خزعلی: آیت‌الله رئیسی بر تحکیم خانواده و پیگیری امور بانوان تاکید داشتند هشت چکاپ مهم برای بانوان فیلم «زنانی که با گرگها دویده‌اند» اکران می‌شود؟ خزعلی: به دنبال افزایش دورکاری برای مادران شاغل هستیم بازارچه محصولات بانوان کارآفرین در دهه کرامت به صورت کشوری برگزار شد تصاویری بی‌مانند از جلوه‌های هنر در حرم بو می‌کشم طراوت این چشمه‌سار را ندا شهسواری برای سومین بار المپیکی شد گپ‌وگفت با نویسنده‌ای که ۴ کتاب امام‌رضایی دارد | هیچ‌وقت به تکرار نرسیدم گوهرشاد خاتون گزارشی از حضور کاروان «زیر سایه خورشید» در منازل خانواده شهدا | مهمانِ مامان در آستانه تاریخ رند (۰۳/۰۳/۰۳) وزارت بهداشت برای متقاضیان سزارین‌های تقویمی خط‌ونشان کشید درباره خبرنگار شهیر فلسطینی که مهمان جشنواره «صبح» است | خون دلی که لعل شد‌ تیم ملی هاکی بانوان کشور در جایگاه پنجم آسیا قرار گرفت مردان و زنان ایرانی سال گذشته در چند سالگی پدر و مادر شدند؟ آشنایی با بیماری‌های شایع زنان و درمان آن اضطراب درونی والدین و چرخه سرنوشت فرزندان نگاهی به کارنامه استاد دانشگاه رادیوی «پکن» که بانویی مشهدی بود | سه میلیون کلمه چینی فارسی شد برنامه‌های جوانی جمعیت از رشد ۱۸ درصدی زایمان‌های سوم به بعد تا پیشگیری از سقط ۴۰۰۰ جنین بانوان بخوانند| عفونت‌های زنان و چند باور اشتباه آمار طلاق پس از ۳ دهه کاهشی شد
سرخط خبرها
سوژه‌های شهربانو باید با نگاه به هویت شهر مشهد ساخته شود

سوژه‌های شهربانو باید با نگاه به هویت شهر مشهد ساخته شود

  • کد خبر: ۲۰۲۷۸۹
  • ۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۵
کارگردان فیلم سرهنگ ثریا گفت: آثار ارائه شده در رویداد روایت شهر باید در بستر هویت شهر مشهد ارائه شود در غیر اینصورت دیگر نمی‌توان آن را ویژه شهربانو دانست.

به گزارش شهرآرانیوز، لیلی عاج در کارگاه "روایتگری، روایت زنانه" که عصر امروز در رویداد روایت شهر بخش شهربانو در محل کارخانه نوآوری و خلاقیت مشهد برگزار شد اظهار کرد: برای شناخت و پرداخت یک اثر باید موقعیت یابی مناسب صورت گیرد و بدانیم چه زمانی اطلاعات به مخاطب بدهیم یا ندهیم و نحوه داستان سرایی و پیدا کردن نقطه شروع و پایان خوب و نقاط طلایی، از جمله ترفند‌های ماندگاری مخاطب پای اثر است. تغییر زاویه دید باعث تولید آثار خلاقانه می‌شود.

عاج با بیان این مطلب که از میان سوژه‌های مطرح شده قصه خدیجه میرشکار، نخستین زن اسیر که در مشهد زندگی می‌کند را انتخاب کردم افزود: خبرنگار فقط اطلاعات اولیه در گزارش و پژوهش خود می‌دهد، اما فیلمساز باید به دنبال درام ماجرا باشد تا زاویه دید مناسب را در یک داستان را پیدا کند. این مسئله است که باعث می‌شود یک داستان، به خوبی روایت شود.

وی ادامه داد: آنچه توسط خبرنگاران ارائه شد تنها ماده خام است و تا زمانی که درام به آن اضافه نشود نقش فیلمساز دیده نمی‌شود.

وی خطاب به حاضران گفت: اگر علاقمندی جدی در رشته‌های هنری دارید از خدا بخواهید مسیر را برای شما هموار کند. سعی کنید آثار هویت شهری را در قصه‌ای که مربوط به آن شهر و فرهنگ است نشان دهید در غیر اینصورت اگر یک زن را بدون نشانه گذاری هویتی شهر مشهد نشان دهید دیگر نمی‌توان آن را ویژه شهربانو دانست و تبدیل به قصه یک زن موفق به صورت عام می‌شود.

این کارگردان تئاتر ابراز کرد: باید با بارش فکری و طوفان فکری به نتایج دلخواه رسید تا بتوان تمامی عناصر شهر مشهد را در آثار نشان داد.

لیلی عاج عنوان کرد: فضاسازی یکی از راهکار‌های ساخت فیلم است که می‌تواند یک روایت را به مخاطب نشان دهد. ترس، خشم، مهربانی و احساسات و افکار شی نیستند که بتوان آن‌ها را به تصویر کشید، اما نشانه‌هایی وجود دارد که می‌توان به واسطه آنها، مفاهیم را به مخاطب منتقل کرد مانند چشم‌های قرمز نشان دهنده خشم است یا صدا‌های عجیب و وهم آور، ترس را نمایان می‌سازد.

عاج تصریح کرد: انتخاب در هر بستری مهم است. همه چیز به انتخاب افراد بستگی دارد. انتخاب شما به همراه پشتکار، باعث می‌شود شما به یک کارگردان، نویسنده یا فیلمساز خوب تبدیل شوید. این انتخاب‌هاست که سرنوشت ما را می‌سازد و به همین ترتیب انتخاب یک برش از زندگی شخصیت‌های مطرح شده در شهربانو می‌تواند یک اثر را تبدیک به اثری خاص کند.

وی خاطرنشان کرد: پرداختن به قهرمان و ضد قهرمان، طراحی موقعیت دشوار و باز روایت و تماشای فیلم‌های بیوگرافی، استفاده از تخیل در قصه پردازی از دیگر مهارت‌ها برای افزایش جذابیت داستان است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.