حمله موشکی مقاومت عراق به یک هدف حیاتی رژیم صهیونیستی + فیلم «کامالا هریس» از اعطای کمک ۱.۵ میلیاردی آمریکا به اوکراین خبر داد پورمحمدی: مشی نظام تحمل و مدارا بود | آن‌ها خشونت را شروع کردند پزشکیان: صدای اقوام در ریاست‌جمهوری خواهم بود اذعان ارتش رژیم اسرائیل به هلاکت ۸ نظامی صهیونیست در رفح جلیلی: حجاب و فیلترینگ، پاسخ فرهنگی دارد نه امنیتی + فیلم سرایا القدس کوادکوپتر رژیم صهیونیستی را ساقط کرد قالیباف: یک مدیریت قوی توان اجرای برنامه هفتم توسعه را دارد + فیلم حمله قسام به اشغالگران در محور نتساریم با موشک‌های رجوم + فیلم وقوع یک حادثه امنیتی در شرق عدن (۲۶ خرداد ۱۴۰۳) صحبت های حمید نوری پس از ورود به ایران در فرودگاه مهرآباد تهران + فیلم زمان آخرین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ تغییر کرد حمید نوری وارد ایران شد+ فیلم پزشکیان: برای نجات ایران همه باید مشارکت کنند + فیلم سخنگوی وزارت خارجه: آزادی حمید نوری جلوه دیگری از دیپلماسی اقتدار کشورمان است اتهام‌زنی تروئیکای اروپا درباره پیشرفت‌های هسته‌ای ایران کمین ترکیبی گردان‌های قسام علیه صهیونیست‌ها در جنوب غزه حمید نوری چرا به سوئد رفته بود و چگونه دستگیر شد؟ مجری مناظرات انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ کیست؟ عطیه نوری: آزادی پدرم نتیجه دیپلماسی قدرتمند شهدای خدمت است
سرخط خبرها

هشدار دادگاه لاهه به نقض کنوانسیون نسل‌کشی از سوی اسرائیلی‌ها

  • کد خبر: ۲۰۸۶۴۳
  • ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶
هشدار دادگاه لاهه به نقض کنوانسیون نسل‌کشی از سوی اسرائیلی‌ها
یک کارشناس حقوق بین‌الملل گفت: دیوان بین‌المللی دادگستری در این زمینه هشدار داد که اسرائیلی‌ها کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت نسل‌کشی را نقض کرده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز، سیدداوود آقایی اقدام دیوان بین‌المللی دادگستری و محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی را یک گام رو به جلو عنوان کرد و اظهار داشت: صدور حکم موقت علیه رژیم صهیونیستی اقدامی بسیار مثبت است، زیرا این حکم از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری که یک مرجع قضایی بین‌المللی است، صادر شده است.

وی خاطرنشان کرد: این حکم نهایی نیست و یک دستور موقت و خواسته‌ای برای تعیین تکلیف غزه است که به طور قاطع خواستار آتش‌بس نشده‌اند؛ به این دلیل که دیوان نمی‌خواهد خود را در جایگاه شورای امنیت قرار دهد که در این زمینه تصمیم گیرد، زیرا اعلام آتش بس و مقابله با جنگ‌ها بر عهده شورای امنیت است و دیوان نخواسته است نقشی که بر عهده شورای امنیت است، بر عهده گیرد.

کارشناس حقوق بین‌الملل تصریح کرد: آفریقای جنوبی خواستار آتش‌بس و خواستار پایان همه رنج‌های مردم غزه شده است و باید منتظر صدور حکم نهایی دیوان بین‌المللی دادگستری ماند که ممکن است مقداری زمان‌بر باشد. دیوان به طور صریح باید به اینکه رژیم اسرائیل مرتکب جنایت جنگی و نسل کشی شده استناد کند که این موضوع می‌تواند یک سند معتبر در محکومیت رژیم صهیونیستی باشد.

آقایی با اشاره به مواضع مقامات کشور‌های مختلف در قبال صدور حکم اولیه، تاکید کرد: این حکم در جهت تامین بخشی از کاستی‌ها است و می‌توان امید داشت که در چنین مواردی کشور‌های دیگر اقدامات قانونی لازم را انجام دهند و رژیم صهیونیستی را به محاکمه بکشانند. امیدواریم در حکم نهایی از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری جدیت بیشتری صورت گیرد.

کارشناس حقوق بین‌الملل افزود: این حکم از یک منظر الزام‌آور است و دولت‌هایی که عضو دیوان بین‌المللی هستند، متعهدند به احکام صادره از این دیوان عمل کنند، اما در بسیاری از موارد، احکام دیوان اجرا نشده، ولی در حکم نهایی که قرار است صادر شود، پیش‌بینی‌هایی مبنی بر اینکه در چارچوب سازمان ملل، دولت محکوم‌له که حکم نفس آن صادر شده و از طرف محکوم علیه حکم اجرا نشده، می‌تواند به شورای امنیت شکایت ببرد. در این قضیه اعضای مرجع تصمیم‌گیرنده، آمریکا، انگلیس و فرانسه، حامی رژیم صهیونیستی هستند و به همین دلیل اجرای حکم دیوان بین‌المللی دادگستری سخت به نظر می‌رسد.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->