۵۴ کیلوگرم شمش طلا فروخته شد (۸ خرداد ۱۴۰۳) طلافروشی‌های مشهد بالاخره کوتاه آمدند | بازگشایی پس از ۲۲ روز با مبلغ ۲ میلیارد در کجای تهران می‌توان خانه خرید؟ خبر خوش برای زوج‌های جوان | صف وام ازدواج کوتاه می‌شود؟ معرفی ۱۰ ماشین خارجی که در سامانه فروش عرضه می‌شوند | ژاپنی‌ها در دوره جدید واردات خودرو یکه‌تازی می‌کنند + تصاویر چطور بهترین لاستیک را انتخاب کنیم و چقدر بابتش پول بدهیم؟ قیمت افغانی امروز (سه‌شنبه، ۸ خرداد ۱۴۰۳) وام ۵۰۰ میلیون تومانی برای دهه شصتی‌ها + شرایط و مدارک لازم برای دریافت وام هفته آینده، نتیجه قرعه‌کشی خودرو‌های برقی اعلام می‌شود سومین سود سهام عدالت چه زمانی واریز می‌شود؟ (۸ خرداد ۱۴۰۳) خبر‌های بسیار خوب دولت برای بورسی‌ها | ۴ تصمیم مهم برای نجات بازار سرمایه (۸ خرداد ۱۴۰۳) خبر مهم برای دارندگان حواله پژو پارس؛ طرح تبدیل حواله به این ۳ خودرو آغاز شد + اسامی خودروها، مبلغ و زمان تحویل (۸ خرداد ۱۴۰۳) چراغ سبز بورس بالاخره روشن شد | گزارش وضعیت بازار سهام (۸ خرداد ۱۴۰۳)  آخرین جزئیات از تعیین تکلیف اعطای سهام عدالت به جاماندگان (۸ خرداد ۱۴۰۳) بانک‌ مرکزی نرخ سود بانکی را اعلام کرد | اخطار جدی به بانک‌هایی که از بخش‌نامه جدید پیروی نکنند یک دلار آمریکا وارد کانال ۶۰ هزار تومان شد (۸ خرداد ۱۴۰۳) نرخ طلا در بازار امروز مشهد (سه‌شنبه، ۸ خرداد ۱۴۰۳) بایدونبایدهای عرضه نان اینترنتی در مشهد | نباید قیمت نان در بستر آنلاین افزایش یابد طرح سامان‌دهی استخدام کارکنان دولت در صف بررسی در مجمع تشخیص! پیش‌بینی برداشت ۴۰۰ هزار تن جو از اراضی خراسان‌رضوی نرخ روز دام زنده در بازار امروز مشهد (۸ خرداد ۱۴۰۳) | پیش‌بینی نرخ گوشت قرمز در بازار تشکیل ۴ پرونده تعزیراتی برای هیئت‌مدیره اتحادیه نانوایان مشهد بررسی وضعیت رهن و اجاره در شهرک شهید رجایی مشهد (۸ خرداد ۱۴۰۳) دلار بازار آزاد به کانال ۵۸ هزار تومان صعود کرد | حباب سکه چقدر شد؟ (۸ خرداد ۱۴۰۳) قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (سه‌شنبه، ۸ خرداد ۱۴۰۳) قابلیت پیمایش هر خودروی برقی در هر بار شارژ چند کیلومتر است؟
سرخط خبرها

رویداد ملی صنعت آجیل و خشکبار با معرفی ۷ طرح فناورانه در مشهد برگزار می‌شود + فیلم

  • کد خبر: ۲۲۶۵۵۳
  • ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۴
رویداد ملی صنعت آجیل و خشکبار با معرفی ۷ طرح فناورانه در مشهد برگزار می‌شود + فیلم
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی از برگزاری رویداد ملی صنعت آجیل و خشکبار با معرفی ۷ طرح فناورانه در مشهد خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز، مسعود نجف‌نجفی در نشست خبری برگزاری رویداد ملی صنعت آجیل و خشکبار کشور (ناتک) که امروز ۱۸ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳ برگزار شد، تصریح کرد: با توجه به اهمیت صنعت آجیل و خشکبار این رویداد کشوری در استان برگزار می‌شود که هدف آن تولید صنعتی آجیل و خشکبار و جایگزینی آن به جای تولید سنتی است که نیازمند فرهنگ‌سازی است.

به گفته رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان، صنعت آجیل و خشکبار با توجه به مزیت‌هایی که دارد باید از سنتی به صنعتی تغییر کند و تولید آن مکانیزه شود.

در همین راستا سومین رویداد استارتاپی تحت عنوان «ناتک» در مرکز تحقیقات کشاورزی استان کلید خورد تا با کمک ظرفیت‌های دانش‌بنیان در حل مسائل و مشکلات این حوزه گام برداریم.

وی یادآور شد: عمده‌ترین مسائل این حوزه بحث خشک‌کردن آجیل و خشکبار، استفاده از سیستم‌های هوشمند در طول فراوری این محصول، ارائه روش‌های جدید بسته‌بندی به منظور افزایش مدت نگهداری و روش جدید رفع آلودگی و میکروب‌زدایی، استفاده از زائدات و ضایعات این محصول و نهایتاً استفاده از طعم‌دهنده‌های جدید مجاز عنوان شد.

نجفی تاکید کرد: برهمین اساس فراخوانی در دی‌ماه سال گذشته داده شد و طرح‌های مختلفی به دبیرخانه این رویداد ارائه شد. ۲۵ طرح پذیرفته و ارزیابی شد که نهایتاً ۷ ایده قبول شد. این رویداد پنج‌شنبه (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) برگزار می‌شود که امیدواریم خروجی آن انتقال دانش فنی و عقد قرارداد با صاحبان این صنعت باشد.

آجیل و خشکبار کالایی لوکس نیست

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد در این نشست با اشاره به مشکلات و فرصت‌های صنعت آجیل و خشکبار تصریح کرد: آنچه ما در این صنعت انتظار داریم این است که دید کشور به آجیل و خشکبار تغییر کند و از کالای لوکس به کالای ضروری در سبد خانوار تبدیل شود. در ایران و سایر کشورها سرانه مصرف آجیل هرساله رو به افزایش است. بعد از شیوع کرونا اهمیت این صنعت بیشتر برای همگان مشهود شد.

جمال حسینی افزود: باور اشتباهی که در بین عموم مردم وجود دارد این است که آجیل و خشکبار گران است. اما اگر این محصول را با هر تنقلاتی در نظر بگیرید باتوجه به فوایدی که دارد آن‌چنان گران نیست. صنعت آجیل در دنیا چیزی حدود ۴۰ میلیارد دلار گردش مالی دارد و خوشبختانه ایران سهم بسیار خوبی از این گردش مالی، چه در تولید و چه در مصرف، دارد. اما متاسفانه این محصول با نگاه لوکسی که به آن می‌شود به خوبی دیده نشده است و این نگاه سنتی است.

به گفته وی، آجیل و خشکبار، هم در حوزه صادرات و هم مصرف داخلی، دچار مشکل است. یکی از مشکلاتی که در بازار داخل داریم این است که محصولات کشاورزی تجاری‌سازی نمی‌شود و صنایع تبدیلی ندارد.

وی یادآور شد: مادامی که تجاری‌سازی برای بازار داخل انجام نشود اثر آن را بر بازار خارج هم می‌گذارد و سهم صادرات را کم می‌کند. تا پنج سال گذشته، مقام اول صادرات پسته را در دنیا داشتیم ولی اکنون این سهم کمتر شده و به مقام سوم رسیده و آمریکا این رتبه را از ما گرفته است. 

حسینی عنوان کرد: یکی از مواردی که باعث شده ما بازار را از دست بدهیم، نرخ پایین بهره‌وری است. کالای تمام‌شده در ایران قیمت بالایی دارد که امیدواریم در این راستا چاره‌اندیشی شود. برای مثال قیمت تمام‌شده پسته در آمریکا حدود ۴ دلار بوده اما در کشور ما خیلی بالاتر از این رقم است و به دلیل بهره‌وری پایین و بهای تمام‌شده بالا، توجیهی برای تولید ندارد که یکی از دلایل آن نداشتن صنایع تبدیلی است.

به گفته رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد، یکی از مزیت‌های رقابتی محصول ما بحث کیفیت و طعم و مزه آن است که نمی‌توان رقیبی برای آن پیدا کرد. متاسفانه در بحث تجاری‌سازی آن ضعیف هستیم تا زمینه صادرات به‌عنوان یک محصول متفاوت را در جهان داشته باشیم.

وی افزود: در بازار داخلی، خیلی از کالاهای آجیل و خشکباری که سرانه مصرف آن در کشور بیشتر از تولید داخلی است، در واردات آن مشکل داریم. برای مثال مصرف مغز گردو چیزی بیشتر از تولید ما در کشور است و متاسفانه در بحث واردات آن برای مجوز مشکل داریم. ما این تقاضا را داریم که در قبال صادرات پسته، بتوانیم این اجناس را وارد کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->