خانواده اسرا: نتانیاهو تبادل اسراء را بپذیرد | جان اسرا درخطر است واکنش نتانیاهو و سران اسرائیل به کشته شدن هشت نظامی رژیم صهیونیستی در رفح ارتش یمن دو کشتی عازم اسرائیل را غرق کرد (۲۶ خرداد ۱۴۰۳) قاضی‌زاده هاشمی در میزگرد اقتصادی: خط فقر مطلق را اصلاح می‌کنیم | پیش‌بینی نظام جبران پورمحمدی: برنامه ششم زیر ۳۰ درصد اجرا شده است + فیلم دیدار علی باقری و رئیس کمیته امور بین‌الملل دومای روسیه یورش پلیس سوئد به تجمع حامیان فلسطین در استکهلم نحوه هلاکت ۸ نظامی اسرائیلی به روایت رسانه‌های عبری واکنش روسیه به بسته جدید تحریمی انگلیس حمید نوری کیست؟+بیوگرافی زلنسکی: برای پایان جنگ، به مسکو پیشنهاد مورد توافق بین‌المللی ارائه می‌دهیم الحوثی: پیام حج، کمک «صادقانه» به ملت فلسطین است حمله موشکی مقاومت عراق به یک هدف حیاتی رژیم صهیونیستی + فیلم «کامالا هریس» از اعطای کمک ۱.۵ میلیاردی آمریکا به اوکراین خبر داد پورمحمدی: مشی نظام تحمل و مدارا بود | آن‌ها خشونت را شروع کردند پزشکیان: صدای اقوام در ریاست‌جمهوری خواهم بود اذعان ارتش رژیم اسرائیل به هلاکت ۸ نظامی صهیونیست در رفح جلیلی: حجاب و فیلترینگ، پاسخ فرهنگی دارد نه امنیتی + فیلم سرایا القدس کوادکوپتر رژیم صهیونیستی را ساقط کرد قالیباف: یک مدیریت قوی توان اجرای برنامه هفتم توسعه را دارد + فیلم
سرخط خبرها
رئیس شورای شهر تهران در گفت‌وگو باشهرآرا:

نمی‌توانیم از ظرفیت قانونی‌مان کامل استفاده کنیم

  • کد خبر: ۲۵۱۷۱
  • ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹
نمی‌توانیم از ظرفیت قانونی‌مان کامل استفاده کنیم

تحقق آنچه درباره وظایف و اختیارات شوراها و مدیریت شهری در قانون اساسی آمده، حالا تبدیل شده است به آرزویی دست‌نیافتنی. هرسال مدیران شهری و اعضای شوراهای شهر و روستا در روز شوراها، فرصت را مناسب می‌بینند و از مدیریت یکپارچه شهری حرف می‌زنند، اما نه‌تنها سال‌به‌سال به این ایده‌آل نمی‌رسیم، بلکه از آن دورتر هم می‌شویم. همان‌طور که در موضوع اپیدمی بیماری کرونا دیدیم، تصمیم‌های مدیران شهری به‌خصوص در کلان‌شهرها تحت‌الشعاع قرار گرفت و با محدودیت روبه‌رو شد، این درحالی‌ است که شهرداری‌ها می‌توانستند با آزادی عمل و اختیارات بیشتر، خدمات بهتری به شهروندان بدهند و از شیوع بیش از پیش این بیماری جلوگیری کنند. حالا رئیس شورای شهر تهران در گفت‌وگو با شهرآرا، از همین ظرفیت قانونی شوراها گفته و تاکید کرده است که «نمی‌توانیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.»


جایگاه حقوقی و حقیقی شوراهای شهر در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی امور محلی را در شرایط امروز کشور چگونه ارزیابی می‌کنید؟
شوراهای شهر در ساختار تصمیم‌گیری نظام جمهوری اسلامی یک رکن محسوب می‌شوند و در قانون اساسی جایگاه ویژه‌ای دارند، به‌نحوی‌که فصل هفتم قانون اساسی با هفت اصل به شوراها اختصاص دارد، اما تحقق تشکیل شورا با یک تاخیر بیست‌ساله مواجه بود و 21سال قبل در سال1378 اولین دوره شوراها تشکیل شد و هنوز پس از این همه سال، وظایف و اختیارات شوراها به‌صورت کامل به آن‌ها تفویض نشده و تنها حدود یک‌سوم از 23وظیفه شورا به آن تفویض شده است، بنابراین ما امروز از ظرفیت قانونی شوراها نمی‌توانیم به‌طورکامل استفاده کنیم.


جایگاه و عملکرد شهرداری‌ها و شوراهای شهر در بحران کرونا را چگونه می‌بینید؟ از نظر شما این بحران چه درس‌هایی برای این دو نهاد داشت؟
به نظرم شهرداری تهران در حوزه مبارزه با کرونا، عملکرد پذیرفته‌شده‌ای داشته است. سازمان بهشت زهرا، سازمان آتش‌نشانی، سازمان پسماند، نظافت شهری، شرکت شهر سالم و فروشگاه‌های شهروند، در این شرایط سخت، خط مقدم خدمت‌رسانی به شهروندان بودند که نمره خوبی گرفتند و رضایتی نسبی از عملکرد آن‌ها وجود دارد. در بسیاری از شهرها نیز مدیریت شهری توانست به همین شیوه، موفق عمل کند.


به نظر شما تفاوت مدیریت شهری در دوره جدید با گذشته چیست؟
در این دوره مدیریت شهری، مهم‌ترین تفاوت، میزان مشارکت شهروندان بود که حدود سه‌برابر دوره‌های قبلی ثبت شد و بر این اساس، شورا با هدف تحقق انتظارات شهروندان، فعالیت خود را آغاز کرد که در بخش‌هایی موفق بود و در بخش‌هایی هم نتوانست اهداف خود را به‌صورت کامل محقق کند.


به‌عنوان پرسش آخر، عملکرد شهرداری مشهد را در دوره اخیر، چگونه ارزیابی می‌کنید؟
شورا و مدیریت شهری مشهد در دو سال گذشته، عملکرد نسبتا بهتری از سایر کلان‌شهرها داشته است و بخش درخورتوجهی از این موفقیت مرهون همراهی و پیگیری شورای فعلی است که با میانه‌روی، تعامل و عمل‌گرایی، به دستاوردهای خوبی رسید و امیدوارم این روند در شهرداری مشهد ادامه یابد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->