شناسایی خانواده شهید نسیم افغانی از طریق DNA توسط بنیاد شهید آخرین وضعیت آب و هوا در ولایت‌های افغانستان (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عیادت رئیسی از بیماران افغانستانی در بازدید از بیمارستان شهدای یافت‌آباد + عکس معاون وزارت خارجه آمریکا برای گفتگو درباره افغانستان به قطر و پاکستان سفر می‌کند تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و قرقیزستان انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ روز‌های فارسی فوتسال آسیا قرقیزستان حریف بعدی افغانستان در مقدماتی جام جهانی فوتسال شد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و عراق (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افغانستان با پیروزی در برابر عراق برای صعود به جام جهانی امیدوار ماند طالبان: سه کشور همسایه زمینه حضور داعش را در منطقه فراهم کرده‌اند پخش زنده بازی افغانستان و عراق انتخابی جام جهانی ۲۰۲۴ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین معلمی در حاشیه | گفت‌وگو با فاطمه سجادی مدیر مدرسه خودگردان هدایت تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و عراق در انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ تاثیر حمله داعش به مسکو بر روابط روسیه – طالبان ملا برادر با هیئت دیپلماتیک ایران در کابل دیدار کرد رهبر اقلیت سنای آمریکا: خروج ما از افغانستان چراغ سبز به پوتین بود نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل هفته آینده درباره افغانستان برگزار می‌شود شانس دوباره افغانستان برای حضور در جام جهانی فوتسال افغانستان چگونه به جام جهانی فوتسال صعود خواهد کرد؟
سرخط خبرها

فوتبالیست‌های افغانستانی مقیم ایران می‌توانند در لیگ برتر بازی کنند + جزئیات

  • کد خبر: ۲۱۴۶۳۹
  • ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۹
فوتبالیست‌های افغانستانی مقیم ایران می‌توانند در لیگ برتر بازی کنند + جزئیات
در فضای فوتبال ایران با توجه به قوانینی که در خصوص جذب بازیکنان خارجی وضع شده، اما بازیکنان افغانستانی در سال‌های قبل مشکلات زیادی را پشت سر گذاشتند.

به گزارش شهرآرانیوز، کشور ایران یکی از مهاجرپذیرترین کشور‌ها برای مردم افغانستان از سال‌ها قبل بوده و تبعه‌های افغان بسیار زیادی در ایران زندگی می‌کنند. بسیاری از این مردم افغانستان به واسطه سال‌ها حضور در ایران زاد و ولد کردند و حالا فرزندانی دارند که حتی در ایران متولد شده‌اند و به نوعی ایرانی محسوب می‌شوند.

در فضای فوتبال ایران با توجه به قوانینی که در خصوص جذب بازیکنان خارجی وضع شده، اما بازیکنان افغانستانی در سال‌های قبل مشکلات زیادی را پشت سر گذاشتند. فوتبالیست‌های افغانستانی متولد شده در تهران، اما با توجه به اینکه سوابق ملی ندارند و خارجی محسوب می‌شوند، تاکنون اجازه فعالیت در مسابقات داخلی ایران را به دست نیاوردند و این موضوع طی چند سال اخیر یک دغدغه بزرگ برای آن‌ها محسوب شده است.

با این حال اخیرا اتفاقی رخ داده که می‌تواند چراغ سبزی به استفاده از فوتبالیست‌های افغانستانی الاصل در لیگ ایران با قید برخی شرایط خاص باشد.

در مراحل اولیه رقابت‌های جام حذفی فوتبال ایران دو تیم تارافولاد چرمهین به عنوان نماینده اصفهان با مهرگان دره شهر ایلام بازی کردند و تیم چرمهین برنده این بازی شد. در ادامه باشگاه دره‌شهر ایلام از تیم حریف به خاطر استفاده از یک بازیکن افغانستانی شکایت کرد و با ارائه مدارک در کمیته انضباطی توانست این مسئله را ثابت کند.

سجاد جان‌محمدی بازیکن تیم چرمهین بود که اصالتا افغانستانی است و در بازی مذکور گل هم زد؛ در ادامه با شکایت باشگاه ایلامی از حضور این بازیکن، کمیته انضباطی بازی را سه بر صفر به سود مهرگان دره‌شهر اعلام کرد.

وکلای باشگاه اصفهانی، اما با پیگیری این مسئله توانستند حکم جدیدی را در این خصوص از استیناف بگیرند. باشگاه چرمهین با استفاده از تجربیات مجتبی فریدونی مدیرعامل سابق باشگاه ذوب‌آهن در امور حقوقی فوتبال و با استناد به ماده‌های ۶ و ۷ مقررات فیفا در استفاده از بازیکنان بومی و خارجی توانست این حکم را بشکند.

در این مواد آیین‌نامه انضباطی فیفا به طور شفاف آمده که بازیکنان با سه شرط بومی آن کشور محسوب می‌شوند:

۱- اگر در آن کشور به دنیا آمده باشد.

۲- اگر قبل از ۱۰ سالگی مهاجرت کرده باشد و سه سال در آن کشور زندگی کرده باشد.

۳- اگر بعد از ۱۰ سالگی مهاجرت کرده باشد و ۵ سال در آن کشور زندگی کرده باشد.

این تصویر حکمی است که استیناف صادر کرده و راه را برای حضور بازیکنان افغانستانی در فوتبال ایران باز می‌کند.

فوتبالیست‌های افغانستانی مقیم ایران می‌توانند در لیگ برتر فوتبال بازی کنند + جزئیات

باشگاه چرمهین هم با استناد به این بند‌های آیین‌نامه فیفا لایحه اعتراضی خود را به کمیته استیناف برد و توانست حکم کمیته انضباطی را برگرداند. به بازیکن تیم اصفهانی از این شروط برخوردار بود و با استناد به مقررات فیفا حضورش توسط استیناف قانونی تلقی شد.

حکم صادرشده از سوی کمیته استیناف به نوعی راهی را برای حضور بازیکنان افغانستانی‌الاصل در فوتبال ایران باز می‌کند. با استناد به این حکم می‌توان اینطور تصور کرد که افغانستانی‌های مقیم ایران با داشتن یکی از شروط فیفا برای بومی محسوب شدن، می‌توانند در آینده در لیگ ایران هم به میدان بروند و بی‌شک این مسئله دستمایه یک اتفاق بزرگ در فوتبال ایران خواهد بود.

منبع: ورزش سه

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->