پیام تسلیت تولیت آستان قدس رضوی در پی شهادت رئیس‌جمهور و هیئت همراه حال و هوای متفاوت زائران حرم مطهر امام رضا(ع) هنگام شنیدن خبر شهادت رئیس جمهور+ ویدئو پرچم گنبد حرم مطهر رضوی تعویض شد + فیلم و عکس تغییر در برنامه‌های حرم مطهر رضوی در شب میلاد امام رضا(ع) + ویدئو زائران و مجاوران بارگاه رضوی برای سلامتی رئیس جمهور دست به دعا برداشتند + فیلم جشن «امام رضایی‌ها» در سراسر کشور برگزار می‌شود ۱۱ هزار جشن «زیر سایه خورشید» در کشور، دل‌های عاشقان را روانه حرم امام مهربانی‌ها کرد برگزاری جشن خیابانی خانوادگی در شب ولادت امام‌رضا‌(ع) جشنواره امام‌رضا‌(ع) بر ترویج معارف اهل‌بیت(ع) تأکید ویژه دارد آماده‌سازی پوش ضریح مطهر رضوی در آستانه سالروز ولادت امام رضا (ع) یادی از شهید محمدمهدی خادم الشریعه | مجاور ابدی ایوان طلا دهه کرامت؛ فرصتی برای بازخوانی شاخصه‌های کرامت درباره حدیث سلسله‌الذهب | دژ توحید و امامت در کلام حضرت رضا(ع) همه چیز درباره مهمانسرای حضرت رضا علیه السلام | بفرمایید برکت اختتامیه جشنواره شعر ملی کودک و نوجوان رضوی برگزار شد + فیلم آزادی ۹ نفر از زندانیان بیرجند به برکت حضور پرچم رضوی برگزاری «جشن بزرگ امام‌رضایی‌ها» در مشهد مقدس + جزئیات گردهمایی دست‌اندرکاران همایش جهانی شیرخوارگان حسینی در حرم رضوی (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) خطیب فرهنگ | درباره مرحوم فخرالدین حجازی
سرخط خبرها

شباهت‌های حضرت معصومه (س) با حضرت زهرا (س)

  • کد خبر: ۲۲۶۹۲۵
  • ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۷
شباهت‌های حضرت معصومه (س) با حضرت زهرا (س)
یکی از مقام‌ها و فضایل حضرت فاطمه‌معصومه (س)، شأن علمی ایشان است؛ همان عاملی که امام معصوم را بر آن داشت جمله‌ای را که پیامبر خدا (ص) برای حضرت زهرا (س) گفته بودند، در مورد حضرت فاطمه‌معصومه (س) تکرار کند.

در اسلام عزیز ما درکنار مردان بزرگ و الگو، بانوان گران‌قدر و تحسین‌برانگیز و صاحب فضایل و مناقب نیز دیده می‌شوند. حضرت فاطمه‌معصومه (س) در این میان، ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشتند؛ ویژگی‌هایی که بعد از حضرت فاطمه‌زهرا (س) در هیچ بانویی وجود نداشته است؛ از فضایل اخلاقی و مقام‌های معنوی تا مقام‌های علمی و شئون آخرتی؛ چیزی که کتاب‌های مختلفی برای درک بخشی از آن نوشته شده است.

یکی از مقام‌ها و فضایل حضرت فاطمه‌معصومه (س)، شأن علمی ایشان است؛ همان عاملی که امام معصوم را بر آن داشت جمله‌ای را که پیامبر خدا (ص) برای حضرت زهرا (س) گفته بودند، در مورد حضرت فاطمه‌معصومه (س) تکرار کند.

در زمان حیات مبارک امام موسی‌بن‌جعفر (ع)، پدر گرامی حضرت معصومه (س)، جمعی از علاقه‌مندان و یاران حضرت که در بیرون از مدینه زندگی می‌کردند، برای زیارت و عرض ادب و طرح سؤالات خود به مدینه آمدند و به خانه حضرت مشرف شدند. در را که زدند، حضرت معصومه (س) پشت در آمدند و به آن شیعیان گفتند که پدر در خانه نیست. آن شیعیان عرض کردند: «ما از بیرون مدینه برای زیارت امام (ع) و طرح سؤال خدمتشان رسیده‌ایم».

 اینجا بود که حضرت معصومه (س) گفتند: «من سؤالات را ببینم» و بعد هم فرمودند: «فردا بیایید و جواب سؤالات را بگیرید». آنها یک شب در مدینه سر کردند و فردا آمدند در خانه امام درحالی‌که هنوز امام به خانه برنگشته بودند، اما پاسخ سؤالات را از حضرت معصومه (س) دریافت کردند. آنها جواب سؤالات را گرفتند و در راه رفتن به‌سمت خانه‌هایشان، امام موسی‌کاظم (ع) را زیارت کردند و از دیدار حضرت خوشحال شدند.

آن وقت ماجرا را برای امام بازگو کردند. امام سؤالات را به‌همراه پاسخ آنها گرفتند، مطالعه کردند و دیدند که حضرت معصومه (س) بسیار زیبا و دقیق، جواب سؤالات را داده‌اند. آن وقت چشمان امام پر از اشک شد و سه‌بار پشت‌سر هم تکرار کردند: «فدا‌ها ابوها! فدا‌ها ابوها! فدا‌ها ابوها!»؛ همان جمله‌ای که حضرت پیامبر (ص) درباره حضرت فاطمه (س) فرموده بودند.

این یکی از شباهت‌های فاطمه‌معصومه (س) با حضرت زهراست. شباهت دیگر، مقام شفاعت بی‌بی است که بعد از حضرت زهرا (س) هیچ زن دیگری در این مقام، نزدیک‌تر به ایشان نیست. امام‌صادق (ع) می‌فرمایند: «أَلَا وَ إِنَّ قمَّ الْکوفه الصغِیرَه أَلَا إِن لِلْجنَّه ثَمَانِیه أَبْوَابٍ ثلَاثَه منْهَا إِلَی قُمَّ تُقْبَضُ فِیهَا امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِی اسْمُهَا فَاطِمَه بِنْتُ مُوسَی وَ تُدْخَلُ بِشَفَاعَتِهَا شِیعَتِی الْجَنَّه بِأَجْمَعِهِم: قم، کوفه کوچک ماست. برای بهشت هشت در است که سه در آن به‌سوی قم است. زنی در قم وفات می‌کند که از اولاد من و نامش فاطمه است. در روز قیامت با شفاعت او، تمام شیعیان من وارد بهشت می‌شوند». (جامع‌الاحادیث‌الشیعه، ج۱۲، ص۶۱۷؛ بحارالانوار، ج۵۷، ص ۲۲۸).

یکی دیگر از شواهد عظمت حضرت معصومه (س) و شباهت ایشان با بانوی دوعالم، زیارت‌نامه‎ای است که امام‌رضا (ع) در شأن ایشان بیان کرده‌اند. بعد از حضرت فاطمه‌زهرا (س)، تنها زیارتی که از امام معصوم برای یک زن نقل شده است، زیارت حضرت معصومه (س) است و هیچ‌یک از بانوان خاندان عصمت و طهارت، زیارت مخصوص از امام ندارند.

فضیلت و شباهت دیگر فاطمه‌معصومه (س) با حضرت زهرا (س) در عین اشراف به معارف اهل‌بیت (ع)، محدثه بودن ایشان است. از ویژگی‎های کریمه اهل‌بیت (س) این بود که جزو روایت‌کنندگان حدیث بودند. چندین حدیث است که در سند آنها، نام حضرت فاطمه معصومه (س) ذکر شده است. علامه‌امینی در کتاب شریف «الغدیر» به بعضی از آنها استناد می‎کند؛ مانند آنکه نقل شده است: «عن فاطمه بنت علی بن موسی الرضا حدثتنی... «من کنت مولاه فعلی مولاه.» (علامه‌امینی، الغدیر، ج یک، ص ۱۹۶).
از خداوند بزرگ می‌خواهیم دختران ما را پیرو این بانوی بزرگ اسلام قرار بدهد و شفاعت ایشان را شامل حال همه ما کند. ان‌شاءا‌...!

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->