معاون هنری اداره تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شد «جمعه‌بازار کتاب مشهد» در جمعه بارانی مشهد (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تصاویر «زهرا خوشکام» همسر علی حاتمی درگذشت (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت مرگ بروسلی چه بود؟ نقد و بررسی فیلم سینمایی «مست عشق» در برنامه هفت (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) مصطفی رحماندوست: خلق نگاه تازه از دنیای کودکان در شعر رضوی نیاز این حوزه است بر مدار نور به پیشواز میلاد هشتمین نور | افتتاح نمایشگاه خوشنویسی طلاب حوزه علمیه در آستانه میلاد حضرت رضا (ع) روایتی کافکایی از یک طنز تلخ | گفتگو درباره رمان «کمیته» رونمایی از نقاشی پرحاشیه چارلز سوم «زنانی که با گرگ‌ها دویده‌اند» ساخته امیراطهر سهیلی روی پرده سینما رفت + فیلم «زخم کاری» و «سووشون» در انتظار پخش از شبکه نمایش اگر دستت را رها کردم روایت‌های دیده نشده از زائران امام رضا (ع) «حماسه» جاری در ادبیات «پرونده مختارنامه» در نمایشگاه کتاب استقبال از «مکس دیوانه» در جشنواره کن
سرخط خبرها

جوانان انقلابی و تأثیرگذاری انتخاباتی

  • کد خبر: ۲۱۲۶۲۱
  • ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۲
جوانان انقلابی و تأثیرگذاری انتخاباتی
سال ۵۸ است و همچنان شوق مبارزه و آرمان گرایی و حرارت انقلاب اسلامی در وجودشان سرشار است. رد بصری این فضای غالب را می‌شد در همه جا دید. مثل این مدرسه یا مسجدی که بخشی از آن در زمینه عکس خودی نشان می‌دهد.

عینک‌های کائوچویی، مو‌های چتری، کاپشن‌های نظامی و چریکی، این‌ها مشخصات معمول ظاهر جوانانی بود که در حال عبور از سال‌های آخر دهه ۵۰ و رسیدن به دهه پرحرارت ۶۰ بودند. آن‌ها به تازگی یک دگرگونی و مبارزه بزرگ را به پیروزی رسانده بودند. سال ۵۸ است و همچنان شوق مبارزه و آرمان گرایی و حرارت انقلاب اسلامی در وجودشان سرشار است. رد بصری این فضای غالب را می‌شد در همه جا دید. مثل این مدرسه یا مسجدی که بخشی از آن در زمینه عکس خودی نشان می‌دهد.

بریده‌ای از سخنان امام خمینی (ره) مبنی بر اهمیت انتخاب اکثریت و یک نمایشگاه دیواری با شاخصه‌های مبارزاتی در مسیر رسیدن به صندوق رأی. ۲۴ اسفند ۱۳۵۸ است و اولین انتخابات مجلس شورای اسلامی یک سال پس از پیروزی انقلاب. سه جوان درون قاب حرارت انقلابی شان را به محل رأی گیری هم آورده اند.

مشغول هم فکری باهم روی تکه‌ای جدا شده از روزنامه برای انتخاب افراد مدنظرشان هستند. اهمیت اتفاق را می‌توان از جدیت چهره شان که بی توجه به دوربین عکاس (که آن روز‌ها مثل امروز دوربین چیزی عادی و آشنا نبود) هستند، متوجه شد.

در اولین انتخابات مجلس شورای ملی هزارو ۹۰۰ نفر کاندیدای ورود به مجلس شدند که از آن میان ۵۴۰ نفر، نامزد نمایندگی از تهران و مابقی کاندیدای دیگر شهر‌های کشور بودند. در مجموع پس از دو مرحله انتخابات ۲۶۳ نفر که در میان آن‌ها چهره‌های شاخص انقلابی هم بودند به مجلس راه یافتند و اولین مجلس شورای اسلامی در هفتم خرداد ۱۳۵۹ رسما آغاز به کار کرد.

اما نکته مهم شهادت ۲۷ تن از این نمایندگان در حادثه تروریستی هفتم تیر سال بعد بود. فاجعه تلخ و ننگین انفجار دو بمب در دفتر حزب جمهوری اسلامی باعث شد این نمایندگان در کنار چندین دولتمرد و افراد مهم انقلاب به شهادت برسند که سرآمد آن‌ها شهادت دکتر سید محمد بهشتی به عنوان رئیس قوه قضاییه بود.

*عکس از آرشیو قدیمی خبرگزاری ایرناست که متأسفانه عکاس آن شناخته شده نیست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->