گزارش شهردار مشهد بعد از ۲ روز عملیات مداوم| پیش بینی بودجه برای جبران خسارات ناشی از سیل مردم + فیلم رفع تمام آب‌گرفتگی‌ها در مشهد | آمادگی مدیریت شهری برای بارش احتمالی جمعه (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) + فیلم آخرین وضعیت سیل در مشهد از زبان فرماندار (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) قطعی برق در برخی از مناطق مشهد (۲۷ اردیبهشت۱۴۰۳) ویدئو| تخریب دیوار اراضی متعلق به آستان قدس در خیابان سپاه| آمادگی مشهد برای سیلاب احتمالی در روز جمعه (۲۸اردیبهشت۱۴۰۳) آغاز مجدد بارش شدید باران در مشهد | آماده‌باش تمام دستگاه‌های امدادرسان (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) + فیلم پشتیبانی ویژه ستاد اجرایی فرامین امام(ره) از مناطق سیل زده خراسان رضوی و مشهد عضو شورای اسلامی شهر مشهد: مجموعه شهرداری از کمک‌های جهادی حمایت می‌کند برآورد خسارت ۱۰۰ میلیاردتومانی سیلاب در کلات نادری (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) رئیس پلیس راهور خراسان رضوی: بیشتر محور‌های مواصلاتی خراسان رضوی باز هستند + فیلم آخرین وضعیت سیل در نیشابور از زبان فرماندار (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) خسارت لوازم خانگی و ساختمان‌های تخریب‌شده سیل مشهد پرداخت خواهد شد روایت اهالی سپاه۶۹ منطقه سیدی مشهد از سیلی که زندگی‌شان را با خود برد (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) + عکس استقرار و کمک‌رسانی تیم ویژه مقابله با بلایای طبیعی ارتش در مناطق سیلابی مشهد پاکسازی فضای سبز شهری بعد از سیلاب روز گذشته مشهد تردد در مسیر روستا‌های گردشگری طرقبه شاندیز ممنوع شد (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) سرویس دهی در پایانه مسافربری مشهد طبق روال عادی انجام می‌شود (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشاور شهردار مشهد: آفت بزرگ برای نیرو‌های روابط عمومی و رسانه‌ای این است که به نیروی اداری تبدیل شوند سخنگوی سپاه پاسداران: ما در حوزه رسانه‌ای نتوانستیم مجاهدت کسانی را که مدیریت می‌کنند به اطلاع مردم برسانیم حاجی‌بگلو: اگر قصوری در سیل مشهد رخ داده باشد، حتما به مرجع قضائی معرفی می‌شود
سرخط خبرها

رونمایی از نخستین چاپ‌برگردان روزنامه ادب

  • کد خبر: ۲۲۵۲۱۸
  • ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۶
رونمایی از نخستین چاپ‌برگردان روزنامه ادب
سیزدهمین نشست از سلسله‌جلسات روایت مشهد به همت مرکز اسناد اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری مشهد و با همکاری سازمان کتابخانه‌ها، موزها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی برگزار شد. طی این نشست، تاریخچه مطبوعات کشور بررسی شده و از نخستین نسخه چاپ‌برگردان روزنامه ادب رونمایی شد.

به گزارش شهرآرانیوز، جمشید کیان‌فر (مورخ، روزنامه‌نگار و پژوهشگر برجسته کشور) در این خصوص عنوان کرد: پیش از آنکه بخواهیم به تاریخچه مطبوعات در مشهد بپردازیم، باید تاریخچه این صنعت را در کل کشور بررسی کنیم. سابقه روزنامه‌نگاری در ایران طولانی است، اما روش آن در گذشته متفاوت بوده است؛ چنانچه در گذشته، یادداشت‌ها یا خاطرات شخصیت‌ها و دولت‌‌مردان "روزنامه" خوانده می‌شد، نه آنچه امروزه به‌عنوان روزنامه‌ می‌شناسیم .

وی افزود: روزنامه "کاغذ اخبار" توسط میرزاصالح شیرازی ابتدا در تبریز و بعد در تهران نگاشته می‌شود و حدود ۱۰ سال پس از آن، صدراعظم ایران، امیرکبیر، در تهران تصمیم به دایرکردن روزنامه می‌گیرد و به دنبال آن، روزنامه "وقایع‌الاتفاقیه" آغاز به کار می‌کند.

کیان‌فر ادامه داد: از ابتدا سنگ‌‌بنای روزنامه در کشور، بد گذاشته شده و روزنامه به ابزاری برای دولت‌مردان بدل می‌شود. چنانچه در شماره۵۲ روزنامه‌ای که توسط امیرکبیر شروع به کار می‌کند، خبر مرگش را آن‌هم به‌صورت جعلی چاپ می‌کنند.

وی افزود: پس از چاپ ۴۷۲ شماره، روزنامه دیگری با نام "دولت علیه ایران" که نخستین روزنامه مصور ایران است، آغاز به کار می‌کند و پس از آن از سال ۱۲۷۷ تا ۱۲۸۳ه.ق نیز ناصرالدین‌شاه تصمیم به افزایش تعداد روزنامه‌ها می‌گیرد و روزنامه "دولت علیه ایران" تعطیل می‌شود.

این مورخ اضافه کرد: تا سال۱۳۲۴ه.ق، شرایط به همین شکل پیش می‌رود تا آنکه مباحث اجتماعی تغییر می‌کند و انجمن‌ها و مجلس تشکیل می‌شود. در این شرایط، سانسور کم می‌شود و نهایتاً بعد از عزل محمدعلی‌شاه در سال ۱۲۷۸، تا ۱۳۰۴ شاهد دوران طلایی مطبوعات هستیم. در این دوران، دو نشریه مهم یکی در تبریز و دیگری در بوشهر چاپ می‌شود.

این پژوهشگر عنوان کرد: روزنامه‌ها کم‌کم غیردولتی می‌شوند و در مشهد شاهد چاپ نشریه "بشارت" به صورت قاچاق، روزنامه "خورشید"، روزنامه "بلدالامین"، روزنامه "عصر جدید" و روزنامه "نوبهار" هستیم. پس از این موارد، روزنامه "خراسان" با چاپ مستمر حدود ۸۰ سال، از مطبوعات دارای اهمیت خراسان است. هرچند در این بین، نباید از اهمیت ادیب‌الممالک فراهانی و تاثیرش بر مطبوعات خراسان غافل ماند.

لزوم حفظ مطبوعات تاریخی ازطریق چاپ‌برگردان

ابراهیم حافظی، رئیس اداره مطبوعات سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی، با تاکید بر اهمیت حفظ و نگهداری آثار کمیاب و ارزشمند در حوزه مطبوعات گفت: متاسفانه تنها نسخه چاپ‌برگردان مشهد، روزنامه خورشید است که توسط دانشگاه تهران صورت گرفته و این درحالی‌ است که بیش از ۳۰ نشریه در خراسان چاپ می‌شده است.

وی افزود: نهایتاً با توجه به اهمیت روزنامه "ادب" و به‌همت سازمان کتابخانه‌ها تصمیم بر حفظ و نگهداری شمارگان روزنامه ادب به عنوان نخستین روزنامه شهری مشهد گرفته شد و امیدواریم این روند در خصوص سایر روزنامه‌ها ادامه یابد.

حافظی با طرح این سوال که چرا روزنامه ادب در اولویت چاپ‌برگردان قرار داده شده است، بیان کرد: نخستین روزنامه‌ای که به صورت رسمی در خراسان و  مشهد به چاپ رسیده، روزنامه ادب است. این روزنامه توسط ادیب‌الممالک فراهانی و به مدت سه سال در مشهد منتشر می‌شد.

وی ادامه داد: این روزنامه‌، خبری، تحلیلی و ادبی بود و نخستین کاریکاتور کشور نیز در آن به چاپ رسید. چاپ روزنامه سنگی بود و به خارج از کشور نیز صادر می‌شد. اهمیت روزنامه ادب همچنین در این بود که ساختار و سرلوحه مشخصی داشت و افراد را به روزنامه‌خوانی تشویق می‌کرد. این روزنامه همچنین تاثیرات بسیاری بر فرهنگ مشهد داشته است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->