تداوم رکود در بازار مسکن (۲۴ خرداد ۱۴۰۳) یک دستورالعمل مهم به شبکه بانکی ابلاغ شد + جزییات قیمت نمایندگی و بازار آزاد امروز خودرو‌های خارجی + جدول قیمت (۲۴ خرداد ۱۴۰۳) اختلاف ۱۰۰ تا ۳۹۰ میلیون تومانی قیمت کارخانه و بازار آزاد خودرو‌های داخلی | قیمت خودرو‌های داخلی (۲۴ خرداد ۱۴۰۳) چهار رشته صنایع دستی خراسان‌رضوی احیا شده است اظهارات اقتصادی نامزد‌های انتخابات در سومین روز تبلیغات چه بود؟ (۲۴ خرداد ۱۴۰۳) سرعت مهاجرت نیروی انسانی افزایش یافت | کمبود نیروی کار ساده با موجودی ۲۰ میلیون تومان در مشهد چه گوشی می‌توان خرید؟ | قیمت امروز انواع موبایل (۲۳ خرداد ۱۴۰۳) تولید در تنگنای نقدینگی و مواد اولیه | ۱۴۹ واحد تولیدی راکد در خراسان رضوی سهام‌داری خسته‌کننده در بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۳ خرداد ۱۴۰۳) بررسی فایل‌های رهن و اجاره در بولوار وکیل‌آباد مشهد (۲۳ خرداد ۱۴۰۳) خراسان‌رضوی رتبه دوم کشور را در پایین‌ترین نرخ بیکاری دارد+ فیلم قیمت ارز، طلا، سکه و بیت‌کوین امروز (۲۳ خرداد ۱۴۰۳) | نوسان دلار در کانال ۵۹ هزار تومان نرخ‌نامه مصوب و جدید آرایشگاه‌های مردانه در مشهد اعلام شد (۲۳ خرداد ۱۴۰۳) قیمت نمایندگی و بازار خودرو‌های خارجی امروز (۲۳ خرداد ۱۴۰۳) قیمت کارخانه و بازار خودرو‌های داخلی امروز (۲۳ خرداد ۱۴۰۳) | اختلاف قیمت ۴ تا ۵۷ درصدی اظهارات اقتصادی ۳ نامزد انتخابات ریاست جمهوری در دومین روز رقابت ۲۶ هکتار از اراضی کشاورزی در شهرستان مشهد آزادسازی شد ۸۸۲ دستگاه غیرمجاز استخراج رمزارز در مشهد امحا شد محاسبه پلکانی هزینه برق در فصول گرم چگونه است؟ دوای دولت چهاردهم برای درمان بورس چیست؟ قیمت دلار با کدام استراتژی دولت چهاردهم سقوط می‌کند؟ مجوز افزایش قیمت خودرو صادر شد
سرخط خبرها

بحران ارزی، مانع واردات خودرو شد

  • کد خبر: ۲۱۰۶۳۸
  • ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۳
بحران ارزی، مانع واردات خودرو شد
کارشناس صنعت خودرو گفت: خودروسازان معتبر دنیا با ما کار نمی‌کنند و کسانی که در حال حاضر خودرو وارد می‌کنند از واسطه‌ها می‌خرند و آن واسطه‌ها هم خیلی ضعیف هستند.

به گزارش شهرآرانیوز، آنطور که وزارت صمت در دوران ریاست فاطمی‌امین وعده داده بود باید ۲۰۰ هزار خودرو تا پایان خرداد ۱۴۰۲ وارد کشور می‌شد، اما اکنون آمار واردات خودرو به ده هزار دستگاه هم نرسیده است و خودرو‌های وارداتی هم با روندی کند، قیمتی بالا و حاشیه‌هایی همچون چینی بودن به کشور می‌آیند.

هنوز به بخش اعظم ۳۱ هزار نفری که در اسفند سال گذشته ۵۰۰ میلیون تومان پول بلوکه کرده‌اند و خودروی خارجی ثبت نام کردند، خودرویی تحویل داده نشده است. عباس علی‌آبادی، وزیر کنونی صمت معتقد است که وضعیت این ۳۱ هزار نفر تا پایان سال تعیین تکلیف خواهد شد، اتفاقی که دیگر با نزدیک شدن به ماه پایانی سال بعید می‌رسد.
امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو و استاد دانشگاه دلایل کندی روند واردات خودرو و همچنین مزایا و معایب این طرح را بررسی کرده است که در ادامه می‌خوانید.

بحران ارزی مانع واردات خودرو شد

امیرحسن کاکایی گفت: سال ۹۷ بانک مرکزی برای این که مانع از ایجاد چالش‌های بزرگتر شود تصمیم گرفت که در کنار کار‌های دیگر جلوی واردات خودرو را بگیرد و با این کار قصد مردم آزاری نداشت، فقط تشخیص داد که باید امور را اولویت‌بندی کند و ارز تخصیص دهد.

این کارشناس حوزه خودرو ادامه داد: در سه سال گذشته وکلای مجلس بدون توجه به مسائل سیستمی تصمیم گرفتند و راه حل رفع مشکلات مربوط به خودرو را بازشدن مسیر واردات خودرو دیدند، اما، چون از لحاظ سیستمی خیلی از مسائل حل نشده بود و شاید هم قابل حل نباشد، واردات خودرو در سال پیش اجرا نشد و امسال هم تا به این لحظه می‌گویند حدود ۴ هزار و خورده‌ای خودرو وارد کشور شده است.

وی درخصوص روند کند واردات خودرو گفت: به جزء بحث کمبود ارز و افزایش قیمت دلار، یک مشکل اساسی دیگر هم داریم و آن این است که خودروسازان معتبر دنیا با ما کار نمی‌کنند و کسانی که در حال حاضر خودرو وارد می‌کنند از واسطه‌ها می‌خرند و آن واسطه‌ها هم خیلی ضعیف هستند و به هیچ وجه نمی‌توانند در قبال آن فروش ضمانت بدهند.

سفارش خودرو، سفارش سرجالیز نیست

این استاد دانشگاه توضیح داد: خودرو چیزی نیست که الان سفارش بدهی و یک ماه بعد سر جالیز تحویل بگیری، زمان می‌برد، به خصوص این که در دنیا یک کمبود خودرو نسبت به تقاضا وجود دارد.

کاکایی در پاسخ به این سوال که آیا طرح واردات خودرو شکست خورده است، گفت: بله، حتی اگر الان ۵۰ هزار خودرو هم وارد شده بود این طرح شکست خورده بود. واردات وقتی چیز خوبی است که باعث کاهش قیمت‌ها و افزایش رقابت و کیفیت شود و که به شما قول می‌دهم این اتفاق نخواهد افتاد.

طرح واردات خودرو شکست خورده است

وی با تاکید بر این که از ابتدا گفتم طرح واردات خودرو شکست خورده است، گفت: مشکل ما که واردات خودرو نیست، مشکل اساسی ما کمبود ارز است و از طرفی ساختار‌های نامناسب صنعت خودرو است، مگر ساختار با واردات حل می‌شود، تا زمانی که سیاست‌گذاری‌ها درست نشود و مسئولین دست از سیاسی کاری و بازی از صنعت خودرو نکشند، مشکل حل نمی‌شود. برای نمونه شما ببینید مگر اخیرا که مونتاژکاران رشده کرده‌اند، وضعیت مردم بهتر شده است؟ این سبب شده فقط یک عده که پولدار هستند راحت خودرو بخرند، اما مشکل عامه مردم که حل نشده است.

این استاد دانشگاه گفت: آیا زمانی که اوج واردات خودرو بود وضع مردم خوب شده بود؟ خیر، بنابراین هرچند واردات خودرو در اصل خوب است، اما راه حل رفع مشکلات صنعت و بازار خودرو نیست و اصلا یک نکته انحرافی و از اشتباهات تاریخی سیاست‌گذاران بود، نه این که اشتباه سهوی باشد، عمدا این کار را مطرح کردند تا مردم را سرگرم کنند و پاسخگو نباشند.

مجلس مشکل ساختاری صنعت خودرو را حل نکرد

کاکایی می‌گوید: سه سال است که طرح ساماندهی صنعت خودرو قانون شده، گفتند ما صنعت را درست می‌کنیم و خبری نشد، وکلای مجلس کدام مشکل ساختاری صنعت خودرو را حل کردند، با این طرح مردم را سرگرم کردند و ذاتا اشتباه بزرگی بود.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: مشکل اصلی ما صنعت خودرو است که روی هواست و اوضاع هم هر روز بدتر می‌شود.

منبع: اکونگار

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->