ماجرای تعطیلی و پلمب چندروز اخیر صنف طلا و جواهر مشهد چه بود؟ ۳۰ هزار سکه در حراج امروز فروش رفت (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی ۲۵۰ همت تسهیلات بانک کشاورزی برای متقاضیان + فیلم پلمب ۲ مشاور املاک در محدوده قاسم‌آباد مشهد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) | پلمب ۱۱ بنگاه از ابتدای سال افزایش «حق مسکن» کارگران منتفی شد چرا تعداد پرواز‌های داخلی تهران-مشهد نسبت به گذشته نصف شده است؟ اندر فواید خاموشی صادرات مرغ از تمامی مرز‌ها بلامانع است مرور خاطره تلخ سال گذشته و افت ۲۰ هزار واحدی شاخص کل + نمای پایانی بازار (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی برای خرید گوشت مرغ + ویدئو جولان سکه طلا همچنان در کانال ۴۰ میلیون تومان | حباب سکه تخلیه نشد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) بهره‌برداری از ۱۱ واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری خارجی در شهرک‌های صنعتی استان خراسان‌رضوی ساخت واحدهای مسکونی برای نیرو‌های مسلح کشور کلید خورد شرایط جدید فروش نقد و اقساطی خودرو پژو پارس + جدول (اردیبهشت ۱۴۰۳) فروش بلیت قطار در دست سه اپلیکیشن پایتخت‌نشین | بیکاری ۲ هزار اپراتور در سراسر کشور تجمع خانه‌های با رهن کمتر از ۱۰۰ میلیون در منطقه رسالت مشهد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) به‌زودی صدور دسته‌چک منوط به ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان خواهد شد قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (دوشنبه، ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) اگر قصد خرید طلا دارید بخوانید | پیش‌بینی مهم از بازار طلا (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز یازدهمین جلسه حراج سکه طلا از ساعت ۱۲ امروز (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تسویه دولت با فروشندگان طرح کالابرگ طی چهار روز آینده قیمت قطعی و علی الحساب خودرو‌های وارداتی در سامانه یکپارچه اعلام شد | چه کسانی می‌توانند ثبت نام کنند؟ قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | دنا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان شد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) سالگرد روز سیاه بورس و فرار ۶۶ همتی حقیقی‌ها از بازار! ثبت نام جدید ایران خودرو بدون قرعه کشی با تحویل فوری + جزئیات (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) سقوط آزاد قیمت‌ها در بازار ارز در پی مخابره پیامی مهم از ریاض و بغداد به تهران (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

وام ۱۰۰ میلیونی برای چند قلم جهیزیه؟

  • کد خبر: ۲۴۸۵۰
  • ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
وام ۱۰۰ میلیونی برای چند قلم جهیزیه؟
شهرآرا بررسی می‌کند که زوجین با توجه به افزایش وام ازدواج چه انتخاب‌هایی برای خرید وسایل اولیه زندگی پیش رو دارند
مسعود سلطانی/شهرآرانیوز - افزایش وام ازدواج از ۱۵ میلیون به ۳۰ میلیون تومان در سال ۹۸ موجب دلگرمی زوج‌های جوان شد و اکنون با ۵۰ میلیون تومانی شدن وام ازدواج هر یک از زوجین می‌توان گفت که وام ازدواج از سال ۹۸ تا ۹۹ حداقل به اندازه تورم افزایش پیدا کرده است.

همچنین اتفاق خوب دیگری که رخ داده افزایش طول مدت باز پرداخت اقساط از ۵ سال به ۷ سال است که در مجموع قسط وام ۱۰۰ میلیون تومانی ازدواج حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌شود. به همین مناسبت سعی کرده‌ایم در این گزارش به این پرسش پاسخ دهیم که هزینه‌های راه انداختن زندگی برای یک زوج جوان چقدر است و وام ۱۰۰ میلیون تومانی تا چه اندازه می‌تواند پاسخ‌گوی نیاز مالی زوج‌های جوان برای شروع زندگی باشد. برآورد ما تنها درباره هزینه لوازم خانگی و هزینه تهیه مسکن است و درباره خرید طلا و همین‌طور هزینه‌های برگزاری جشن ازدواج صحبتی به میان نیاورده‌ایم، اما شما می‌توانید بر اساس سلیقه خودتان این هزینه‌ها را نیز حساب کنید.

لوازم خانگی نیز انواع مختلفی دارد، از‌این‌رو قیمت‌ها را در ۳ سطح دسته‌بندی کردیم. درسبد اول قیمت کالا‌های ایرانی باکیفیتی را که میان‌قیمت یا ارزان‌قیمت هستند مد نظر قرار دادیم. در سبد دوم قیمت کالا‌های ایرانی باکیفیت‌تر یا کالا‌های خارجی میان‌قیمت لحاظ شده است و در سبد سوم قیمت کالا‌های خارجی یا ایرانی گران مد نظر قرار گرفته است.

در این گزارش کالا‌های لوکس یا غیرضروری هم مدنظر قرار نگرفته است. به عنوان مثال ماشین ظرف‌شویی و هزینه کالا‌های روشنایی مثل آباژور و تزئینات لوکس دیگر را مدنظر قرار ندادیم و تنها به کالا‌های ضروری بسنده کردیم؛ لذا در هر ۳ سبد قیمت یخچال، ماشین لباس‌شویی، تلویزیون، فرش، سرویس چوب، سرویس خواب، اجاق گاز، جارو‌برقی، لوازم برقی آشپزخانه، سرویس ظروف پذیرایی، سرویس ظروف پخت‌و‌پز، سایر لوازم آشپزخانه، پرده و مسنوجات لحاظ شده است. در بخش سایر لوازم خانه نیز هزینه اتو، چرخ خیاطی، لوازم شخصی و‌... را مد نظر قرار دادیم. منظورمان از لوازم برقی آشپزخانه غذاساز، آب‌میوه‌گیری و چرخ گوشت است. همچنین سرویس ظروف پذیرایی را ۱۲ نفره درنظر گرفتیم که شامل سرویس چینی، سرویس اپال، سرویس بلور، سرویس کارد و قاشق و چنگال می‌شود. سرویس پخت‌و‌پز شامل انواع قابلمه و وسایل آشپزخانه شامل پلاستیک‌جات، ظروف نگهداری مواد غذایی، کارد و کفگیر و ابزار، زودپز، سرویس پیک‌نیک و  پارچه‌جات می‌شود؛ که تمامی این موارد جزو حداقل‌های ضروری زندگی است.
 
وام صد میلیونی برای چند قلم جهیزیه؟
 
 سبد یک
کالای ایرانی میان قیمت و اجاره مسکن کوچک
در این سبد قیمت تمامی کالا‌های ایرانی ارزان یا میان‌قیمت لحاظ شده است. یخچال و فریزر و ماشین لباس‌شویی با ظرفیت ۶ تا ۷ کیلوگرم را مدنظر قرار دادیم. جمع هزینه‌ها در این سبد که شامل حداقل‌های یک زندگی متوسط و آبرومند است ۵۰ میلیون تومان می‌شود.

اجاره کردن یک خانه ۵۰ تا ۷۰ متری در مشهد نیز بسته به محله خیلی متفاوت است. با‌این‌حال انتخاب یک منزل مسکونی در محلات متوسط شهر مشهد مثل محلات قاسم‌آباد، صیاد شیرازی، طبرسی، بولوار توس و‌... به طور حدودی نیازمند ۴۰ میلیون تومان رهن و حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان اجاره ماهیانه است. با این حساب وام ازدواج ۱۰۰ میلیون تومان برای یک زوج که شغل ثابت و درآمد ماهیانه ۳ تا ۴ میلیون تومانی دارند کاربردی است و می‌تواند برای شروع زندگی به کارشان آید.
 

 سبد دو
کالای ایرانی مرغوب و اجاره مسکن متوسط
در سبد دوم قیمت کالا‌هایی را لحاظ کردیم که از نظر کیفی و عملکردی مقبولیت بیشتری دارند. قیمت یخچال ساید‌بای‌ساید و تلویزیون‌های هوشمند ایرانی را در نظر گرفتیم. با وجود این، دامنه قیمت‌ها طیف وسیعی را تشکیل می‌داد به همین دلیل ما نیز در جمع هزینه این تفاوت را به صورت حدودی مد نظر قرار دادیم. بر‌این‌اساس هزینه‌های لوازم خانه و حداقل تجهیزات در سبد دوم حدود ۸۷ تا ۱۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شد. به طور طبیعی تجهیزات مرغوب‌تر و بزرگ‌تر احتیاج به خانه بزرگ‌تری هم دارد. هزینه اجاره مسکن در مناطق متوسط شهری مشهد با متراژ ۸۰ تا ۱۰۰ متر در محلات مختلف، تحت تأثیر عوامل زیادی است. با وجود این می‌توان گفت اجاره کردن یک خانه متوسط در محله‌هایی نظیر بولوار معلم، بولوار وکیل‌آباد، خیابان امام خمینی (ره)، محلات منطقه یک مشهد و‌... نیازمند ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان رهن و ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان اجاره ماهیانه است.

 
 سبد سه
کالا‌های خارجی و خرید خانه
به نظر می‌رسد کسانی که توان تأمین هزینه‌ها برای خرید کالای خارجی و همین‌طور خرید خانه را دارند خیلی اهل حساب و کتاب دقیق و برنامه‌ریزی برای بودجه‌بندی نباشند. در این سبد قیمت تمامی اقلام را از نوع خارجی مرغوب، اما با قیمت متوسط درنظر گرفتیم و قیمت کالا‌های خاص خارجی با قیمت‌های نجومی را لحاظ نکردیم. هزینه این سبد با درنظر گرفتن اینکه قیمت فرش از نوع ماشینی و ایرانی آن در نظر گرفته شده است حدود ۱۵۵ تا ۱۸۵ میلیون تومان شد.

به طور طبیعی کسی که قدرت خرید چنین کالا‌هایی را داشته باشد، قدرت خرید خانه را هم خواهد داشت. خرید یک واحد آپارتمانی مسکونی متوسط نیز نیازمند حداقل ۵۰۰ میلیون تومان بودجه است. وام ازدواج نیز برای کسانی که قدرت سبد سوم را دارند تقریبا در حکم یک کمک هزینه مختصر محسوب می‌شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->