مهران مدیری با «گل یا پوچ» در نمایش خانگی حرم رضوی محلی برای جاودانه شدن آثار هنری | اختتامیه و نمایشگاه آثار برگزیده جشنواره هنری «گنجینه مهر» برگزار شد + فیلم تهدید به بمب گذاری در جشنواره کن، ورودی کاخ را بست پخش فیلم «خانواده ملیله‌چی» در زادروز شهرام عبدلی + زمان پخش تشویق، اما استون در جشنواره کن برای «انواع مهربانی» «اسکار» به روایت امیر کربلایی‌زاده «زهرا خوشکام» همسر علی حاتمی در خاک آرام گرفت + تصاویر همه چیز درباره سریال بدل علی مسعودی + خلاصه داستان، زمان پخش و بازیگران آخرین وضعیت کیانوش عیاری در بیمارستان قسمت‌های جدید «سرزمین مادری» به آنتن نمی رسد زمان پخش «پایتخت ۷» مشخص شد پخش فصل جدید «تا نیایش» از حرم مطهر امام رضا (ع) آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) عکس‌نوشت | آن عکس فقط یک جایزه نبود پانزدهمین جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی در مشهد کتاب «شیعه» به کتابفروشی‌ها آمد مروری بر فروش فیلم‌های سینمایی خراسان رضوی در ماهی که گذشت (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) درباره عثمان محمدپرست، خنیاگری که سازش برای خیر کوک بود
سرخط خبرها

انجمن‌های هنری اجاره‌نشین می‌شوند

  • کد خبر: ۲۹۴۵۷
  • ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۰
انجمن‌های هنری اجاره‌نشین می‌شوند
شهرآرانیوز/امیری- «انجمن هنر‌های نمایشی، دیگر متولی سالن‌های نمایشی نیست.» این مطلب را ساعاتی پیش، رئیس انجمن هنر‌های نمایشی خراسان رضوی در گفتگو با ایسنا اعلام کرد و گفت: سالن‌های هنری را از انجمن‌های هنر‌های نمایشی گرفتند و سالن‌ها دیگر حق عقد قرارداد با کارگردان‌ها را ندارند و اعلام کردند باتوجه‌به طرح «واگذاری و خصوصی‌سازی سالن‌ها»، تا زمانی که تکلیف طرح مشخص نشود، انجمن‌ها دیگر حق عقد قرارداد با گروه‌های اجرایی را ندارند و نمی‌توانند هیچ پولی هم از آن‌ها بگیرند و به‌طبع انجمن در این زمینه هیچ فعالیتی نمی‌تواند بکند.

اصل ماجرا به قانون واگذاری فضا‌های دولتی در اختیار انجمن‌های هنری بازمی‌گردد. بر اساس این قانون، همه فضا‌هایی که تا کنون در اختیار انجمن‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد بوده است، باید به بخش خصوصی واگذار یا اینکه درآمد حاصل از آن‌ها به خزانه دولت واریز شود. این قانون که از سال ۹۷ از طریق وزارت ارشاد به همه ادارت در استان‌ها ابلاغ شده بود، اکنون به مرحله اجرا درآمده و دغدغه دیگری بر دغدغه‌های انجمن‌های هنری استان افزوده است. همچنان که چندی پیش رئیس انجمن خوش‌نویسان خراسان رضوی نیز از زمزمه‌هایی برای دریافت اجاره از انجمن‌ها در ازای استفاده از فضای مجموعه هنری امام رضا (ع) در پارک ملت خبر داده و اظهار نگرانی کرده بود. محمدعلی باقرزاده طوسی در مصاحبه‌ای با شهرآرانیوز اعلام کرده بود: پیش از مسئله کرونا نماینده‌ای از وزارت ارشاد، به درخواست اداره کل ارشاد استان به مجتمع امام رضا (ع) آمد و اطلاعاتی دریافت کرد. از طرفی به تک‌تک انجمن‌ها دراین‌باره اطلاع داده و مقدمات کار را نیز انجام داده‌اند. شنیده‌ایم قرار است از انجمن‌ها اجاره مکان دریافت کنند. این خیلی بد است که هیچ کمکی به ما نمی‌کنند و می‌خواهند از ما اجازه دفتر هم بگیرند. اگر این‌طور باشد، فاتحه هنر مشهد خوانده می‌شود، زیرا در همین شرایط هم انجمن‌ها در هزینه‌هایشان مانده‌اند.

موافق نیستیم، اما چاره‌ای نداریم
معاون امور هنری اداره کل ارشاد خراسان رضوی در توضیح این ماجرا می‌گوید: ما با ماجرای واگذاری فضا‌هایی که در اختیار انجمن‌های هنری است، موافق نیستیم، زیرا می‌دانیم کمک دستگاه‌های فرهنگی به سازمان‌های مردم‌نهاد، کمک شایان توجهی به فرهنگ و هنر است، اما از آنجا که این قانون سراسری است، چاره‌ای جز تبعیت از آن نداریم. اکنون سازمان بازرسی پیگیر این ماجراست و ما هم موظف به اجرای قانون هستیم.
به گفته محمدرضا محمدی، بر اساس این قانون، درآمد تمام فضا‌های دولتی که در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی است، باید به خزانه واریز شود یا اینکه به‌صورت اجاره در اختیار انجمن‌ها قرار گیرد. ما هم بر اساس همین قانون ضوابط را به انجمن‌ها ابلاغ کردیم تا در صورت تمایل، بر اساس قیمت کارشناسی شده کارشناسان دادگستری و به شکل مزایده از فضا‌ها استفاده کنند.
آن‌گونه که محمدی می‌گوید، با همه این‌ها اداره کل ارشاد خراسان رضوی، مکاتبه‌ای با وزارتخانه انجام داده و تقاضا کرده است تا امکان استفاده از فضا‌های دولتی به شکل سابق برای انجمن‌های هنری باقی بماند، اما بعید است به این درخواست پاسخی داده شود.
محمدی یادآور می‌شود: به هرحال درآمد واریزی به خزانه دولتی هم دوباره به وزارتخانه بازگشته است و از همین طریق به گروه‌های هنری کمک می‌شود، اما ما دنبال راهکار‌هایی برای کم‌شدن مشکلات گروه‌های هنری هستیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->