«حبيب هشتمين خورشيد»؛ اولين كتاب درباره شهيد رئيسی رونمايی شد فیلم‌های سینمایی تلویزیون برای نیمه خرداد؛ از «صنوبر» تا «پا به پای آفتاب» رقابت سریال «نوبت لیلی» در جشنواره‌ بریتانیا برگزیدگان جشنواره دانشجویی موسیقی نواحی معرفی شدند + اسامی پخش مستند «پدر، پسر، گلوله» از شبکه دو به مناسبت قیام ۱۵ خرداد پوستر فیلم سینمایی «عطرآلود» منتشر شد + عکس بازپخش اپیزودهایی از «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» در نیمه خرداد + زمان پخش فراخوان جایزه پژوهش سال سینما منتشر شد + جزئیات تلویزیون ریسکِ تغییر مجری مناظره‌ها را می‌پذیرد؟ او با تمام رهبران خاورمیانه فرق داشت | روایتی از گفتگو‌ی اوریانا فالاچی با امام خمینی (ره) «ماه پنهان» محمدرضا یکانی در مراحل پایانی تولید آموزش به نسل جدید در بستر یک فیلم تلویزیونی | گزارشی از اکران خصوصی «محله باصفا» یک جای خالی و چند علامت سؤال | درنگی بر دلایل ضعف آثار سینمایی و تلویزیونی با محوریت امام خمینی (ره) اکران فیلم‌های کوتاه برگزیده فیلم فجر در سینماهای هنر و تجربه ماهرشالا علی در دنباله جدید «دنیای ژوراسیک» جزئیاتی از ساخت فیلم تگزاس ۴ و ۵ و حضور پژمان جمشیدی
سرخط خبرها

آلبوم جدید «موسیقی عرب‌های خوزستان» منتشر شد + جزئیات

  • کد خبر: ۲۱۴۰۳۶
  • ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶
آلبوم جدید «موسیقی عرب‌های خوزستان» منتشر شد + جزئیات
آلبوم «موسیقی عرب‌های خوزستان» پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

به گزارش شهرآرانیوز؛ «موسیقی عرب‌های خوزستان» عنوان یکی از تازه‌ترین آلبوم‌های مرتبط با موسیقی نواحی مشتمل بر موسیقی شهری و روستایی، موسیقی صحرانشینان و گونه‌های دیگر این منطقه است که وارد فرآیند فروش محصولات موسیقایی شد.

محمود مشهودی پژوهشگر این آلبوم موسیقایی درباره مجموعه «موسیقی عرب‌های خوزستان» نوشته است:

در ایران، بیشترین تراکم جمعیتی قومِ عرب واقع در جنوبِ غربی کشور و مناطقِ مرکزی، غربی و جنوبی استان خوزستان است. قوم عربِ ساکنِ استان خوزستان را می‌توان، بر اساس نوع زیست، معیشت و فرهنگ، به پنج دسته عربِ حَضْری (شهری)، رِیفی (روستایی)، بَدَوی (صحرانشین)، مِعدان (هورنشین) و جِبیلات (عرب بختیاری) تقسیم کرد.

به‏‌جز سه نوع موسیقی «حَضْری» (شهری)، موسیقی «شَعبی‏ ـ رِیفی» (مردمی‏ ـ روستایی) و موسیقی مردم‌‏پسند، گونه‌های دیگری نیز در میان عرب‏‌های خوزستان رایج است.

نقش موسیقی در مراسمِ شادمانی، رقص، حرکات حماسی، عزاداری، مذهبی و لالایی بسیار مهم و تعیین کننده است، ولی در فعالیت‌هایی مانند کار‌های گروهی و انفرادی، مراسمِ آیینی، بازی‌های کودکانه، مراسمِ طنز و داستان خوانی، می‌توان گفت، موسیقی در درجه دومِ اهمیت قرار می‌گیرد؛ به‏‌صورتی که گاهی نیز این دسته از مراسم بدون حضور موسیقی برگزار می‌شوند.

نکته بسیار مهمی که باید در فرهنگ و موسیقی اعرابِ خوزستان به آن توجه شود مستقل‏‌بودن بیشترِ مراسم و فعالیت‌های فرهنگی‏ ـ اجتماعی زنان و مردان از یکدیگر است. از این رو، کارگان (رپرتوآر)‌های موسیقی آنان کاملا متفاوت با یکدیگر اجرا می‌‏شود.

منبع: مهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->