روایت روز‌های سخت انتظار مریم کنعانی برای پیوند کبد | شفایم را از امام رضا (ع) خواستم پوستر | نقش آفرینی بانوان در دولت شهید جمهور تحول در حوزه زنان با حمایت‌های شهید خدمت ماجرای یک خانواده ورزشکار امام‌رضایی | مادرانه‌های یک مربی خشکی پوست در دوران بارداری؛ علل، علائم و راه حل‌ها افزایش سطح فلوراید در بدنِ زنان باردار ضریب هوشی کودک را کاهش می‌دهد خزعلی: ایران در وضعیت بحرانی خشونت علیه زنان قرار ندارد سلیمی: اخلاق‌ورزی سیاسی میراث شهید رئیسی است پاسخ به یک پرسش حقوقی بانوان | با ازدواج مجدد زن، مستمری قطع می‌شود؟ گردهمایی بانوان موثر و کارآفرین خراسانی در رویداد «ایراندخت» در مشهد برگزار می شود همه آنچه درباره پدر و مادر شدن با رحم جایگزین باید بدانید هشدار انجمن جراحان آمریکا درباره عوارض عمل‌های زیبایی زنان مهمترین دلیل ناباروری زوجین ازدواج و فرزندآوری دیرهنگام است مریم رجوی چطور زنان را از عشق، زنانگی و مادرانگی تهی کرد؟ واگویه‌های دختران دهه‌هشتادی با رئیس‌جمهور شهید افزایش ۳۹ درصدی اهدای خون توسط بانوان خراسان‌رضوی ویدئو | دختران شهید رئیسی چه شغلی دارند و مدرک تحصیلی‌شان چیست؟ | میزان مهریه آن‌ها چقدر است؟ شاعر انقلابی باید برای شهادت رئیس‌جمهور موضع‌گیری داشته باشد «نذر امام‌رضا(ع)» باعث آزادی ۸ بانوی زندانی در دهه کرامت شد بانوی فوتسالیست ایرانی در جمع بهترین‌های فوتسال جهان
سرخط خبرها
مدیریت هزینه‌ها در خانه‌تکانی عید نوروز

مدیریت هزینه‌ها در خانه‌تکانی عید نوروز

  • کد خبر: ۲۱۶۵۴۱
  • ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۴
خانه‌تکانی یکی از آن سنت‌های ایرانیان است که هر ساله با نزدیک شدن به سال جدید، با زدودن گردوغبار از گوشه گوشه منزل، به استقبال بهار می‌روند.

به گزارش شهرآرانیوز، با گسترش شهرنشینی و مشغول به کار شدن زنان و مردان برای کسب درآمد، خانه تکانی برای خانواده‌ها تبدیل به هفت خان رستم شده است. 

از هزینه میلیونی نظافت چی‌ها تا گرانی مواد شوینده 

هرچه به نوروز نزدیک می‌شویم آگهی‌های چسبانده شده روی دیوار، روزنامه‌ها و سایت‌ها هم بیشتر و بیشتر می‌شود؛ آگهی‌هایی که ماهرترین نیرو‌های خدماتی را با حداقل و حداکثر ساعت به شما معرفی خواهند کرد. ساعت، اما از عوامل مهم در قیمت نظافت منزل است.

براساس اعلام وب سایت‌های مربوط به نظافت منازل در مشهد، این هزینه از ۳۲۵ هزار تا ۵۹۵ هزار تومان برای میزان کارکرد و براساس بخش‌های مختلف منازل متغیر است. 

اما برای شست و شوی بخش‌های مختلف خانه به مواد شوینده از جمله سفیدکننده، شیشه شوی، جلادهنده، جرم گیر، پودر و مایع لباسشویی، شامپو فرش و همچنین ابزار‌هایی از جمله دستکش، تی، فرچه، دستمال گردگیر و ... نیز نیازمندیم که هزینه‌های قابل توجهی را بر خانواده‌ها تحمیل می‌کند. 

در این رابطه رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع شوینده بهداشتی و آرایشی می‌گوید: ما همیشه از ۲ ماه قبل از عید به شرکت‌های تولیدکننده می‌گوییم که در ماه‌های پایانی سال قیمت محصولات خود را افزایش ندهند. هر کدام از شرکت‌ها هم نیاز به افزایش قیمت داشته باشند این موضوع به اردیبهشت‌ماه سال بعد موکول خواهد شد.

با این حال مایع لباسشویی حدودا بین ۸۰ تا ۱۵۰ هزار تومان، مایع ظرفشویی یک لیتری ۵۰ هزار تومان، یک عدد شیشه‌پاک‌کن ۴۰ هزار تومان و سفید‌کننده ۴ هزار گرمی ۵۰ هزار تومان، یک عدد چندمنظوره ۶۰ هزار تومان و یک جرم‌گیر ۴۰ هزار تومان و یک عدد جرم‌گیر شیرآلات ۴۰ هزار تومان خواهد بود.

گرانی قالیشویی‌ها با نزدیک شدن به سال نو 

هر چند هر ساله نرخ مصوب شستشوی فرش و خدمات مربوط به آن از سوی اتحادیه قالیشویان اعلام می‌شود، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که واحد‌های صنفی قالیشویی چندان به این نرخ‌ها توجهی نداشته و با ترفند‌های مختلف خدمات خود را با ۳۰ درصد بیشتر از نرخ اتحادیه ارائه می‌کنند. 

طبق قیمت‌های مصوب، نرخ شست‌وشوی معمولی فرش ماشینی به ازای هر متر مربع، ۱۴ هزار و ۳۰۰ تومان است. این قیمت برای شست‌وشوی درجه یک، به ۲۲ هزار و ۲۰۰ تومان افزایش می‌یابد.

نرخ شست و شوی عادی هر متر مربع فرش دستبافت ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان و شست‌وشوی درجه یک، ۳۸ هزار تومان است. این نرخ برای شست‌وشوی عادی موکت، ۵ هزار و ۵۰۰ تومان و برای شست‌وشوی درجه یک آن، ۸ هزار و ۴۰۰ تومان است. قیمت حمل‌ونقل نیز توافقی اعلام شده است. به عبارتی دیگر شما برای شست و شوی درجه یک تخته فرش ماشینی ۱۲ متری، باید نهایتا ۲۶۷ هزار تومان بپردازید.

با یک حساب سرانگشتی درمیابیم که هزینه صفر تا صد خانه تکانی رقمی بیش از ۴ میلیون تومان هزینه روی دست خانوار‌ها می‌گذارد. با توجه به اینکه با شروع سال جدید، خانواده‌ها هزینه‌های متعددی از جمله تهیه لباس نو، خرید میوه و شیرینی و ... را دارند. همچنین همزمان شدن سال نو با ماه مبارک رمضان، هزینه خانواده‌ها را بیشتر نیز کرده است.

در این میان مادران بیشتر از هر یک از اعضای خانواده می‌توانند هزینه‌های خانه تکانی را مدیریت کرده و از بریز و بپاش‌های اضافی جلوگیری کنند.

برای یک خانه تکانی کم هزینه می‌توان با یک برنامه ریزی دقیق و با کمک اعضای خانواده، نه تنها در وقت بلکه در مصرف هزینه‌ها نیز صرفه جویی می‌شود.

توجه به مصرف آب

خانه تکانی علاوه بر زدودن گرد و غبار از گوشه گوشه خانه، شستن برخی از وسایل خانه نیز هست. در سال‌هایی که با کمبود آب فراوان مواجه هستیم، چطور می‌شود که هم خانه تکانی کنیم و هم در مصرف آب صرفه جویی کنیم؟ 

مریم سماواتی، پژوهشگر در این باره می‌گوید: خیلی از شست و شو‌های ما در ایام پیش از سال نو بی خود و بی جهت است، از این جهت این را می‌گویم که خیلی وسایل اصلا نیاز به شست و شو ندارند مثلا با یک دستمال کشیدن ساده، گردوخاک نشسته رویشان از بین می‌رود و نیاز به شستن نیست. برخی از ما عادت داریم آخر سال که می‌شود همه آشپزخانه را وسط می‌ریزیم و شروع به شستن می‌کنیم که این عادت خوبی نیست و تنها آب زیادی مصرف می‌کند. پس این نکته را در نظر بگیرید و وسایلی را بشویید که واقعا نیاز به شست و شو دارند.

وی ادامه می‌دهد: اما این میزان مصرف آب نیز می‌بایست بهینه باشد، اینطور نباشد که آب باز و ما مدام در حال کار‌های دیگر هم باشیم. مثلا می‌توانید یک لگن بزرگ پر آب کنید در حمام یا آشپزخانه ظروف را در آن قرار دهید و کف شویی کنید و سپس برای یک آبکشی ساده با میزان مصرف آب کم کارتان را جلو ببرید. نه اینکه شیر آب همینطور باز باشد و شما هم در حال کار.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.