پیام تسلیت استاندار خراسان رضوی به مناسبت شهادت ریاست محترم جمهوری  بهادری جهرمی: عزای عمومی خللی در امتحانات دانش‌آموزان ایجاد نخواهد کرد هیئت دولت سرپرست وزارت امور خارجه را مشخص کرد رهبر معظم انقلاب: رئیس جمهور جدید ظرف ۵۰ روز انتخاب شود | محمد مخبر در مقام مدیریت قوه‌ی مجریه مراسم تشییع پیکر رئیس جمهور و هیئت همراه (۱ خرداد ۱۴۰۳) در تبریز برگزار می‌شود اعلام ۵ روز عزای عمومی در پی شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه | پیام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت پوتین شهادت رئیسی را به رهبر معظم انقلاب تسلیت گفت قالیباف: ابراهیم رئیسی در قلب ملت ایران جا داشت و یادش جاودانه شد جلسه فوق‌العاده سران قوا به میزبانی معاون اول رئیس جمهور | مخبر: راه شهید آیت‌الله رئیسی را بدون هیچ خللی دنبال خواهیم کرد بیانیه وزارت امور خارجه در پی شهادت آیت الله رئیسی، وزیر امور خارجه و هیئت همراه حسن روحانی: صفحه تلخی در کتاب انقلاب اسلامی ورق خورد تسلیت الهام علی‌اف به مقام معظم رهبری برای شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه پیام تسلیت رئیس اقلیم کردستان عراق برای شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه واکنش‌ مراجع تقلید به شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه پیش‌بینی قانون اساسی برای شرایط فقدان رئیس جمهور غروب خادم‌الرضا (ع) در شب طلوع خورشید هشتم  عراقچی: در شوک خبر شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه هستم + فیلم پلیس فتا در مورد رصد فضای مجازی و برخورد با شایعات مرتبط با شهادت رئیس جمهوری بیانیه داد سرپرست وزارت امور خارجه چگونه انتخاب می‌شود؟ طحان نظیف: در صورت فقدان رئیس جمهور مراتب قانونی طی خواهد شد + فیلم
سرخط خبرها

عسگری: بخشی از کاهش تولید توسط قطعه سازان و خودروسازان عمدی است

  • کد خبر: ۲۰۲۴۰۹
  • ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۰
عسگری: بخشی از کاهش تولید توسط قطعه سازان و خودروسازان عمدی است
نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: به نظر می‌رسد بخشی از کاهش تولید توسط قطعه سازان و خودروسازان عمدی است، همانطور که در بحث احتکار خودرو نیز وجود داشت که اخیرا برطرف شد.

به گزارش شهرآرانیوز، مهدی عسگری با اشاره به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره تولید و فروش خودرو و قطعات آن گفت: در وهله اول باید ریشه‌ها و علت کاهش تولید قطعات خودرو مورد بررسی قرار گیرد؛ به نظر می‌رسد چرخه معیوب غیرطبیعی در حال اتفاق افتادن است که دارای یک سری ذی‌نفعانی بوده که نفع آن‌ها در کاهش تولید خودرو است.

وی توضیح داد: با کاهش تولید، عرضه کم و قیمت خودرو زیاد می‌شود؛ گرانی خودرو برای مردم ضرر و فاجعه است، اما برای یک عده نفع دارد که بخشی از قطعه‌سازان در این نفع شریک هستند، پس باید این موضوع به صورت دقیق ریشه یابی شود که در چه قطعاتی کمبود داریم و دلیل کاهش تولید خودرو چیست؟

عسگری یادآور شد: در صورت حاکم بودن شرایط طبیعی بر تولید، قطعه‌ساز از افزایش تولید استقبال می‌کند، چون سود آن‌ها در افزایش تولید است؛ کاهش تولید همچون همان احتکار کردن خودرو است.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: طبق تجارب قبلی، به نظر می‌رسد بخشی از کاهش تولید توسط قطعه سازان و خودروسازان عمدی است البته نمی‌خواهم قضاوت کنم، اما نوعا این تجربه را داشته‌ایم همانطور که در بحث احتکار خودرو هم این وضعیت را شاهد بودیم که اخیرا برطرف شد.

وی توضیح داد: احتکار این گونه بوده که خودرو‌هایی را دپو کرده و به بهانه‌های مختلف همچون نبود قطعه عرضه نمی‌کردند؛ برخی بهانه‌ها واقعی بود منتها برخی دیگر واقعیت نداشت و یک نوع احتکار محسوب می‌شد.

عسگری در جمع بندی گفت: گاهی کاهش تولید حربه‌ای برای برخی از ذینفعان محسوب می‌شود که با تنظیم میزان عرضه به بازار، قیمت را به نفع خودشان مهندسی می‌کنند؛ این راهکار مقابله برای از بین بردن ریشه‌های تعارض منافع از سوی وزارت صمت و شورای رقابت است.

مصوبه مجلس برای اصلاح ساختار سهامداری شرکت‌های خودروساز

وی ادامه داد: در همین راستا مجلس در لایحه برنامه هفتم اصلاح ساختار سهامداری شرکت‌های خودروساز را تصویب کرد به گونه‌ای که سهام دارای تعارض منافع حذف می‌شود، همچنین باید قطعه سازان دارای سهام در شرکت‌های خودروساز و مشمول تعارض منافع و مخل رویه رقابتی، سهامشان را واگذار کرده یا اینکه از آن‌ها سلب حق رای می‌شود؛ این روشی برای خارج کردن ریشه‌های تعارض منافع است.

عسگری در پایان مجددا گفت: این کار با تشخیص شورای رقابت انجام می‌شود و سهام دارای زمینه ایجاد اختلال در رقابت شناسایی شده و بعد آن‌ها مکلف به واگذاری سهام بوده و یا اینکه حق رای از آن‌ها سلب می‌شود.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->