سرخط خبرها

شکوفایی اکران سینما در دوران پساکرونا

  • کد خبر: ۲۲۳۹۲
  • ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۸
شکوفایی اکران سینما در دوران پساکرونا
تعطیلی سالن‌های سینما ادامه دارد و آن طور که سیدمحمدمهدی طباطبایی نژاد رئیس شورایعالی اکران در آخرین گفت‌وگویش اعلام کرده احتمال بازگشایی سینما‌ها تا قبل از اردیبهشت بشدت ضعیف است.
به گزارش شهرآرانیوز؛ سومین ماه تعطیلی ناخواسته در حالی در انتظار سینما‌های کشور است که سینماداران و صاحبان فیلم‌های در حال اکران از شرایط پیش‌آمده، بشدت متضرر شده‌اند. آن هم در آستانه فصل اکران نوروز که جدی‌ترین فرصت تضمین فروش فیلم‌ها محسوب می‌شود. برای جبران بخشی ازاین ضرر و زیان سازمان سینمایی طی مصوبات دومین جلسه «کارگروه بررسی آسیب‌های کرونا در سینما» اعلام کرده که به ازای هر سالن سینما مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال به صورت قرض الحسنه به سینما‌های خصوصی اعطا خواهد کرد. پرداخت هزینه تبلیغات برای اکران فیلم‌هایی که نمایش‌شان در اسفندماه متوقف شده و همچنین پرداخت ۲۰ درصد مبلغ قرارداد به فیلم‌های دارای پروانه ساخت سینمایی و غیرسینمایی اکران‌نشده درصورت عرضه در نمایش خانگی، تمهیدات دیگر این سازمان برای جبران بخشی از آسیب‌های شیوع کرونا در سینماست. از علی سرتیپی سینمادار و تهیه‌کننده خواستیم از مصوبات حمایتی سازمان سینمایی به «ایران» بگوید و پیشنهاداتی که در این خصوص مطرح کرده است.

راهکار‌هایی برای رونق دوباره سینما
علی سرتیپی
سخنگوی شورای عالی اکران
این روز‌ها شرایط استثنایی و متفاوتی را تجربه می‌کنیم. روز‌های پیش رو آنقدر پر از ابهام و غیرقابل پیش‌بینی است که نمی‌توان برای آینده سینما برنامه‌ریزی کرد و برای آن قاعده و قانون و آیین نامه نوشت. بالاترین امید ما به اکران عید فطر است و امیدواریم در آینده نزدیک از به سامان شدن اوضاع و جبران تمام ضرر‌ها و زیان‌ها سخن بگوییم.
در واقع باید گفت میان تمام حوزه‌های فرهنگی، بیشترین آسیب شیوع کرونا، گریبانگیر سینما شده است. اسفند و فروردین‌ماه سینما‌ها به طور کامل تعطیل بود و احتمالاً این روند تا پایان اردیبهشت هم ادامه خواهد داشت. در صورت بازگشایی هم سینما‌ها با تبعات بعد از کرونا رو به رو خواهند بود. اینکه مردم دوباره عادت کنند و به سالن بروند سخت است و همت جمعی می‌خواهد. برای جبران ضرر و زیان، اهالی این حوزه به کمک دولت نیاز دارند. امیدواریم سازمان سینمایی بیشترین بودجه را از دولت بگیرد. وام ۱۰ میلیون تومانی مسکنی کوتاه مدت است و با توجه به ابعاد ضرر و زیان، قطعاً مشکلی از سینما‌ها حل نمی‌شود. سالن‌های سینما از یک سو درآمد ندارند و از سوی دیگر کارکنانی دارند که پرداخت حقوق‌شان برعهده سینمادار است. سالن سینما مثل فروشگاه نیست که کرکره را پایین بکشیم و عرضه محصول را تعطیل شده تلقی کنیم. با وجود تعطیلی هزینه‌های سالن سینما بخصوص مجمتع‌های سینمایی پابرجا است. پیشنهاد من این است که پس از بازگشایی سینما‌ها و بازگشت مخاطب به سالن‌ها، دولت بخشی از سهم تهیه‌کننده‌ها از فروش فیلم‌ها را تقبل کند تا هزینه باقی‌مانده برای سینمادار و جبران ضرر و زیان این ایام صرف شود. اگراین اتفاق نیفتد صاحبان سینما در پرداخت‌هایشان با مشکل مواجه خواهند شد. با توجه به هزینه بالای شب عید و عیدی و حقوق کارکنان، بسیاری از سینماداران حق صاحبان فیلم‌ها را نپرداخته‌اند. به عنوان مثال خود ما برای فیلم «مطرب» از سینما‌ها طلبکاریم و می‌دانیم فروش فیلم برای کارکنان سینما هزینه شده است.
برخلاف سینماها، بازار vod در ایام کرونا رونق گرفته و اقبال مخاطبان به شبکه نمایش خانگی به شکل معناداری افزایش پیدا کرده است. گرایش مردم به vod یکی از فرصت‌های ایجاد شده در شرایط کروناست که باید قدر بدانیم. فیلم‌هایی که اکران‌شان در ماه بهمن و اسفند تعطیل شد می‌توانند زودتر وارد چرخه نمایش در vod شوند. همچنین فیلم‌هایی که پیش‌بینی می‌شود در سالن سینما فروش خوبی را تجربه نکنند باید زودتر وارد بازار vod شوند تا برای ایام پساکرونا انباشت اکران نداشته باشیم.
همانطور که پیش ازاین اشاره شد بازگرداندن مخاطب به سینما و شلوغی سالن‌های سینما نیاز به همت جمعی دارد. مخاطبان سینما بخشی از همین مردمی هستند که از شیوع کرونا آسیب اقتصادی دیده‌اند. لازمه انگیزه آن‌ها برای حضور در سالن‌های سینما، هم حال و هوای عمومی مناسب است و هم فیلم‌های خوب روی پرده. مردم از خانه‌نشینی خسته شده‌اند، اما حضورشان در سینما هم انگیزه می‌خواهد. چینش اکران قطعاً باید ترکیب قوی باشد. در صورت لزوم می‌توانیم تعداد اکران را در هفته‌های اول محدودتر کنیم، اما تعداد فیلم‌های خوب را بیشتر کنیم تا مردم برای دیدن فیلم‌ها ترغیب شوند.
علاوه بر چینش مناسب اکران، لازم است شرایطی به وجود بیاوریم که فیلم‌ها بیشتر در معرض دید مخاطب قرار بگیرد. دریافت امکانات تبلیغاتی مناسب منوط به حمایت شهرداری و صداوسیما است. همانطور که تا امروز مردم تشویق شده‌اند که در خانه بمانند، بعد از کرونا لازم است تشویق شوند که به سینما‌ها و سالن‌های تئاتر بروند. اگر مردم استقبال کنند و شاهد شکوفایی در اکران باشیم، در سالن‌های سینما بعد از نیمه شب هم به روی مردم بازخواهد بود و سانس نمایش فیلم‌ها افزایش خواهد داشت. در عرصه تولید هم لازم است فضا بازتر شود و کیفیت تولید فیلم‌ها بالاتر رود و همچنین دوران پساکرونا می‌تواند فرصتی باشد برای اکران فیلم‌هایی که پروانه نمایش نگرفته‌اند، در بند توقیف هستند و احتمالاً مخاطب عطش دیدن‌شان را دارد که این به رونق بیشتر گیشه کمک خواهد کرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->