی تصریح کرده بود که موضوع آب نباید سیاسی شود و چنین مسائلی به جای سر و صدای رسانه‌ای باید از مسیر تفاهم و گفتگو حل شود.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->